سیل در ایران

آیا سیل در ایران به بارورسازی ابرها و پروژه هارپ مرتبط است؟

سیل در ایران خسارات و تلفات زیادی بر جای گذاشت. اما شایعه‌های بسیاری درباره بارش شدید باران و وقوع سیل به راه افتاده که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر اقلیم و نقش بارورسازی ابرها و پروژه هارپ در این حادثه اشاره کرد. آیا این شایعات واقعیت دارند؟

سال 1398 اصلا خوب شروع نشد و وقوع غیر منتظره سیل در برخی استان‌های کشور تاکنون بیش از 40 کشته و کلی خسارت بر جای گذاشته است. در ابتدا بارش شدید و عجیب باران در استان‌های شمالی کشور باعث وقوع سیل در استان‌های مازندران و گلستان شد و سپس سیل به استان‌های دیگر از جمله فارس، لرستان و خوزستان رسید و شاهد بیشترین خسارت و تلفات در شیراز بودیم.

سیل در ایران

البته هنوز هم خطر سیل برطرف نشده و بیشتر استان‌های کشور از جمله پایتخت در معرض خطر هستند و هواشناسی هشدار وقوع سیل و بارش‌های شدید و جاری شدن سیلاب را داده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در رابطه با وقوع سیل در ایران گفت در سال‌های قبل هم گاهی در برخی از استان‌ها شاهد مشکل سیل بودیم، اما این که یک مرتبه حدود 25 استان کشور درگیر آن شوند بی سابقه بوده است. وی افزود شرایط امسال ظاهرا شرایط ترسالی است و به جای ده سالی که شاهد خشکسالی بودیم، در شرایط ترسالی میزان بارش یک مرتبه افزایش چشمگیری می‌یابد.

سیل در ایران

رئیس کل دادگستری استان فارس هم گفت حادثه سیل روز دوشنبه در شیراز در دستور رسیدگی ویژه قرار دارد. با وجود این که سازمان هواشناسی از یک هفته پیش هشدارهای لازم در خصوص بارش شدید باران را اعلام کرده بود، اما مسئولان در حوزه شهرداری اقدامات پیشگیرانه لازم در خصوص لایروبی رودخانه مجاور دروازه قرآن و مهار سیلاب ناشی از بارندگی را انجام ندادند.

اما پس از وقوع سیل و بارش‌های شدید باران در سراسر کشور، بسیاری از افراد مسئول و غیر مسئول درباره علت جاری شدن سیل در ایران اظهار نظر کردند که بسیاری از آن‌ها درست نبود. طبق معمول، بازار شایعه‌ها نیز داغ شد و مواردی چون نقش داشتن پروژه هارپ یا بارورسازی ابرها سروصدای زیادی به خصوص در فضای مجازی به پا کرده است.

در همین رابطه، یک اقلیم شناس به نام ناصر کرمی، یادداشتی را در دویچه وله منتشر کرده و توضیحاتی را درباره سیل در ایران و شایعه‌های پیرامون آن ارائه داده است که در ادامه به بررسی این توضیحات می‌پردازیم:

سیل در ایران ؛ پروژه هاپ ؟ بارورسازی ابرها یا…؟

و اما پاسخ درست…

1. سیل گلستان، پدیده‌ای غیر معمول و اتفاقی است و نشانه‌ای از تکرار منظم و دوره‌ای وقوع آن وجود ندارد. آخرین بار در سال 1336 بارشی نزدیک به این مقدار در این منطقه رخ داده است و البته در دوره‌های تاریخی مختلف نشانه‌های وقوع سیل‌های شدید در این ناحیه دیده می‌شود. اما سیل اخیر یک رویداد بی همتا بوده است.

2. سیل جنوب غرب کشور نیز از نظر حجم بارش یک سختار اقلیمی است؛ یعنی پدیده‌ای غیر نرمال و اتفاقی است. با وجود این، در ماه گذشته بارشی بیش از این هم در استان‌های خوزستان و لرستان اتفاق افتاده بود که آن بارش در همه دوران ثبت رکوردهای اقلیمی ایران بی همتا بود.

