انفجار شهاب سنگ

ناسا از انفجار شهاب سنگ نورانی بر فراز دریا خبر داد

سازمان فضایی ناسا از انفجار شهاب سنگ نورانی بزرگ بر فراز دریای برینگ در شبه‌جزیره کامچاتکا واقع در روسیه خبر داد. دانشمندان حوزه نجوم بر این باورند انفجار شهاب سنگ‌های نورانی دو یا سه بار در هر 100 سال اتفاق می‌افتد.

ناسا، سازمان ملی هوافضای آمریکا در خبری اعلام کرد در ماه دسامبر سال 2018 یک شهاب سنگ پس از ورود به جو زمین منفجر شد. انفجار شهاب سنگ نورانی در 3 ماه قبل به عنوان بزرگ‌ترین انفجار پس از شهاب سنگی است که در 6 سال پیش و در آسمان چلیابینسک روسیه منفجر شده بود. این انفجار بر فراز آسمان دریای برینگ در شبه‌جزیره کامچاتکا واقع در در روسیه رخ داد که انرژی حاصل از آن 10 برابر بیشتر از انرژی بمب هسته‌ای هیروشیما تخمین زده شد. لندلی جانسون از مسئولان ناسا عنوان کرد این شهاب سنگ نورانی بزرگ فقط دو یا سه بار در هر قرن به جو زمین وارد می‌شود.

جزئیات انفجار شهاب سنگ نورانی

بر اساس اعلام ناسا، انفجار شهاب سنگ نورانی در ظهر روز 18 دسامبر 2018 اتفاق افتاده است. این شهاب سنگ با سرعتی حدود 32 کیلومتر بر ثانیه و با زاویه تند 7 درجه به جو زمین نفوذ کرد که سرانجام با انرژی 173 کیوتن در فاصله 25.6 کیلومتری از سطح زمین منفجر شد. کلی فست، مدیر برنامه‌ رصد اجرام نزدیک به زمین در ناسا در این خصوص عنوان کرد انرژی آزاد شده از انفجار این شهاب سنگ حدود 40 درصد از انرژی آزاد شده شهاب سنگ چلیابینسک بوده است، اما به دلیل اینکه بر فراز آسمان منفجر شد، تاثیر مخربی نداشته و توسط رسانه‌ها نیز بازتاب پیدا نکرد. گفتنی است ناسا از طریق نیروی هوایی آمریکا و ماهوراه‌های نظامی توانسته انفجار شهاب سنگ نورانی را رصد کند.

این حادثه چه اهمیتی دارد؟

کنگره آمریکا در سال 2005 به ناسا وظیفه‌ای را محول کرده است که بر اساس آن ناسا می‌بایست 90 درصد از اجرام آسمانی نزدیک به زمین با ابعاد 140 متر و بیشتر از آن را رصد کند. گفتنی است ورود این شهاب سنگ‌های بزرگ به عنوان دردسرهای بدون گذرنامه معروف هستند؛ چراکه برخورد آن‌ها با زمین آسیب‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. البته دانشمندان عنوان کردند هدفی که کنگره آمریکا برای آن‌ها تعیین کرده است، در 30 سال آینده تحقق پیدا می‌کند. هرچند ناسا توانسته‌ است در این مدت اجرام آسمانی متعددی را شناسایی کند.

انفجار شهاب سنگ

تصویری که از برخورد شهاب سنگ ضبط شده

یک رصدخانه در ایالت آریزونا آمریکا توانست در ژوئن سال 2018 شهاب سنگ کوچک 3 متری را 8 ساعت قبل از برخورد با زمین شناسایی کند. در آن زمان گروهی از دانشمندان ناسا توانستند مدار دقیق شهاب سنگ را شناسایی کرده و حتی محل احتمالی آن را نیز تعیین کنند. گفتنی است دوربین‌های مدار بسته مزرعه‌ای واقع در بوتسوانا توانست لحظه انفجار این شهاب سنگ را ضبط کند و حتی تکه‌های حاصل از انفجار نیز در حوالی آن مزرعه پیدا شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه