مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس سونی اکسپریا 1

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 (+Sony Xperia 1 vs Samsung Galaxy S10)

سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس (+Samsung Galaxy S10) و سونی اکسپریا 1 (Sony Xperia 1) جزو نخستین پرچمداران اندرویدی 2019 هستند. در این مطلب به مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 خواهیم پرداخت.

هر دو شرکت سامسونگ و سونی جزو بزرگترین غول‌های دنیای فناوری محسوب می‌شوند، اما در دنیای موبایل، رقیب کره‌ای چند سر و گردن بالاتر قرار دارد. سامسونگ از سال‌ها قبل، در بالای لیست پرفروش‌ترین گوشی‌سازان دنیا ایستاده است، اما سونی چند سالی است حتی در زمره ده گوشی‌ساز برتر دنیا نیز قرار ندارد! سونی اکسپریا 1 جدیدترین پرچمدار اندرویدی این شرکت بوده و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، از تلاش سونی برای جلب توجه کاربران خبر می‌دهد.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1

در این مطلب به مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 خواهیم پرداخت. هر دو گوشی ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای داشته و برای دسته‌ای خاص از کاربران، ایده‌آل تلقی می‌شوند.

طراحی

حین مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند، بدن کشیده و بسیار دراز پرچمدار سونی است. در حال حاضر نمی‌توان به طور دقیق درباره خوب یا بد بدون این سبک طراحی قضاوت کرد، اما زبان طراحی پرچمدار جدید غول ژاپنی واقعا خاص است!

استفاده از نسبت ابعاد تصویر 21:9 و از طرفی وجود حاشیه‌های بیشتر در مقایسه با بسیاری از گوشی های بدون حاشیه امروزی در بالا و پایین نمایشگر، سبب شده قد اکسپریا 1 به طور قابل ملاحظه‌ای از گلکسی اس 10 پلاس بیشتر باشد. دوست داریم درباره مشکل‌ساز بودن قد بلند پرچمدار سونی حرفی به میان نیاوریم، هر چند انکار قابل توجه بودن افزایش ارتفاع آن غیر ممکن است.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1

به عنوان نمونه، حمل آن درون جیب جلویی شلوار ممکن است کمی با سختی همراه شود. حتی اگر در زمان راه رفتن، گوشی دردسری درون جیب ایجاد نکند، حین نشستن، احساس بدی خواهید داشت! طول گوشی سبب می‌شود همیشه از حضور آن درون جیبتان آگاه باشید. از طرفی بعد از بیرون آوردن گوشی از جیب، کار با آن به وسیله یک دست تقریبا نشدنی است!

با این حال، بعد از مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 سبک طراحی آن را به پرچمدار پیشین (اکسپریا XZ3) ترجیح دادیم. این گوشی به لطف داشتن قدی بلند، پنل جلویی و پشتی تخت و گوشه‌های دارای انحنا، با اولین نگاه از دیگر گوشی های هوشمند متمایز خواهد شد.

در هر دو گوشی اکسپریا ایکس زد 3 و اکسپریا 1 رساندن انگشت به اسکنر اثر انگشت یک معضل است! در پرچمدار سال گذشته، اسکنر اثر انگشت در ارتفاعی پایین از پنل پشتی قرار داشت. در اکسپریا 1 این ماژول به لبه کناری بدنه بازگشته است، اما همچنان ارتفاع کمی دارد. برخلاف مدل‌های پیشین که در آن‌ها کلید پاور، منزلگاه اسکنر اثر انگشت بود، برای ماژول اسکنر اکسپریا وان مکان منحصربه‌فردی روی کناره بدنه در نظر گرفته شده است.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا

به وسیله مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 از نظر سبک طراحی، علاقه‌مند ضخامت پایین پرچمدار شرکت کره‌ای خواهید شد. کاهش ضخامت را در صورت در دست گرفتن گلکسی اس 9 پلاس پیش از این، بیشتر احساس خواهید کرد. در گلکسی اس 10 پلاس با وجود افزایش 0.2 اینچی اندازه صفحه نمایش در مقایسه با مدل پلاس سری S سال گذشته، اندازه بدنه کمی کوچکتر شده است! این موضوع از پیشرفت طراحی بدون حاشیه پرچمدار سال 2019 سامسونگ خبر می‌دهد.