سیل در ایران

3. سه سختار (اکستریم) اقلیمی در دو نقطه با فاصله حدود 1500 کیلومتر از یکدیگر مشاهده شده است. این سیل‌ها در یک ماه در جنوب غرب و همزمان در شمال شرق رخ داده‌اند و دوره برگشت آن‌ها می‌تواند 70 ساله یا بیشتر باشد.

4. آیا وقوع چندین سیل غیر منتظره در ایران می‌تواند نشان‌دهنده تغییر اقلیم باشد؟ خیر. هیچ رخداد منفردی نمی‌تواند نشانه تغییر اقلیم باشد، اما تکرار این رخدادها می‌تواند فرض تغییر اقلیم را تقویت کند. اساسا افزایش تعداد، شدت، مدت و وسعت سختارهای اقلیمی یکی از اصلی‌ترین پیامدهای تغییر اقلیم است. بنابراین فعلا باید با احتیاط درباره تغییر اقلیم در ایران صحبت کرد.

5. آیا پس از دو دهه خشکسالی، دوره ترسالی فرا رسیده است؟ همان‌طور که گفته شد هیچ رخداد منفرد و همچنین هیچ بیلان بارش سالانه‌ای نشانگر آغاز یا پایان دوران اقلیمی نیست. با یک یا دو سال بارش یا عدم بارش نمی‌توان گفت دوره‌ای آغاز شده یا به پایان رسیده است.

سیل در ایران

6. آیا با وقوع سیل نوروزی در ایران می‌توان به این نتیجه رسید که نوبت به چند سال ترسالی رسیده است؟ نکته اینجاست که چنین الگوهای قطعی از وضعیت بارش در ایران وجود ندارد و هیچکس نمی‌تواند با قطعیت بگوید دوره ترسالی فرا رسیده است. دوره‌های اقلیمی هیچوقت چنین نظم دقیقی نداشته‌اند. البته توالی خشکسالی-نرمالی-ترسالی قابل معدل‌گیری است، اما این معدل‌گیری‌ها فقط به کار تحلیل چشم‌انداز می‌آیند و نمی‌توانند مبنای پیش‌بینی آینده باشند.

7. گفته می‌شود طبق آمارهای هفتاد ساله بارش در ایران، شیب کاهش بارش‌ها به گونه‌ای نیست که بتوان از خشکیدگی و گرم‌تر شدن ایران صحبت کرد و این سیل‌ها هم نشانه ضرورت احتیاط برای سخن گفتن در این باره است. اقلیم‌شناسان می‌گویند گذشته چراغ راه آینده نیست. به عنوان مثال، در میانگین 50 ساله ایران کمی خشک شده و در میانگین 30 ساله ایران قطعا خشک‌تر شده است. حال کدام یک را باید مبنا قرار دهیم؟  اقلیم‌شناسی علمی است سرشار از عدم قطعیت.

8. آیا می‌شد وقوع سیل در ایران را پیش‌بینی کرد؟ از چند روز پیش‌تر بله. حتی از دو سه هفته قبل هم می‌شد آن را پیش‌بینی کرد. اما نمی‌توان از الان پیش‌بینی کرد که سال آینده قرار است چنین سیلی در فلان جا بیاید.

سیل در ایران

9. آیا بارورسازی ابرها در وقوع این بارش‌ها نقش داشته است؟ این شایعه‌ی مبتذلی است که در فضای مجازی به راه افتاده است. همه امکانات بشر برای بارورسازی ضرب در هزار هم بشود باز هم نمی‌تواند این حجم بارش‌ها را ایجاد کند.

10. آیا هارپ در وقوع سیل در ایران نقش داشته است؟ این هم جوک دیگری است که در فضای مجازی دیده می‌شود.

