سامسونگ گلکسی اس 10

مقایسه نسخه اگزینوس و اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس 10

سامسونگ گلکسی اس 10 (Samsung Galaxy S10) و سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس (+Samsung Galaxy S10) بر اساس تراشه به کار رفته در آ‌ن‌ها، در دو نسخه عرضه می‌شوند. اکنون به مقایسه نسخه اگزینوس و اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس 10 می‌پردازیم.

سامسونگ، طبق یک سری قوانین بین‌المللی، پرچمداران سری S و Note را بر اساس چیپست به کار رفته در آن‌ها، تحت دو نسخه مختلف تولید می‌کند؛ نسخه‌ای از تراشه پرچمدار کوالکام (نسخه اسنپدراگون) در همان سال قدرت گرفته و مخصوص بازارهای آمریکا و چین توسعه یافته است. نسخه‌ای دیگر، به چیپست پرچمدار خود سامسونگ (نسخه اگزینوس) مجهز شده و مخصوص بازارهای سرتاسر دنیا به جز دو کشور یاد شده است.

با توجه به این که سامسونگ، جزو معدود گوشی‌سازانی است که در تامین بیشتر قطعات سخت افزاری مورد استفاده در گوشی های هوشمندش استقلال دارد، همواره طبق انتظار، نسخه مجهز به تراشه ساخت همین شرکت، به خاطر یکپارچگی بهتر با دیگر قطعات سخت افزاری، عملکرد بهتری داشته است. این موضوع بر اساس امتیازهای به دست آمده در بنچمارک‌های مختلف و همچنین بر اساس بازخورد کاربران بعد از کار با هر دو نسخه اگزینوس و اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس، به اثبات رسیده است.

سامسونگ گلکسی اس 10

با این حال، امسال اختلافی مهم در ساختار دو تراشه پرچمدار سری اگزینوس و اسنپدراگون وجود دارد که بر اساس آن، بیشتر کاربران انتظار دارند با برگشتن ورق، توانایی نسخه اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس افزایش پیدا کند. برخلاف اسنپدراگون 855 و کایرین 980 (تراشه موبایل پرچمدار هواوی)، که 7 نانومتری محسوب می‌شوند، اگزینوس 9820، چیپستی 8 نانومتری است. باید دید آیا امتیازهای به دست آمده در بنچمارک‌ها نیز عقیده کاربران را تایید خواهند کرد یا خیر.

مقایسه نسخه اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی اس 10

در این مقایسه، دو نسخه گلکسی اس 10 سامسونگ را در بنچمار‌ک‌های Antutu ،Geekbench 4 ،GFXBench و Jetstream مورد بررسی قرار داده‌ایم.

Antutu و Geekbench 4

AntutuGeekbench (تک هسته‌ای)Geekbench (چند هسته‌ای)
نسخه اسنپدراگون 855356817345710587
نسخه اگزینوس 9820329546452010262

تست آنتوتو مربوط به تمام بخش‌ها است و با بررسی کلی توان پردازشی هر دستگاه، یک عدد مشخص به آن نسبت می‌دهد. بر اساس آن، نسخه اسنپدراگون گلکسی اس 10 با اختلافی نه چندان زیاد، عملکرد بهتری نسبت به نسخه مجهز به تراشه ساخت دست خود سامسونگ دارد.

در تست Geekbench 4، حین بررسی توان پردازشی تک به تک هسته‌های پردازنده تراشه، اگزینوس 9820 عملکرد بهتری داشته و امتیاز بیشتری از رقیب خود کسب کرده است، اما می‌دانیم در عمل، پردازنده به صورت چند هسته‌ای عمل می‌کند، بخشی که اسنپدراگون 855 موفق شده در آن امتیاز بهتری به دست بیاورد. تا اینجا، نسخه اسنپدراگون پیروز میدان بوده و حدس کاربران درست بوده است، اما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقایسه منتظر بمانید.

