مریخ نورد آپورچونیتی

این آخرین تصویر ثبت شده از سیاره سرخ توسط مریخ نورد آپورچونیتی است

در واپسین دم از زندگی پربار خود، مریخ نورد آپورچونیتی (فرصت-Opportunity) در جدالی نابرابر با طوفان های مریخی موفق شد تصویری از مریخ به ثبت برساند و پس از آن برای همیشه خاموش گردد.

مریخ نورد آپورچونیتی (به معنای فرصت) در حالیکه آخرین نفس ها را در شرایط سخت و زیر طوفان های مریخی می کشید، موفق گردید تا عکسی از محیط اطراف خود بر روی مریخ به ثبت برساند که بسیار شگفت انگیز است. این تصویر یک پانورامای بزرگ است که از کنار هم قرار دادن تصاویر متعدد بدست آمده است.

قرار نبود مریخ نورد آپورچونیتی تا این حد سفر کند. اصلا تصور نمی شد بتواند مسیری چنین طولانی را بر روی مریخ بپیماید. برنامه 90 روزه در نهایت تبدیل به گشت و گذاری 15 ساله بر روی سیاره سرخ شد. اینگونه احساس می شود که مریخ نورد آپورچونیتی یک توریست در حال باز نشسته شدن بوده که آخرین عکس خود را به ثبت رسانده است.

این تصویر 360 درجه ای از آخرین مکان استراحت کاوشگر در ماه می سال گذشته گرفته شده است. در حالیکه بسیاری از شاتهای این پانوراما به عکس برداری رنگی از سیاره سرخ پرداخته اند، اما تعداد دیگری نیز در حالیکه آخرین توان مریخ نورد آپورچونیتی از آن گرفته می شد به صورت سیاه و سفید گرفته شد و اجازه تکمیل عکس به این کاوشگر داده نشد.

این تصویر نشانه بلوغ و عظمیت مریخ نورد آپورچونیتی است. در قمست راست در بخش مرکزی تصویر می توان لبه ها دهانه برخوردی اندیور را مشاهده کرد. در فاصله های دور در سمت راست و چپ تصویر می توان دره پرزروانس را دید و نیز کف دهانه برخوردی اندیور که هنور کاوش نشده و انتظار می رود انسان در آینده به کاوش آن بپردازد.

مرگ مریخ نورد آپورچونیتی پس از 15 سال تلاش بی وقفه

شکی نیست که در آینده ای نه چندان دور یکی از مسافران فضا ملاقاتی با مریخ نورد opportunity خواهد داشت. این مسافر فضایی می تواند یک انسان و یا یک ماشین هوشمند باشد. در هر صورت این امکان وجود دارد که مسافر فضایی آینده راهی پیدا کرده و مریخ نورد آپورچونیتی را دوباره راه اندازی کند. تا آن زمان باید به چنین تصاویری بسنده کنیم، زیرا تنها راهی هستند که چشم ما را به سمت دنیاهای دیگر رهنمون می شوند.

سال گذشته با خاموش شدن مریخ نورد آپورچونیتی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی بشر رسما پایان یافت. مرگ این مریخ نورد در حالی رخ داد که هشت ماه آخر عمر خود را به علت رویارویی با طوفان شن، در سکوت سر کرده بود و آخرین تلاش‌ها هم برای احیای آن بی‌نتیجه ماند.

مریخ نورد فرصت یا آپورچونیتی، حدود 15 سال را به کاوش در سیاره سرخ گذراند و مسافت زیادی را در این سیاره درنوردید. مسافتی که قبلا حتی تصور آن هم در ذهن تیم اجرایی نمی گنجید.

مریخ نورد آپورچونیتی

این مریخ نورد آپورچونیتی و کاوش های آن بود که نشان داد میرخ میزبان رودخانه های بزرگ بوده است. این کاوشگر مریخ را برای ما آشنا ساخت. آپورچونیتی در تابستان سال 2003 عازم ماموریت شد و در ژانویه 2004 به سطح مریخ قدم نهاد. این کاوشگر وجود آب مایع در سطح مریخ را به اثبات رساند. هرچند گمانه زنی های متعددی در خصوص وجود آب در دوران باستانی بر روی مریخ صورت گرفته بود، اما آپورچونیتی بود که مهر تایید نهایی را به این یافته‌ها زد. آپورچونیتی اثبات کرد که در زمان آغاز شکل‌گیری حیات روی زمین، مریخ قابل سکونت بوده است.

در بهار سال 2018 و هنگامی که مریخ نورد آپورچونیتی در حاشیه دهانه برخوردی ایندیور استقرار داشت، مدارگرد شناسایی مریخ، طوفان سهمگینی را رویت کرد که به سرعت در حال نزدیک شدن به آن مکان بود. این طوفان نه تنها آن ناحیه، بلکه کل سیاره را در برگرفت و گرد و خاک حاصل، مانع رسیدن نور خورشید به کاوشگر و شارژ باتری‌های آن شد و در نهایت مرگ کاوشگر را رقم زد.