11. آیا جنگل‌زدایی می‌تواند عامل سیل گلستان باشد؟ خیر. اگر بارش با دوره برگشت 10 ساله رخ داده، اما سیل شدتی مشابه سیلی با دوره برگشت 70 ساله می‌داشت، می‌توانستیم نتیجه بگیریم که یک عامل ژئومورفولوژیک در تبدیل بارش به سیل نقش داشته است. اما هم بارش دوره برگشت 70 ساله داشته و هم خود سیل. پس هر چه بوده در آسمان رخ داده است.

12. عامل انسانی چه نقشی در سیل گلستان داشت؟ این موضوع را باید به دو بخش ایجاد سیل و تبدیل آن به پدیده‌ای ویرانگر تفکیک کنیم. بخش قابل توجهی از ویرانگری سیل ناشی از عامل انسانی است. مثل تخریب پوشش گیاهی و رعایت نکردن حریم رودخانه‌ها. اگر اقتضائات معمول اکولوژیک در مدیریت محیطی چشم‌انداز گلستان رعایت شده بود، سیل می‌توانست کمتر ویرانگر باشد، اما عامل انسانی در وقوع خود سیل نقشی نداشته است.

سیل در ایران

13. عامل انسانی در سیل شیراز چقدر نقش داشت؟ حادثه دروازه قرآن شیراز اساسا یک اتفاق انسانی است نه یک اکستریم اقلیمی. آن حادثه باید از سوی نهادهای قضایی به عنوان سوءمدیریت تبهکارانه مورد پیگرد قرار بگیرد.

14. آیا می‌توان از وقوع این‌گونه سیل‌ها پیشگیری کرد؟ وقوع سیل به ندرت می‌تواند قابل پیشگیری باشد، اما ویرانگری آن قطعا قابل پیشگیری است. با حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری و روش‌هایی مانند آن می‌توان شدت ویرانگری سیل را کاهش داد و البته با اجرای درست سیاست‌های کاربری زمین می‌توان چشم‌انداز را با سیل انطباق داد.

15. آیا سد می‌تواند عامل وقوع سیل در ایران باشد؟ یکی از کارکردهای سدها ممانعت از وقوع سیل است، اما سدها با دستکاری در نظام هیدرولوژیک طبیعت می‌توانند پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی و غیر قابل مهاری داشته باشند.

16. وقوع سیل در ایران چه نکته‌های مثبتی دارد؟ مثلا چه تاثیری در تغذیه آب‌های زیرزمینی می‌گذارد؟ بارش‌های امسال در مجموع امیدوارکننده بودند، اما سیل به طور محدود باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌شوند و معمولا به سرعت از دسترس محیط خارج می‌شوند.

سیل در ایران

17. آیا تغذیه منابع آب به خاطر وقوع بارش‌ها می‌تواند باعث رونق کشاورزی در سال پیش رو باشد؟ در جاهایی که سیل آمده بعید است کشاورزان و دامداران به این راحتی کمر راست کنند، اما در مناطق دیگر قطعا شرایط برای معیشت‌های مرتبط با منابع آب مطلوب خواهد بود.

18. احتمال سیل محدود در برخی مناطق کشور در روزهای آینده هم وجود دارد. بارش‌های رگباری تا اواسط اردیبهشت پیش‌بینی شده است، اما بعید است سیلی مانند سیل گلستان دوباره رخ بدهد.

19. امسال ترسالی شدید بوده و برای سال آینده وضعیت نرمال پیش‌بینی شده است. اگر فرض تغییر اقلیم در ایران و ورود به پسانرمال اقلیمی را قبول کنیم، می‌توانیم بگوییم هیچ مدل قطعی برای پیش‌بینی آینده اقلیم ایران وجود ندارد.

20. بیشتر مدل‌ها می‌گویند خاورمیانه و شمال آفریقا در حال گرم‌تر و خشک‌تر شدن هستند. در سال گذشته در کنفرانس ملی اقلیم‌شناسی ایران هر صد مقاله ارائه شده بر تغییر اقلیم ایران دلالت داشته‌اند. باید چشم‌انداز را در برابر سیل مقاوم کنیم، اما مساله اصلی ایران در سال‌های پیش رو، خشک‌تر و گرم‌تر شدن کشور خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

43 دیدگاه

  1. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ 1370/12/22 تا تاریخ 1376/07/30 که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ 1376/08/01 تا تاریخ 1388/12/12 که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ 1388/12/13 تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.