GFXBench

GFXBench Manhattan 3.1GFXBench Car Chase
نسخه اسنپدراگون 8553823
نسخه اگزینوس 98205638

بنچمارک GFXBench بر اساس توان دستگاه در زمینه اجرای بازی‌های موبایل، اقدام به امتیازدهی می‌کند. در مقایسه نسخه اگزینوس و اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس 10 جالب‌ترین قسمت را باید به همین بخش مربوط دانست، چرا که اختلاف قابل توجهی بین دو نسخه وجود داشته و تراشه‌ای که تصورش را هم نمی‌کردیم، امتیاز بهتری کسب کرده است!

اعداد بالا، به نرخ فریمی محتوای نمایش داده شده در زمان اجرای یک بازی خاص روی هر دستگاه اشاره دارند. طبق این جدول، برای طرفداران موبایل گیم، نسخه بین‌المللی سامسونگ گلکسی اس 10 گزینه مناسب‌تری است. البته این به معنی ضعف اسنپدراگون 855 در زمینه پردازش بازی‌های موبایل نیست، چرا که تا امروز، گوشی های هوشمند مخصوص گیم متعددی مجهز به همین تراشه معرفی شده‌اند. با این حال، نحوه پیاده‌سازی سامسونگ به گونه‌ای بوده که در نهایت، در زمان پردازش محتواهای گرافیکی سنگین، تراشه ساخت دست خودش عملکرد بهتری داشته است. دلیل این تفاوت را باید در پردازشگر گرافیکی دو تراشه دنبال کرد. اسنپدراگون 855 از پردازشگر گرافیکی Adreno 640 و اگزینوس 9820 از پردازشگر گرافیکی Mali-G76 MP12 استفاده می‌کند.

Jetstream

Jetstream
نسخه اسنپدراگون 855113.467
نسخه اگزینوس 982089.815

بنچمارک Jetstream با نمایش یک عدد مشخص می‌کند یک دستگاه، در زمان گشت و گذار در وب و مخصوصا حین تعامل با وب اپلیکیشن‌ها، چگونه عمل می‌کند. این تست به وسیله هر دو مرورگر گوگل کروم و مرورگر پیش‌فرض سامسونگ اجرا شد، اما همچنان نسخه اسنپدراگون امتیاز بهتری به دست آورد.

عمر باتری

عمر باتری
نسخه اسنپدراگون 8557 ساعت و 30 ذقیقه
نسخه اگزینوس 98206 ساعت و 45 دقیقه

هیچ یک از دو نسخه سامسونگ گلکسی اس 10 عملکرد خیره‌کنند‌ای در این بخش ندارند،‌ به همین دلیل بین بد و بدتر باید دست به انتخاب زد! نسخه مجهز به اگزینوس 9820، چیزی حدود یک ساعت دوام باتری کمتری در مقایسه با نسخه قدرت گرفته از اسنپدراگون 855 دارد. با در نظر گرفتن عمر باتری پرچمداران سال 2019، دوام باتری کمتر از 7 ساعت قابل قبول نیست.

سامسونگ نشان داد در توسعه تراشه موبایل جدیدش، تمرکز ویژه‌ای روی گیم داشته است. اختلاف بین نسخه اگزینوس و اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس 10 در بنچمارک‌های Antutu و Geekbench 4 و همچنین بنچمارک Jetstream چندان زیاد نبود، اما در بنچمارک GFXBench با اختلاف قابل توجهی رو به رو شدیم که از عملکرد بهتر نسخه اگزینوس در پردازش محتواهای گرافیکی خبر می‌دهد. با این حال، عمر باتری پایین نسخه اگزینوس 9820 سامسونگ گلکسی اس 10 سبب شد آن طور که باید از این تراشه خشنود نباشیم!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. باتریاشونم که خیلی فرق ندارن همش ۴۵ دقیقه ست

  2. در کل ازش راضی نبودم