خرید خودرو دست دوم

7 نکته‌ای که برای خرید خودرو دست دوم باید رعایت کنید

مدتی است قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل بسیاری از مشتریان تصمیم به خرید خودرو دست دوم گرفته‌اند، اما برای خرید خودروهای کارکرده باید به 7 نکته مهم توجه کرد.

از سالیان گذشته تاکنون خرید خودرو دست دوم در بازار خودرو ایران رونق بسیاری دارد و با توجه به اینکه اخیرا قیمت خودرو اعم از داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده است، استقبال مردم از این بازار نیز بیشتر شده است که البته برای انتخاب مناسب و جلوگیری از ضررهای احتمالی، می‌بایست نکات مهمی را در نظر گرفت. یک نکته مهم که معمولا بیشتر متقاضیان خودرو کارکرده و دست دوم باید به آن توجه کنند، سال ساخت خودرو است که نباید خودرو مورد نظر عمر زیادی را گذرانده باشد؛ چراکه هم موضوع استهلاک و هم موضوع دسترسی به لوازم یدکی آن حائز اهمیت است. در شرایط فعلی به دنبال خودروهایی با مدل ساخت 95 و 96 باشید که از لحاظ دسترسی به لوازم یدکی مشکلی نداشته باشند، اما اگر خواهان خودرویی با سن بالا هستید به نکاتی که در ادامه بیان می‌شود توجه کنید.

نکات مهم برای خرید خودرو دست دوم

1.‌ کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

کسانی که قصد دارند خودرو دست دوم یا کارکرده خریداری کنند، باید کارکرد واقعی کیلومتر خودرو توسط افراد متخصص و با استفاده از دیاگ کنترل شود. پیشنهاد می‌شود کارکرد واقعی خودرو کمتر از 100 هزار کیلومتر باشد که البته کیلومتر کمتر از 50 هزار کیلومتر انتخاب بهتری خواهد بود. گفتنی است مدل ساخت خودرو و چگونگی نگهداری این خودرو توسط مالک قبلی می‌تواند در میزان کیلومتر کارکرده خودرو تاثیرگذار باشد.

2. سلامت موتور، دیفرانسیل و گیربکس

اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید، حتما از سلامت سه بخش مهم موتور، دیفرانسیل و گیربکس اطمینان حاصل کنید. هرچند بر اساس کارکرد واقعی خودرو می‌توان از سلامتی این بخش‌ها مطمئن شد، اما بررسی برخی از موارد به تخصص نیاز دارد که در ادامه تعدادی از این موارد را بیان می‌کنیم:

آیا خودرو روغن‌ریزی دارد یا خیر؟ آیا موتور خودرو صدای غیرعادی تولید می‌کند؟ آیا از اگزوز خودرو دود سیاه یا آبی که دلیل آن روغن‌سوزی است خارج می‌شود؟ آیا دنده‌ها به خوبی جا انداخته می‌شوند؟ دقت داشته باشید که در هنگام تعویض دنده یا حرکت خودرو گیربکس صدایی شبیه زوزه تولید می‌کند؟ عملکرد ترمز‌ها، عملکرد سیستم کمک فنر‌ها را بررسی کنید و اگر هنگام حرکت عادی کمک‌فنرها ضربه بزند نشان از خرابی آن است.

خرید خودرو دست دوم

خریداران باید بررسی کنند که آیا هنگام عبور از دست‌اندازها از خودرو صدای غیرعادی تولید می‌شود یا خیر؟ همچنین عملکرد جلوبندی و میزان فرمان نیز کنترل شود؛‌ برای مثال در سرعت‌های زیاد آیا فرمان به سمتی کشیده می‌شود یا خیر؟ یا از جلوبندی یا سیستم فرمان صدای غیرعادی شنیده می‌شود یا خیر. خریداران باید سیستم‌های برقی خودرو چون بخاری، کولر، چراغ‌ها، شیشه بالابرها و سایر امکانات استاندارد نظیر کروز کنترل را بررسی و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند. اگر خریداران در این موارد تخصص کافی ندارند، حتما از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرند.