  2. باروری ابرها در محدوده کوچک و با شرایط خاصی صورت میگیره نه در وسعتی به میزان یک میلیون کیلومتر مربع…حداکثر افزایش بارش هم نهایتا پانزده درصده… لای یه کتاب رو هم باز کنید بد نیست

  3. باعرض ادب وارادت،
    تقدیم سلام محضرهمه شمادوستان وهموطنان ارجمند،
    اولا ضروریست مااین مسئله بسبارمهم روبفهمیم ویادبگیریم که بادشمن خودهم بایدباتواضع و احترام سخن بگیم ودرهرشرایطی که باشیم خونسردی خودروحفظ وبراعصاب خویش مسلط باشیم زیرا این محیط عمومی وهمگانیست وتک تک کاربران محترم حق وحقوقی دارند،بنده بهیچعنوان حق ندارم از الفاظ و واژه های غیرمعقول وغیراخلاقی درچنین فضاومخیطی استفاده نمایم زیرا این فضامتعلق به همه کاربران عزیزهست وکوچکترین حرف زشت ازطرف بنده اولا بی احترامی به خودم وبعدنادیده گرفتن حق همه کسانیست که اینجاتشریف دارندوسوم خودبنده وسطح شعورم هم بارفتارواخلاقم بادیگران ارزیابی میشه،لازم وضروریست درفضاهای عمومی چه درحرف زدن باهمدیگه وچه بحث وتبادل نظر وظیفه همه ماست حتی به کسیکه نسبت به ما بی احترامی نموده بااحترام رفتارنماییم واین نشاندهنده بلوغ فکری وشخصیت واخلاق والای انسانیست.لازم به ذکر است همه ما باهم هموطنیم نه دشمن هم،

    دنبال مقصر حوادث اخیر سیل وسایراتفاقات ناخوشایندی که درکشور عزیزمان اتفاق افتادنگردید،مقصر همه این حوادث اولا مسئولین ذیربط کشورهستندوثانیاخود ما مردم که بهمدیگه ذره ای رحم نداریم،ساخت وسازهای بی رویه وبدون استاندارد،بی تفاوتی مسئولین نسبت به زمین خواریها،دادن مجوز ساخت وساز،تغییرکاربریهای غیرمعقول وغیرمهندسی وووووهزاران دلایل دیگه،متهم اصلی همه این ویرانیها وازبین رفتن جان هموطنان عزیزمون مسئولین مربوطه وبعدیه عده خاص که هرکاری دلشون بخواد انجام میدن هستند،امروزه دانش وتکنولوژی وامکانات درهمه زمینه ها بحدی ‌بالاست که مهارکردن سیل یه امرخیلی عادی وطبیعی محسوب میشه بشرطیکه دلسوز و غمخوار و دوستدار وطن و هموطنت باشی،لازم به ذکر هست درشهری که بنده زندگی میکنم دو رودخانه بزرگ فصلی وجودداره که سراسر بستر اونها رو درختان انبوه که غیرقابل استفاده هستندفراگرفته ونیاز فوری ومبرم به لایروبی وهموارنمودن مسیرآب روداره وبیش،از ۱۵ سال هست که هیچ توجهی به این امرمهم وخطرناک نشده وباوجود اندک بارشی که امسال بوده آب این رودخانه ها واردشهروروستاهای مجاور شده که اگر باران شدیدبیاد همه روستاهای اطراف وساکنین رو صددرصدآب باخودش میبره،
    ماکشوری غنی وثروتمندهستیم که هرچه هم به کشورهای دیگه کمک کنیم بازهم ثروت ما تموم شدنی نیست،هم مبتونیم کمک کنیم وهم کشورخودمون روبسازیم،باعرض تاسف مسئولین ما دلسوز نیستند
    وبدتر اینکه خودماهم نسبت به هم بیتفاوت و بی رحمیم.
    درهمه استانها باید یه گروه ویژه ازکارشناسان زبده وباتجربه جهت بررسی دقیق ومهندسی همگام بااستاندارد جهانی جهت اینکه اگربارندگی بمراتب چندین برابرسیلهای اخیردرهرنکته ازکشورمون پیش بیادبهترین وساده ترین راه مهارکردن وهدایت سیلابها که کوچکترین آسیبی به شهروساکنین آن واردنشه چه راهی هست وبلافاصله پس ازبررسی نظرات وطرحشون روبدن استانداری وبه ترتیب سلسله مراتب هزینه وبودجه آن هم تامین بشه وبدست کسانی داده بشه که دلسوزوطن وهموطنانشون هستندنه اینکه تا به استان مربوطه میرسه نصف اون بودجه حیف ومیل بشه.

