تعرفه های اینترنتی

برای توسعه فیبر نوری باید تعرفه های اینترنتی اصلاح شود!

مدیر عامل یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی گفت برای سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر نوری باید تعرفه های اینترنتی اصلاح شود؛ چراکه سرمایه‌گذاری اولیه با اجرای تمامی زیرساخت‌های فیبر نوری نیز برگشت‌پذیر نخواهد بود.

سال گذشته مصوبه‌ای در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در زمینه مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده‌فروشی بیت‌استریم به تصویب رسید که بر اساس آن قرار شد زیرساخت‌های فیبر نوری در حوزه دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های FCP و Servco به اشتراک گذاشته شود تا کیفیت خدمات با رفع انحصار مخابرات افزایش پیدا کند و مشترکان نیز حق انتخاب شرکت ارائه‌دهنده این خدمات را داشته باشند، اما تاکنون خدمات و زیرساخت‌های فیبر نوری آنطور که باید اجرا نشده است.

دلیل تاخیر در اجرای مصوبه گسترش فیبر نوری

محمدعلی یوسفی‌زاده، فعال ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در این خصوص عنوان کرد برای اجرا شدن یک مصوبه نکات فنی متعددی وجود دارد که تاکنون این نکات فنی از سوی شرکت مخابرات عملی نشده است، اما برای اینکه مشترکان فعلی شرکت‌ها همچنان حفظ شوند، مدیران ارشد شرکت مخابرات تا حد ممکن همکاری کرده‌اند که تغییرات شبکه طبق مصوبه تنظیم مقررات در شبکه اجرا شود تا اجرای فنی بیت استریم و نقل و انتقالات آن کامل و قابل استفاده باشد.

تعرفه های اینترنتی

یوسفی‌زاده در ادامه افزود برخی از استان‌ها طبق سیاست‌های خود و بدون توجه به مصوبه‌های سازمان تنظیم و مقررات در زیرساخت‌های خود تغییراتی را ایجاد می‌کنند که تبعات آن باعث قطع شدن سرویس مشترکان می‌شود، اما به صورت کلی این موضوع به خوبی کنترل شده است تا موارد فنی این ارتباط به صورت صحیح انجام شود و بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

مشکلات گسترش فیبر نوری

یوسفی‌زاده در خصوص مشکلات گسترش فیبر نوری عنوان کرد بر اساس مصوبه 230 مقرر شد تا بخش‌های خصوص از فیبر نوری مخابرات استفاده کرده و شبکه‌ای را ایجاد کنند که این موضوع تا حدودی اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است، اما مشکلاتی باعث شد تا تمامی این شبکه‌ها قطع شود؛ در واقع مشکلات اقتصادی، مشکلات اجرایی و نکاتی که در مسیرهای قبلی شرکت مخابرات وجود نداشته، برای شرکت‌های خصوصی دردسرساز شده است.

تعرفه های اینترنتی

این فعال ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در ادامه بیان کرد شرکت‌های خصوصی برای ارائه فیبر نوری پیش‌قدم شده‌اند و جلسه‌های زیادی در این زمینه برگزار شده است، اما برای پیشرفت و توسعه یک کسب‌وکار باید همه اجزای آن با یکدیگر هماهنگ شوند. به بیانی دیگر زمانی که در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر نوری صحبت می‌کنیم، طرح تجاری این پروژه باید اقتصادی باشد؛ چراکه دولت برای توسعه فیبر نوری کشور بودجه مالی در نظر نمی‌گیرد.

درآمدهای فعلی با سرمایه‌گذاری انجام شده به‌صرفه نیست

یوسفی‌زاده در ادامه عنوان کرد از همان اول که مصوبه توسعه زیرساخت فیبر نوری مطرح شد، شرکت‌های خصوصی زیرساخت‌ها را توسعه داده و پورت‌های شبکه را ایجاد کردند، اما سرمایه‌گذاری انجام شده با درآمدهای فعلی این شرکت‌ها یکسان نیست و صرفه اقتصادی ندارد. این مشکل هم برای مخابرات که سهم زیادی از زیرساخت‌ها را در اختیار دارد و هم برای شرکت‌های خصوصی که باید زیرساخت‌ها را راه‌اندازی کنند نیز اقتصادی نیست.

