ماهواره ایرانی

پرتاب دو ماهواره ایرانی دوستی و پیام موفقیت آمیز نبود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت پرتاب دو ماهواره ایرانی دوستی و پیام موفقیت آمیز نبود و نتوانستند در مدار قرار بگیرند. البته برای این ماهواره‌ها نقاط مداری نداشتیم؛ چراکه نقاط مداری برای ماهواره‌های ژئو است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد ما پروانه اپراتوری فضایی را واگذار و صادر کردیم. در همین رابطه مراحل تدوین اصول حاکم بر پروانه اپراتوری فضایی به پایان رسیده و فراخوانی را برای حضور بخش خصوصی صادر کردیم. همچنین برای طراحی و ساخت ماهواره‌ها برای قرار گرفتن در مدار ژئو مذاکراتی با بخش خصوص انجام داده‌ایم که این برنامه‌ها در حال اجرا است. ما قصد داریم تا ماهواره‌های ایرانی در مدار ژئو قرار بگیرد و این نقاط به نام ایران ثبت شود. آذری جهرمی افزود نقاط مداری تا دو سال به نام ایران باقی می‌ماند و ما ماهواره اولیه‌ای نیز در مدار قرار داده‌ایم و امیدواریم با اقدام‌هایی که عملی می‌شود، بتوانیم ماهواره‌های متعددی را در مدار قرار دهیم.

ماهواره ایرانی

عدم موفقیت دو ماهواره ایرانی دوستی و پیام

آذری جهرمی در ادامه بیان کرد پرتاب دو ماهواره ایرانی دوستی و پیام موفقیت آمیز نبود و نتوانستند در مدار قرار بگیرند. هرچند مراحل ساخت و طراحی این ماهواره‌ها باعث شده است تا در توسعه دانش فضایی تجربه زیادی کسب کنیم. نقاط مداری برای ماهواره‌های ژئو و زمین آهنگ است که در ارتفاعات بالاتر قرار می‌گیرند. البته برای این ماهواره‌ها نقاط مداری نداشتیم؛ چراکه نقاط مداری برای ماهواره‌های ژئو است. طراحی و ساخت ماهواره‌های ژئو جزو برنامه‌های وزارت ارتباطات خواهد بود و این پروژه به صورت جدی در پژوهشگاه فضایی پیگیری می‌شود.