    خیلی حرف زدم،دل که پرباشه از بی تفاوتی مسئولین نسبت به کشور ومردم یه جایی باید خالی بشه،
    ازمحضرفرد فرد شما هموطنان عزیزم ودوستان محترم عذرخواهی میکنم ،امیدوارم ازاین ببعدهرگزشاهدچنین اتفاقات دلخراش وتاسفباری نباشیم.

    روز و روزگار برهمگی شاد و مبارکباد.

  4. آیا هارپ در وقوع سیل در ایران نقش داشته است؟ این هم جوک دیگری است که در فضای مجازی دیده می‌شود.

    میشه این جوکی که گفتی رو دلیل علمی بیاری….شما نویسنده محترم برای همه دلایلت دلیل علمی نوشتی اما به این رسیدی شد جوک؟؟؟؟؟؟
    پس باید شک کرد….

  5. نتیجه پروژه بارورسازی مردمه با این گرونی!

  6. هرچی که بود کاملا مشخص شد که مقصر اصلی نابود سازی جنگلها و مخالفت با طرح تنفس جنگل و همچنین پر کردن کال طبیعی در کنار دروازه قرآن می باشد. این نتیجه بی توجهی به سخنان فعالان محیط زیست است که بخاطر هشدار دادن به زندان افتادند و ما مردم از این فعالان حمایت نکردیم.

  7. میبینم که ربات های سایبری ساندیس خور ریختن تو سایت 😂

  8. کیوان و ربات های سایبری ساندیس خور ، آگاهی برای یک جامعه این چنینی سمه 😂 متاسفانه مردم ایران دیگه آگاه شدن و میدونن دیگه کی دشمنه کی دوست 👍.. قرار بزودی رو به روی مردم ایران قرار بگیرین ..

  9. کیوان = ربات فیک سایبری ساندیس خور .آی پی این ربات رو ریپورت کنید تا دیگه نتونه به اینترنت وصل بشه

  10. دوستان گجت نیوز ، کیوان یک ربات سایبری ساندیس خور هست و صدالبته دو سه تا اکانت فیک سایبری دیگه هم دارن به کامنت ها جواب میدن و منفی میخورن . جواب ربات های فیک سایبری ساندیس خورو ندین انسان نیستن که بحث می کنین

  11. دوستان جواب ربات های سایبری ساندیس خورو ندین . ربات هستن انسان که نیستن بحث می کنین

  12. دوستان جواب ربات های ساندیس خورو ندین . سه تا کامنت کپی می کنن رو ربات های سایبری با اسم های مختلف چرت پرت میگن

    • فعلا تو ترولی هستی که مثل ربات عمل میکنی و با دو تا اسم کاملا متفاوت دو تا نظر مشابه در فاصله 2 دقیقه از یکدیگر ارسال میکنی
      یکی این نظر تو که من الان بهش پاسخ دادم و دومی نظر بالایی تو که با فاصله دو دقیقه ارسالشون کردی

      خوشبختانه مثل امثال تو نیستم که فقط حرف بزنم و سخنان بقیه را کپی کنم و سعی میکنم قبل از حرف زدن حرفم منطقی باشد

  13. کیوان
    از منفی هایی که بهت دادن معلومه چند نفر باهات موافقن!

