جک اس ۳

بررسی جک اس ۳ (JAC S3)؛ آشنایی با امکانات و مشخصات کراس اوور چینی

جک اس ۳ (JAC S3) یک کراس اوور چینی است که توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه می‌شود. در ادامه مشخصات و امکانات این خودرو چینی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خودرو جک اس ۳ از آگوست سال 2014 در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و طراحان برای ساخت آن از پلتفرم جک جی 4 الگو گرفته و آن را توسعه داده‌اند. شرکت چینی جک با هدف گسترش خودروهای کراس اوور در سبد محصولات خود این خودرو را تولید کرده است. پیش از آن در این سبد محصولاتی چون جک اس 2، جک اس 1 و جک اس 5 نیز توسط این شرکت تولید و برخی از آن‌ها به بازار ایران نیز عرضه شده است.

شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی محصولات چینی شرکت جک در ایران، پس از موفقیت در فروش خودرو جک اس 5، تصمیم گرفت با شریک چینی خود مجددا قراردادی را مبنی بر عرضه خودرو جک اس ۳ امضا کند. گفتنی است تاکنون شرکت کرمان موتور کراس اوورهای ارزان‌قیمت شهری شرکت جک را در بازار ایران عرضه نکرده و این بخش از بازار را از دست داده است. همچنین اخیرا شرکت جک مدل فیس لیفت جک S3 را در نمایشگاه چنگدو معرفی کرده است، اما کرمان موتور همان مدل‌های قبلی را در بازار ایران تولید و عرضه می‌کند.

جک اس ۳

مشخصات فنی جک اس ۳

این کراس اوور چینی از یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی معادل 107 اسب بخار تولید کند. نیروی تولید شده از این موتور توسط گیربکس 5 سرعته دستی یا گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. یکی از نقاط ضعف این خودرو قدرت آن است؛ چراکه چنین قدرتی برای این کراس اوور بزرگ مناسب نیست. حداکثر سرعت این خودرو 175 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

جک اس ۳

امکانات ایمنی

از سیستم‌های ایمنی خودرو جک اس ۳ می‌توان به سیستم ضد بلوکه ترمز ABS، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی ترمز BA، شش عدد کیسه هوای ایمنی (تیپ‌های فول، سفارشی) – 2 عدد به‌صورت استاندارد، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم‌های کمکی ترمز BOS و سیستم کمکی شروع حرکت از روی تپه HSA اشاره کرد.

جک اس ۳

امکانات رفاهی

شرکت چینی جک این کراس اوور را در مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند. در این بخش دو مدل پایه (COMFORT) و فول (SMART) را بررسی می‌کنیم.

امکانات مدل پایه (COMFORT)

مدل پایه جک اس 3 از امکانات متعددی چون آینه‌های برقی به همراه راهنمای LED روی آن، فرمان برقی، چراغ‌های جلو LED به همراه سیستم روشنایی در روز یا دی‌لایت، کامپیوتر سفر، قابلیت مات شدن آینه عقب داخل خودرو به‌صورت دستی، یخ‌زدایی شیشه عقب، رینگ‌های 15 اینچی، شیشه‌های برقی به همراه ریموت، سیستم صوتی + رادیو + پورت USB و AUX و چهار عدد بلندگو، دو عدد ایربگ، میله‌های درون درها، قفل ایمنی کودک، ستون فرمان جذب کننده انرژی، سامانه‌های ایمنی ABS و EBD و BOS و سیستم ضد سرقت الکتریکی برخوردار است.

جک اس 3

مدل فول (SMART)

مدل فول جک اس ۳ علاوه بر امکانات مدل پایه، از امکانات اضافی چون سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)، رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی، آینه‌های برقی گرم شونده، سنسور عقب، باربند سقفی، فرمان چندکاره + MP5 + GPS + اتصالات بلوتوث + صفحه نمایشگر 7 اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر گرده، 6 عدد بلندگو، آلارم ترمز دستی، پوشش چرمی فرمان، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS – صندلی‌های چرمی – سامانه‌های ایمنی ESP، BA، TCS و HSA) و سانروف برقی (به صورت آپشن) بهره می‌برد.