حفره قرار گرفته در گوشه بالا و سمت راست صفحه نمایش گلکسی اس 10 پلاس، به خاطر جای دادن دوربین سلفی دوگانه، ابعاد بزرگتری در مقایسه با گلکسی اس 10 دارد. حین نگاه به گوشی، این خاص‌ترین عنصری است که سریعا جلب توجه می‌کند. شاید حفره روی نمایشگر، زیبایی دستگاه را کمی تحت تاثیر قرار داده باشد، اما در مقایسه با ناچ، کمتر آزاردهنده است.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 از نوآورانه‌تر بودن سیستم امنیتی آن خبر می‌دهد. در پرچمدار کره‌ای، اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار گرفته است. این اسکنر از نوع اولتراسونیک بوده و به همین دلیل در مقایسه با اسکنرهای زیر صفحه نمایش اپتیکال دو بعدی متداول، سریع‌تر و دقیق‌تر است. با این حال، در مقایسه با اسکنرهای عادی همچون ماژول قرار گرفته روی اکسپریا وان، کار با آن چندان سریع و راحت نیست.

در مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 از نظر طراحی، پرچمدار کره‌ای برنده است. البته این انتخاب با در نظر گرفتن نظر و سلیقه بیشتر کاربران بوده است. احتمالا کاربران طرفدار اجرای بازی روی گوشی یا تماشای فیلم روی آن، جذب بدنه کشیده و قد بلند اکسپریا وان خواهند شد.

سخت افزار

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1

بر اساس اولین مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا وان، هر دو گوشی روی کاغذ ویژگی‌های سخت افزاری مشابه زیادی دارند. این قابلیت‌ها و عناصر سخت افزاری را در بیشتر پرچمداران امروزی می‌توان پیدا کرد. البته هنر گوشی‌سازان در نحوه سر هم کردن قطعات و مخصوصا نحوه سفارشی‌سازی سیستم عامل اندروید، سبب می‌شود با وجود تشابه اجزای سخت افزاری در دستگاه‌های مختلف، عملکردهای پردازشی متفاوتی حاصل شود.

Sony Xperia 1+Samsung Galaxy S10
صفحه نمایش6.5 اینچ / پنل OLED / رزولوشن 3840 در 1644 پیکسل6.4 اینچ / پنل AMOLED / رزولوشن 3040 در 1440 پیکسل
تراشهاسنپدراگون 855 کوالکاماسنپدراگون 855 کوالکام
حافظه رم6 گیگابایت8 گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی128 گیگابایت128 گیگابایت
دوربین‌های عقبدوربین سه‌گانه: وضوح تصویر 12 مگاپیکسلی برای هر سه سنسور از نوع رنگی (عادی)، تله فوتو و اولترا وایددورین دوگانه: 12 مگاپیکسل اصلی / 12 مگاپیکسل تله فوتو / 16 مگاپیکسل اولترا واید
دوربین‌های جلو8 مگاپیکسل10 مگاپیکسل + 8 مگاپیکسل (سنسور محاسبه عمق میدان)
شبکه ارتباطی4G LTE4G LTE
ویژگی‌های امنیتیاسکنر اثر انگشت قرار گرفته روی لبه کناری بدنهاسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر / قابلیت تشخیص چهره
باتری3300 میلی‌آمپر ساعت4100 میلی‌آمپر ساعت
استانداردهای مقاومتیمجهز به شیشه‌های گوریلا گلس 6 در بدنه و صفحه نمایش  / پشتیبانی از استاندارد IP68مجهز به شیشه‌های گوریلا گلس 6 در بدنه و صفحه نمایش  / پشتیبانی از استاندارد IP68

رزولوشن نمایشگر سونی اکسپریا وان 4K است. این نخستین پنل 4K OLED است که تاکنون مشاهده کرده‌ایم. با این حال، تعدد پیکسل‌های روی صفحه نمایش پرچمدار ژاپنی احساس نخواهد شد. سامسونگ در عوض تصمیم گرفته به همان وضوح تصویر کیو اچ‌دی بسنده کند، چرا که برای نمایشگرهای در ابعاد و اندازه یک فبلت، از حد کفایت نیز بیشتر است!