    • از منفی هایی که بهم میدن مشخص میشه اوضاع مردم خیلی خرابه
      نه منطقی دارن
      نه سوادی
      نه شعوری
      نه وجدانی
      در بهترین حالت میشه گفت یه مشت بیسواد هستن
      مشخص نیست اینا تو چه مدرسه ای درس خوندن که این چرندیات رو میگن ؟
      آدم حتی اگر دیپلم هم داشته باشه این چرندیاتی که اینا میگن را نمیگه
      فقط منتظرن یه شایعه ای تو تلگرام و واتس اپ بهشون برسه و سریع فروارد کنن برای بقیه بدون اینکه چند ثانیه فکر کنند و ببینند که آیا این خبر درسته یا نه ؟
      مثلا فلانی میگه سیل اخیر به خاطر بارور سازی ابر هاست بعدش همه هم بدون عقل و منطق تایید میکنند
      الان چی باید گفت ؟؟؟
      چی میشه گفت ؟؟؟
      الان واقعا حرفی میمونه برای گفتن ؟؟؟
      البته از کشوری که سرانه مطالعه اش پایین باشه بیشتر از این نمیشه توقع داشت
      متاسفانه این مشکل نه تنها در بزرگسالان بلکه در جوانان کشور هم به شدت خیلی زیاد وجود دارد و بلکه هم بدتر

      واقعا وقتی من این جوانان را میبینم ، هم به حال اونها هم به حال کشورم افسوس میخورن
      متاسفانه اینها قراره آینده ساز کشورمان هم باشند

      البته مشکل اصلی بی سوادی نیست بلکه مشکل اصلی بی منطقی است

      حالا من هر چی دلیل و مدرک میخوام بیارم
      وقتی فلانی منطق نداره که حقیقت را از دروغ تشخیص بده همه این کار ها بی فایده است
      در آخر هم وقتی پاسخی ندارند که بدهند از واژه ساندیسی استفاده میکنند(یک حقیقت تلخ)

      در کل احساس میکنم افراد مثل من شبیه گالیله هستند که در میان یه مشت بیسواد دارن عذاب میکشن

      اما در کل من وظیفه خودم میدونم تا جایی که میتوانم و سوادم میرسد در صورتی که مطلب نادرستی دیدم اون مطلب را با نظر دادن تصحیح کنم گرچه منفی های دیگر کاربران را دریافت کنم

      پس بدان این اصل را ای اصل‌جو
      هر که را دردست او بردست بو

      هر که او بیدارتر پر دردتر
      هر که او آگاه تر رخ زردتر

      (این دو بیت شعر از مولوی معنیش عرفانی و خدایی است اما در اینجا میشه معنی دیگری هم ازش برداشت کرد یعنی احوال امثال من)

  14. اول این که هر وزارت خانه ای برای خودش یه آقا بالا سری داره که باید از ورزیر همون نهاد تایید پخش خبرو بگیره ! این 1
    دوم الان کشورهای همسایه باور کردن فرستادن ایران ؟ حرف شما همینه یعنی ؟
    سوم این که دانش وقتی معنی پیدا میکنه که ثابت کنه احمد__ تویه ایران هم همه برای خودشون دانشمندن ☺ مخصوصا نهادها
    چهارم اینکه شما برو اون خبر کامل بخون تا بدونی متنش چیه و فک نکنم اینجارو هم با دقت خونده باشی.
    و اخرین این که زلزله تهران سال 97 یادت میاد یه هشتار بود بگین شما که سنگ وزیرارو به سینه میزنید چه اقداماتی شده ؟

    • اول بگم سازمان پدافند غیر عامل کشور وزیر ندارد و جز نیرو های مسلح کشور محسوب میشود پس فرمانده دارد فرمانده اش هم آقای جلالی است و این فرمانده برای سخن گفتن نیازی ندارد که از کسی و یا وزیری اجازه بگیرد