جک اس ۳

تست رانندگی با جک اس 3

وقتی وارد کابین جک اس ۳ می‌شوید، شاهد صندلی‌های راحت با تنظیمات دستی خواهید بود. به دلیل نوع طراحی کابین، شیشه جلو با راننده فاصله زیادی دارد. طراحی داشبورد نیز تا حدودی ساده بوده و در ساخت آن از متریال نسبتا بی‌کیفیتی استفاده شده است. مانیتور جک S3 دارای کیفیت معمولی بوده و گزینه‌های تنظیمات و منوهای آن نیز ساده و فاقد جذابیت است. جک اس ۳ از وجود سیستم کیلس بی‌بهره بوده و باید با سوییچ آن را روشن کنید.

جک اس 3

عملکرد فرمان برقی این خودرو بسیار نرم است و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. این قابلیت برای ترافیک‌های شهری، جاده‌های پرپیچ و برای پارک دوبل بسیار مناسب است. طراحان کنسول وسط خودرو را عقب‌تر از آرنج تعبیه کرده‌اند و به دلیل کوچک بودن سایز آن نیز دست سرنشین به خوبی روی آن قرار نمی‌گیرد. حرکت اولیه به دلیل وجود موتور ضعیف 1600 سی‌سی و گیربکس CVT با کندی همراه است. پس از فشار روی پدال و افزایش دور موتور، شاهد ورود صدای موتور به درون کابین هستیم که برای سرنشینان آزاردهنده است. همچنین به دلیل ارتفاع مناسب خودرو، راننده دید خوبی به اطراف دارد.

جک اس 3

هنگام کار با ترمز نیز شاهد عملکرد نسبتا خوبی هستیم، اما پس از چند ترمز شدید بوی لنت‌ها استشمام می‌شود که دلیل آن نیز استفاده از لنت‌های بی‌کیفیت یا دیسک‌های ضعیف چرخ است. هنگام سرپیچ‌ها این خودرو ناایمن است؛ اگر با سرعت بالا قصد عبور از یک پیچ معمولی را داشته باشید، خودرو پتانسیل چپ شدن را دارد که حتی وجود سیستم کنترل پایداری ESP نیز حس خوبی را به راننده القا نمی‌کند. از دلایل این ضعف می‌توان به استفاده از رینگ و لاستیک‌های کوچک 15 و 16 اینچی اشاره کرد. در واقع این خودرو از سطح زمین ارتفاع زیادی دارد و به همین دلیل شرکت چینی جک می‌بایست برای آن رینگ‌های بزرگ‌تر 17 و 18 اینچی را در نظر می‌گرفت.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر قیمت جک اس 3 حدود 180 تا 220 میلیون تومان است، اما آیا این خودرو برای خرید مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر قصد خرید یک خودرو صفر کیلومتر را دارید و خواهان خرید خودرو دست دوم نیستید، برای جک اس ۳ در بازار رقبایی چون ام وی ام ایکس 22، چانگان سی اس 35، برلیانس کراس، ام وی ام ایکس 33 و چری تیگو 5 وجود دارند که بهتر است قبل از خرید وضعیت آن‌ها را نیز بررسی کنید. اگر قصد دارید با خودرو خود به شمال و جاده‌های کوهستانی سفر کنید و تعداد اعضای خانواد‌ه‌تان زیاد است، پیشنهاد می‌شود خودرو چری تیگو 7 یا ام وی ام ایکس 33 را به دلیل موتورهای پر قدرت و کابین‌هایی با فضای زیاد انتخاب کنید.

جک اس 3

اما اگر قصد دارید برای مسافرت‌های بین‌شهری و کارهای روزانه خود یک خودرو مناسب خریداری کنید، کراس اوور جک اس 3 گزینه نسبتا مناسبی برای شهرهای پرترافیکی مانند تهران محسوب می‌شود. البته اگر خواهان خرید خودرو دست دوم هستید، خودروهای بهتری از لحاظ قدرت موتور و ویژگی‌های حرکتی در بازار وجود دارد. از خودروهای دست دوم این بخش می‌توان به جک اس 5 توربو در مدل‌های 95 و 96، هایما اس 7 توربو مدل‌های 95، هاوال اچ 6 مدل 94، رنو داستر مدل 2015، سوزوکی گرند ویتارا مدل 90 و هیوندای توسان 2008 اشاره کرد.