تکنولوژی پشت صفحه نمایش هر دو گوشی OLED است، اما پرچمدار سامسونگ همانند همیشه، از نظر کیفیت و شفافیت صفحه نمایش موبایل بالای دست محصولات سایر شرکت‌ها قرار می‌گیرد. سامسونگ امسال به جای پنل‌های Super AMOLED همیشگی، از پنل جدیدی با نام Dynamic AMOLED استفاده کرده است.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 نشان داد هر دو از تراشه‌ای یکسان قدرت می‌گیرند، به همین دلیل انتظار داریم توان پردازشی ‌آن‌ها نزدیک به هم باشد. گلکسی S10 پلاس به دو گیگابایت حافظه رم بیشتر مجهز شده است، اما 6 گیگابایت رم اکسپریا وان نیز برای تمام نیازهای 90 درصد کاربران کفایت می‌کند.

البته فقط در گوشی کاربران گلکسی اس 10 پلاس ساکن آمریکا و چین از اسنپدراگون 855 استفاده شده است. کاربران سایر نقاط دنیا، از چیپست اگزینوس 9820 بهره خواهند برد. تا امروز، عملکرد نسخه اگزینوس همواره بهتر از نسخه اسنپدراگون بوده است، اما امسال انتظار داریم با توجه به تفاوت فرآیند ساخت این دو (8 نانومتری در برابر 7 نانومتری)، نتایج متفاوتی در بنچمارک‌ها حاصل شود.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 در بخش دوربین شدیدا نزدیک و جذاب است. ماژول دوربین اصلی هر دو گوشی سه گانه بوده و ترکیب سنسورهای آن (رنگی + تله فوتو + اولترا واید) یکسان است. روی کاغذ، تنها تفاوت دوربین دو گوشی، 4 مگاپیکسل افزایش رزولوشن سنسور اولترا واید گلکسی اس 10 پلاس محسوب می‌شود. در پرچمدار ژاپنی، رزولوشن هر سه سنسور 12 مگاپیکسل است. در پرچمدار سامسونگ وضوح تصویر سنسور رنگی و تله فوتو 12 مگاپیکسل بوده و برای اولترا واید، به 16 مگاپیکسل رسیده است. با توجه به یکسان بودن مشخصات فنی دوربین دو گوشی، تا زمان انتشار نمونه تصاویر آن‌ها نمی‌توانیم به طور دقیق درباره برتری هر یک نسبت به دیگری قضاوت کنیم.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1

استفاده از دوربین سلفی دوگانه در پرچمدار کره‌ای، مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 را جذاب‌تر می‌کند. این مرتبه نه تنها فقط روی کاغذ، بلکه در عمل نیز گلکسی S10 پلاس توانمندتر است. نه تنها رزولوشن دوربین سلفی گلکسی اس 10 پلاس از اکسپریا وان 2 مگاپیکسل بیشتر است (10 مگاپیکسل در برابر 8 مگاپیکسل)، بلکه یک سنسور ثانویه 8 مگاپیکسلی نیز در کنار خود دارد. افزایش کیفیت تصاویر پرتره، اولین انتظار ما از دوربین سلفی دوگانه گلکسی S10 پلاس است. برای مقایسه دقیق دوربین‌های جلویی دو گوشی نیز باید تا زمان انتشار نمونه تصاویر آن‌ها منتظر بمانیم.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 نشان داد در پرچمدار سونی خبری از قابلیت تشخیص چهره نیست. این سیستم، امنیت کمتری در مقایسه با اسکنر اثر انگشت دارد،‌ اما همچنان سریع‌تر و کاربردی‌تر عمل کرده و امروز شاهد استفاده از آن در محصولات میان‌رده نیز هستیم. بعید نیست سونی آن را پیش از عرضه گوشی به بازار یا بعدها از طریق انتشار آپدیت نرم افزاری، به اکسپریا وان بیفزاید.

آخرین بخش مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 از نظر سخت افزاری، باتری دستگاه‌ها است. باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی سونی اکسپریا 1، با در نظر گرفتن ابعاد و رزولوشن نمایشگر آن ناکافی به نظر می‌رسد. در گلکسی اس 10 پلاس از یک باتری 4100 میلی‌آمپر ساعتی استفاده شده که برای یک فبلت 6.4 اینچی کافی است.

ویژگی Wireless PowerShare گلکسی اس 10 نیز هیجان‌انگیز است، هر چند کمتر در عمل از آن استفاده خواهید کرد. به لطف این ویژگی می‌توان سایر دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از فناوری شارژ وایرلس را با گوشی هوشمند خود شارژ کرد.