3. وضعیت رنگ و بدنه خودرو

اگر تصمیم به خرید خودرو دست دوم دارید حتما به وضعیت رنگ و بدنه خودرو توجه کنید تا ببینید آیا این خودرو تصادف سنگینی را تجربه کرده است یا خیر؟ رنگ خودرو کامل است یا در برخی از قسمت‌ها مجددا رنگ‌آمیزی شده است؟ گفتنی است این موارد باید توسط کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار بگیرند.

خرید خودرو دست دوم

4. سرویس‌های دوره‌ای خودرو 

یکی دیگر از نکاتی که در خرید خودرو دست دوم باید به آن توجه کنید، بررسی وضعیت سرویس‌های دوره‌ای خودرو مورد نظر است؛ یعنی آیا روغن این خودرو در زمان معین و بر اساس کیلومتر تعویض شده است یا خیر. سرویس‌های دوره‌ای در خودروهای کم کارکرد در هر 10 هزار کیلومتر انجام می‌شود، ولی خودروهایی که کارکرد آن‌ها زیاد است باید هر 5 هزار کیلومتر سرویس شوند. همچنین روغن گیربکس و شمع‌های خودرو نیز باید به موقع تعویض شوند. البته این موارد در خودروهای انژکتوری هر 20 هزار کیلومتر است.

خرید خودرو دست دوم

خریداران باید دقت داشته باشند که تعویض لنت‌های جلوی خودرو بر اساس نوع رانندگی معمولا در هر 40 هزار کیلومتر باید انجام شود. همچنین باید آب رادیاتور خودرو، صافی بنزین، فیلترهای هوا و روغن نیز در زمان تعویض روغن خودرو باید تعویض شوند. بر اساس نوع رانندگی و میزان مسافت طی شده در جاده‌های شهری و غیرشهری، لاستیک‌های خودرو نیز باید به موقع تعویض شوند. در کیلومترهای بالاتر مواردی چون تسمه دینام و تسمه تایم خودرو باید تعویض شوند که در اکثر خودروها تعویض این موارد در 60 هزار کیلومتر باید انجام شود.

5. بیمه شخص ثالث خودرو

خریداران باید بیمه شخص ثالث خودرو را بررسی کنند تا مشخص شود این خودرو چند ماه دیگر بیمه دارد؛ برای مثال اگر یک خودرو 5 ماه بیمه داشته باشد، از 12 ماه یک سال بقیه آن را از مبلغ کسر می‌کنند و همچنین میزان تخفیف بیمه خودرو که هر چه بیشتر باشد می‌تواند در هنگام پرداخت بیمه سال‌های بعد به‌صرفه باشد. البته از روی بیمه می‌توان درباره نحوه رانندگی مالک قبلی یعنی آیا تصادف کرده یا نکرده است نیز اطمینان حاصل کرد، هرچند تضمین 100 درصدی نیست؛ چراکه ممکن است از کوپن‌های بیمه استفاده نکرده و مبلغ را شخصا پرداخت کرده باشد. همچنین اگر مالک قبلی به مدت یک سال بیمه شخص ثالث خودرو خود را به صورت قسطی پرداخت کرده باشد، تمام تخفیف‌های قبلی حذف می‌شود.

خرید خودرو دست دوم

6. سند خودرو

یکی دیگر از نکاتی که در خرید خودرو دست دوم باید به آن توجه کرد، سند خودرو است؛ برای مثال از روی سند خودرو می‌توان فهمید این خودرو چه تعداد مالک داشته است و اگر تعداد مالک‌های آن کم باشد، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود، البته اگر مالک خودرو شخص صادقی باشد که یک امتیاز مثبت دیگر است. هرچند پیشنهاد می‌شود اگر خرید خودرو دست دوم از سوی افراد نزدیک یا فامیل نزدیک باشد بهتر و قابل اعتمادتر خواهد بود.

7. اولویت‌بندی 

با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو ایران بهتر است خودرو دست دوم و یا کارکرده مورد نظر خود را از میان خودروهای پرتیراژ انتخاب کنید؛ چراکه برای فروش مجدد آن شاهد افت قیمت کمتری هستیم، دسترسی به لوازم یدکی آن نیز آسان‌تر است و همچنین به راحتی تعمیرگاه‌های مختص آن خودرو را می‌توانید در شهرهای مختلف پیدا کند.