تیم کوک

تیم کوک دلایل عدم نیاز به مدرک دانشگاهی برای کسب موفقیت را تشریح کرد

به عقیده مدیر عامل اپل، تیم کوک، داشتن مدرک دانشگاهی برای دستیابی به موفقیت یک الزام نیست. این مدیر اعلام کرد نیمی از افراد تازه استخدام شده در اپل، فاقد مدرک دانشگاهی بوده‌اند!

در حال حاضر، داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط، یکی از احتیاجات اولیه حین درخواست شغل محسوب می‌شود. این موضوع در آمریکا بسیار پررنگ بوده و مشاغلی که پیشتر، داشتن مدرک دانشگاهی برای استخدام در آن‌ها ضروری نبود، امروز داشتن آن را شرط می‌کنند. با این وجود، تیم کوک مدیر عامل اپل، عقیده متفاوتی دارد.

عدم تطابق مدرک دانشگاهی با نیازهای بازار

بر اساس گفته‌های تیم کوک، برخی مهارت‌های بسیار پرکاربرد، که امروز شدیدا نیاز به آن‌ها در بازار کار احساس می‌شود، در دانشگاه‌ها به دانشجویان تدریس نخواهند شد. وی از برنامه نویسی به عنوان یکی از این مهارت‌ها نام برد.

مدیر عامل اپل در جریان جلسه شورای مشاوره سیاست کارکنان ایالات متحده آمریکا، که ملاقات دونالد ترامپ و تیم کوک یکی از بخش‌های آن بود، اعلام کرد بین برخی مهارت‌های مورد نیاز در حال حاضر و مخصوصا در آینده و مهارت‌هایی که در دانشگاه‌ها به دانشجویان تدریس می‌شود، تطابقی وجود ندارد. در این بین می‌توان از برنامه نویسی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز نام برد.

مدرک دانشگاهی

تیم کوک مدعی شد نزدیک به نیمی از افرادی که سال گذشته به استخدام اپل در آمدند، فاقد مدرک دانشگاهی بودند. به عبارتی گذراندن چهار سال زمان در دانشگاه و پاس کردن تعدادی واحد مشخص، برای استخدام در اپل یک شرط نبوده است.

تیم کوک عقیده دارد نوجوانان باید پیش از به پایان رساندن دوران دبیرستان، در دنیای برنامه نویسی به سواد کافی دست پیدا کنند. اپل با همین هدف، در سال 2016 برنامه Everyone Can Code را طراحی و معرفی کرد. هدف آن، کمک به کودکان از دوران مهد کودک تا جوانان دانشگاهی، به منظور یادگیری مهارت‌های برنامه نویسی بوده است. به عقیده مدیر عامل اپل، در حال حاضر نزدیک به 4 هزار مدرسه در سرتاسر آمریکا از برنامه Everyone Can Code استفاده می‌کنند.

اپل تنها یکی از شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری است که ضرورت داشتن مدرک دانشگاهی را از بیشتر مشاغلش حذف کرده است. به عنوان دیگر شرکت‌های شناخته شده‌ای که چنین روالی را در پیش گرفته‌اند باید به گوگل و آی بی ام اشاره کرد.

مدرک دانشگاهی

اگرچه بعد از یک دوره تاکید شدید روی داشتن مدارک دانشگاهی، اکنون روز به روز شرایط برای استخدام افراد فاقد آن بهتر می‌شود، اما بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط Bureau of Labor Statistics، اختلافی قابل توجه بین دستمزد کارمندان و حتی کارگران تحصیل‌ کرده در دانشگاه و افرادی که هرگز به کالج پا نگذاشته‌اند، وجود دارد. به عنوان نمونه، درآمد کارگران دارای مدرک دیپلم اما فاقد مدرک دانشگاه در سال 2018، 730 دلار بوده است، در حالی که کارگران دارای مدرک کارشناسی، هر هفته حداقل 1200 دلار دریافت می‌کنند.

در هر صورت، عدم نیاز به مدرک دانشگاهی برای کسب موفقیت، یکی از عقاید اولیه و پایه‌های اپل به شمار می‌رود! استیو جابز به عنوان یکی از بنیان‌گذاران اپل (در کنار استیو وزنیاک)، بعد از ترک دانشگاه، در سال 1976 نخستین قدم‌ها را در گاراژ منزلش به منظور تاسیس اپل برداشت.