نرم افزار و سایر ویژگی‌ها

بستر نرم افزاری اکسپریا وان هنوز در دست توسعه قرار دارد، چرا که زمان عرضه گوشی هنوز مشخص نیست. به همین دلیل مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1 از دید نرم افزاری، با توجه به عرضه گلکسی اس 10 پلاس تا چند هفته دیگر، عادلانه نیست.

با این حال توانستیم طی کنگره جهانی موبایل، برخی از قابلیت‌های نرم افزاری آن را تست کنیم. به عنوان نمونه می‌توان به ویژگی Eye AF (فوکوس خودکار) دوربین اشاره کرد. در اولین نگاه نزدیک به گوشی، فوکوس خودکار دوربین اکسپریا وان فوق‌العاده به نظر رسید. ارزیابی دقیق آن را باید به زمان بررسی تخصصی گوشی موکول کرد.

اپلیکیشن ضبط ویدیوی Cinema Pro اکسپریا وان، یکی دیگر از ویژگی‌های نرم افزاری مربوط به دوربین است. به لطف آن خواهید توانست کنترل همه قسمت‌های دوربین را حین ضبط ویدیو در دست گرفته و ویدیوهایی بسیار حرفه‌ای ضبط کنید. این نرم افزار به حدی حرفه‌ای است که احتمالا بیشتر کاربران فقط یک مرتبه آن را از روی کنجکاوی باز خواهند کرد.

منحصربه‌فرد بودن نمایشگر اکسپریا وان را حین اجرای برخی برنامه‌ها و مخصوصا بازی‌ها احساس خواهید کرد. به عنوان نمونه گشت و گذار در وب روی این صفحه نمایش، به خاطر عدم نیاز به اسکرول زیاد، لذت‌بخش است.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس با سونی اکسپریا 1

سامسونگ همانند همیشه، به مناسبت عرضه پرچمداران سال جدید، دستی به سر و روی رابط نرم افزاری اختصاصی خود کشیده است. یکی از قابلیت‌های جدید One UI، فراهم شدن امکان تغییر کاربری دکمه اختصاصی فراخوانی دستیار هوشمند بیکسبی است.

نرم افزار دوربین گلکسی اس 10 پلاس با هوش مصنوعی ادغام شده و به همین دلیل توانایی بالایی در تشخیص صحنه‌های مختلف دارد. بیکسبی در نرم افزار دوربین گوشی نیز کاربرد داشته و درباره اشیای قرار گرفته رو به روی منظره‌یاب دوربین، اطلاعاتی مفید ارائه می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

21 دیدگاه

  1. سامسونگ حرف اول و آخر میزنه چون برای بخش تحقیق و توسعه اش 4 برابر بودجه ایران فقط صرف میکنه نمایشگرهای سامسونگ بی نظیر هستند اکثر شرکت ها از همین نمایشگرها و تراشه های آمریکایی کوالکام استفاده میکنند سخت افزار سامسونگ قابلیت های بهتری ارائه میدن تعمیرات سامسونگ راحتتر و بروزرسانی ها و نرم افزارهای بهتری داره من قبلا کارم تعمیرات بود از روی معده حرف نمیزنم و در نهایت طراحی های سامسونگ واقعا عالی هستند

  2. خودتونو اصلا عصبانی نکنید سود بالای محصولات سامسونگ نمیزاره این سایتها بیطرفانه داوری کنن و مغرضانه تبلیغ میکنن که کاملا تو این سایت مشخصه اگه خواستید واقعا بفهمید کدام بهتره حتما قبل خرید کوشی یه سری به یو تیوب بزنید و حتما اخرش کامنت هارو هم در نظر بگیرید اونجا حساب کار دستتون میاد
    ومن بدون قصد و غرض میگم سونی خدا وکیلی از حمشون بهتر بود کسایی که نظر داده بودن اونا هم سونی رو تایید کرده بودن

  3. جاصابونی سونی هیچ حرفی واسه گفتن نداره…صفحه نمایش 12K هم بزنه بازم همیشه برترین صفحه نمایش سامسونگ میشه اون سال…تلویزیونهاش هم به درد نمایشگر ایستگاههای اتوبوس میخوره…بود و نبود سونی توی همه ی صنایع جز صنعت گیم یکی دو سال دیگه
    جنس فسیل برای دوستاران فسیل