      من نگفتم که ابر های ایران دزده شدند و یا … و کاری هم ندارم فلان فرمانده چی گفته(اون خبری که گفتید را من دوبار خوندم)
      حرف من اینه که این مطلب که بارور سازی ابر ها توسط کشور های همسایه ممکنه بر بارندگی در ایران تاثیر بگذارد یک فرضیه است و باید به صورت علمی توسط مسئولین و کارشناسان در موردش صحبت کرد نه اینکه تا همچین خبری منتشر شد (متاسفانه ایشان هم از واژه های درستی برای برای بیان این موضوع استفاده نکردند ) بعضی افراد بیان این مطلب را به سخره بگیرند
      هر احتمال هر چند کم ، یک احتمال است و امکان وقوع آن وجود دارد پس باید بررسی شود
      زلزله سال 97 هم هیچ ربطی به بحث ندارد که چه عملکردی صورت گرفته و من هم کاری به وزرا ندارم که بخواهم از آن ها دفاع کنم و اتفاقا عملکرد اکثر وزیران در خیلی زمینه ها زیر سوال است به جز آقای آذری جهرمی(اگرچه اونم در زمینه رجییتری عملکرد خوبی نداشت ولی در کل عملکرد خوبی داشته)
      من فقط گفتم سعی کنید وقتی یک مطلبی را میگویید سعی کنید دقیق اون مطلب را بگید نه اینکه به گونه ای بگید که حرف یک نفر را به جای یک نفر دیگه در نظر گرفته شود

      • اوکی با همشون منم موافقم. ولی باید قبول کرد زیر ساخت تمام شهرهای کشورمون قدیمیه و از انقلاب تا به الان هم همینطوری منده , کسی هم براش مهم نیس.پلاسکو مثالشه
        شما تعصب خاصی داشتی برای همین گفتم زلزله رو مثال زدم.
        در مورد آقای جهرمی هم سرعت اینترنت کاملا درسته و ریجستر هم کاملا حق با شماست ولی :
        اول این که حذف دانلود رایگان شبانه کار درستی نبود
        دوم تویه کدوم کشوری دانلود 1 مگ 10 مگ محاسبه میشه؟(فقط اینترنت ایران ضریب 10 داره.)
        سوم هم کدوم کشوری ترافیک بر سایتهای داخلی و خارجی تقسیم میکنه؟ و ترافیک رو دوبرابر میبره تویه سایتهای خارجی؟
        پس آقای جهرمی عملکردش در رقابت با بقیه خوب بوده. انتخاب برترین وزیر مثل انتخاب بد بدتره.
        به قول معروف چشماتو باز کن ببین چی سید میکنی . امیدوارم تایید بخوره اگه هم نخوره درک میکنم.

        • در مورد دانلود 1مگ 10 مگ دقیق متوجه نشدم چی میگید اما اگر منظورتان گران فروشی است که من زیاد اطلاعی ندارم و متاسفانه تا الان هم امتحان نکرده ام ببینم واقعا گران فروشی میشود یا نه اگرچه شاید در چند روز آینده این آزمایش را انجام دهم

          بحث ترافیک و اینکه ترافیک خارجی دوبرابر محاسبه میشود چندان درست نیست و برعکسش هم چندان درست نیست

          در ابتدا قرار بود شرکت های اینترنتی فقط ترافیک بین الملل به افراد بفروشند
          مثلا اگر فرد از محتوای داخلی استفاده کرد حجم مصرفی اش کمتر حساب شود مثل اگر شما از یک سایت داخلی دو گیگ دانلود کردید یک گیگ حساب شود
          مثلا سرویس دو مگابیت سرعت فلان شرکت 40 گیگ حجم دارد که اگر شما از محتوای داخلی استفاده کنید میتوانید 80 گیگ دانلود کنید
          اما متاسفانه شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت برای تبلیغات موثر تر و نشان دادن حجم زیاد سرویس هایشان ترافیک داخلی را به عنوان ترافیک سرویس معرفی کردند
          و مثلا همین سرویس دو مگ را با اسم سرویس با حجم 80 گیگ به افراد میفروشند اما اگر از ترافیک بین الملل استفاده کنید 40 گیگ میتوانید دانلود کنید