تعرفه های اینترنتی

این فعال ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی بیان کرد ما خواهان تعدیل نیروهای خود نیستیم، اما به دلیل نداشتن درآمد مالی ناچاریم این اقدام را انجام دهیم. در واقع تعرفه های اینترنتی برای این حوزه به خوبی تعیین نشده است و به همین دلیل خدماتی که ارائه می‌شود با درآمدی که به دست می‌آید همخوانی ندارد. به طور کلی اگر تمامی زیرساخت‌های فیبری کشور نیز توسعه پیدا کند، باز هم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برگشت‌پذیر نخواهند بود.

تعرفه های اینترنتی باید اصلاح شود

یوسفی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح تعرفه های اینترنتی به معنای افزایش تعرفه های اینترنتی است، عنوان کرد ما می‌خواهیم تعرفه‌ها بر اساس هزینه‌هایی که انجام می‌شود، متناسب باشد؛ برای مثال هزینه خدمات پایه‌ای که ما در حال حاضر از مخابرات خریداری می‌کنیم را کاهش دهند تا درآمد ما با هزینه‌ها متناسب شود. اگر به مصوبه‌های تنظیم مقررات ارتباطات که در خصوص تعرفه های اینترنتی به تصویب رسیده‌اند را مشاهده کنید، می‌بینید که در 5 سال گذشته در این حوزه حدود 78 درصد کاهش قیمت وجود داشته است، اما هزینه‌های شرکت‌ها به میزان 78 درصد کاهش پیدا نکرده است.

تعرفه های اینترنتی

این فعال ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی افزود امروزه بسیاری از هزینه‌های مردم در حوزه ارتباطات، آی تی و اینترنت کاهش پیدا کرده است؛‌ برای مثال هزینه یک ماه اینترنت کاربران از هزینه یک همبرگر نیز کمتر است. به لطف آی تی مواردی چون رفت‌وآمدها، ثبت‌نام‌ها، جستجوی اطلاعات و حتی خرید کردن نیز آسان‌تر شده است، اما این موارد برای صنعت آی تی تاثیر نداشته است.

اینترنت 5G با فیبر نوری گستری می‌یابد

یوسفی‌زاده در ادامه بیان کرد در گذشته ما به راه‌اندازی جاده در کشور نیاز داشتیم، اما اکنون به بزرگراه‌های ارتباطی نیاز داریم و چاره آن نیز گسترش فیبر نوری است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، اگر کشوری خواهان دستیابی به اینترنت 5G آن‌هم در 10 سال دیگر است، باید قبل از آن ارتباط فیبری را در کشور گسترش دهد. برخی افراد موضوع ادغام شرکت‌های ارتباطی را مطرح می‌کنند که مشکل مالی به این موارد مرتبط نیست، در واقع هیچ کسب‌وکاری قبول نمی‌کند در تجارتی وارد شود که برای آن هیچ منفعتی ندارد. از این رو غول‌های سرمایه‌گذاری نیز برای ورود به این حوزه خواهان اصلاح تعرفه های اینترنتی هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. نمیخاد پیشرفت کنیم تعرفه چیچی گرون کنن

  2. متاسفم برای شرکت آسیاتک
    راست راست اومده میگه باید تعرفه ها افزایش پبدا کنه

    آسیاتک الان هم هنگامی که حجم تمام میشه به جای اینکه سرعت روی 128 کیلوبیت قرار بگیره کاملا اینترنت قطع میشه که این یک جور دزدی تو روز روشن از میلیون ها کاربر این شرکت است

    یک بار هم به سامانه 195 شکایت کردم و در این شکایت من میگفتم اینترنتم با اتمام حجم قطع میشود اما آسیاتک میگفت نه اینترنت شما وصل است
    خلاصه پیگیری این شکایت با سه بار اعتراضی که گزاشتم باز هم به نتیجه نرسید و الان هم آسیاتک داره به دزدی اش ادامه میدهد