    • پارسال صفحه XZ3 بهترین صفحه نمایش دنیا شد,از سامسونگ هم بهتر
      یه چرخی هم تو یوتیوب بزن واسه مقایسه کیفیت دوربیناشون،سامسونگ کلا عکسارو زرد میگیره،انگار زرداب زدن توش
      نهایتا متعصبایی مثل شما رو که انگار یه برند ارثیتونه رو نمیشه متقاعد کرد چون عاقلانه صحبت نمیکنید و فقط نظراتتون بخاطر علاقه شخصیه

      • مهندس،کدوم منبع گفته که صفحه نمایش سونی بهترین شده؟
        Displaymate همیشه با ورود هر گوشی آزمایش های سختگیرانه خودشو انجام میده و هر ساله به جز یک‌سال که آیفون ایکس برترین شد،که اونم جالبه سامسونگ واسش زده بود،هر سال سامسونگ رو برتر و نوآورانه تر معرفی میکنه و هر سال میگه که سامسونگ استانداردها رو تغییر داده،پس تو بی عقلی که هیچی حالیت نیست،این یکی از اون مدارکیه واسه کسانی که سونی فسیل رو گوشی میدونن
        https://gadgetnews.net/296202/استانداردهای-جهانی-نمایشگر-گلکسی-نوت-9/

    • شما حتما یه بار یو تیوب سر بزن بعد میفهمی کدام دوربین و کدام نمایشگر بهتره

    • اصلا میفهمی تکنولوژی چیه اومدی فس فس میکنی

  4. این پست دقیقا کپی پیست پست ترنجی بود همه اونجا اعتراض کردن چون هیچ حرفی از امکانات سونی زده نشد
    مثل قابلیت های bionz X و قابلیت های X1
    که توی دوربین های عکاسی و فیلمبرداری آلفا استفاده میشه و توی کیفیت دهی بخش تلویزیون های اولد سونی استفاده میشه
    و هزاران تغییر که سونی نسبت به نسل قبل و نسلای قبلتر اضاف کرده
    پست ناقص جهت سود دهی سامسونگ #

    • دوست عزیز منبع این مطلب وب‌سایت فون آرنا هستش و میتونید با مراجعه به لینک درج شده انتهای مطلب میتونید اون رو مشاهده کنید.

  5. من که سونی بازم
    نمایشگر 4k hdr با پنل oled با نسبت 21.9
    ینی بدترین فیلم رو بنداز روش برات بهترین خاطره رو میسازه
    دوربینم که همه این شرکتا لنز و سنسورشون رو از سونی میخرن پس حرفی توش نمیمونه
    عشقه سونی❤❤❤

  6. اره تو بمیری
    شرکتای دیگه هم بیکارن ؟
    منطق نیس که
    سنگ پاست

  7. خوب ی دفعه میومدین میگفتین سامسونگ بهتره چرا سونی رو خراب میکنید. اونایی که واقعا تو این بحث ها واردن میدونند که سونی بیشترین ماژول دوربین های گوشی رو میسازه. همین سامسونگ ی ایزوسل ساخته در حد زد تو سونی هم نمیشه. هر سال سونی ی تکنولوژی‌ جدیدی معرفی میکنه اما سامسونگ چی هیچی فقط از بقی کپی میکنه. لطفا رسانه بی طرف باشید. سامورایی بی ادعا 👑👑👑👑

  8. بعد از دوسال برگشته نباید ازش خیلی انتظار داشت

  9. تااون موقع که سونی مگاپیکسل بالا میزد همه ی سایتا مزدن مگاپیکسل بالا نویز عکسو زیاد میکنه و بی فایدست و تاثیری تو کیفیت نداره
    حالا که سامسونگ پیکسل بالاتر زده شد برتری
    به نظرم ارتفاع بلندش سونی عجیبه اما میشه گفت قبلا گوشی ها از همین الآن کوچیکتر و کوتاهتر بودن،احتمالاً پرچمداران آینده ی برندهای دیگم بااین نسبت عرضه میشه

  10. توضیحات غلطن اس 10 پلاس دارای 12 گیگ رم و 1024 گیگ حافظع است و 2 مدل 3 دوربینه و 4 دوربینه دارد عقبش و 5g است و باتری 4350 میلی آمپر

  11. درود به غول کره اى سامسونگ گلکسى S10
    🙂

  12. <>
    ادمین جان چه جنسی مصرف داری فک کنم خیلی خوبه.

  13. سونی
    بالاخر برگشت به این مگن اقتدر
    بچه های موافق لایک
    امسال سال سونیه