          خود آقای آذری جهرمی در آن موقع هم گفت این کار های شرکت ها نادرست است و شرکت ها باید فقط اینترنت بین الملل به افراد بفروشند و اگر خواستند میتوانند اینترنت داخلی را کمتر حساب کنند اما متاسفانه این حرف عملی نشد به دلایلی که خودم هم نمیدانم
          و متاسفانه این تصور ایجاد شد که مثلا اینترنت خارجی دو برابر محاسبه میشود که این حرف درست نیست و میشه از این دید هم مشاهده کرد که بر عکس اینترنت داخلی نصف محاسبه میشود که البته سخن اول هم ممکنه درست باشد چون الان حرف هم از بعضی جهات درست و کلا اگر بخواید بحث کنید تا فردا شب هم میشه بحث کرد که سرویس داخلی نصف حساب میشود و یا بین الملل دوبرابر حساب میشود اما قطعا این بحث به سرانجام نخواهد رسید
          در کل قبول دارم تقسیم ترافیک به داخلی و خارجی کار چندان معقولی نبود
          اما پیشنهاد من به شما اینه که هر موقع خواستید اینترنت بخرید فقط حجم بین الملل را محاسبه کنید نه حجم داخلی را

  15. برخلاف شایعات منتشر شده توسط مخالفان کشورایران در فضای مجازی سیل در دروازه قرآن کلان شهر شیراز ربطی به استقرار و عملکرد ارتش و سپاه و نیروی انتظامی ندارد بلکه مربوط به زمین خواران دولتی و خصوصی است که برای فروش حداکثری زمین در بالادست و پائین دست بنای تاریخی دروازه قرآن کلان شهر شیراز برای بدست آوردن حداکثرپول مکان عبور آب باران به طرف رودخانه خشک درمرکز کلان شهر شیراز را به مردم کلان شهر شیراز فروخته اند و این مشکلات را برای تمام مردم ایران در کلان شهر شیراز درست کرده اند. اگرشهرداری کلان شهر شیراز برای عبور آب باران از قبل از دروازه قرآن تا رودخانه خشک تونل مناسبی را در زیر زمین (بلوارها و خیابان های که به رودخانه مرکزی کلان شهر شیراز منتهی می شود) حفرکرده بود حال هم وطنانمان را در محل دروازه قرآن سیل نمی برد تمام زمین خواران درکلان شهرها و شهرها و روستاها بایستی محاکمه شوند اما مسئولین کشورایران اراده ای برای مجازات زمین خواران دولتی و خصوصی درسطح کشورایران ندارند.

  16. دلیل علمی چرا؟؟!! اگه یادتون باشه و اخبار رو نگاه کرده باشین خودشون چند ماه قبل گفتن داریم ابرهارو بارور میکنیم پس اینقدر چرت نگین که بارور سازی ابرها الکیه یکم تو اینترنت سرچ کنین

  17. دلیل علمی چرا؟؟!! اگه یادتون باشه و اخبار رو نگاه کرده باشین خودشون چند ماه قبل گفتن داریم ابرهارو بارور میکنیم پس اینقدر چرت نگین که بارور سازی ابرها الکیه یکم تو اینترنت سرچ کنین

    • چرا این قدر سعی میکنید در مقابل فهمیدن مقاومت کنید ؟؟؟
      چرا این همه دلیل علمی را که کاشناس ها بیان میکنند و حتی در کتاب جغرافیای سوم راهنمایی و اول دبیرستان نوشته شده
      را قبول نمیکنید اما این شایعه دروغ که ابر ها بارور شده اند و هیچ مطلب علمی هم پشتیبانش نیست را قبول میکنید ؟
      چرا ندانسته حرف میزنید ؟
      چرا منطق و هیچ علمی ندارید ؟
      مگر شما حداقل مدرک دیپلم را ندارید ؟

      نظر من را در مطلب زیر بخوان

      https://gadgetnews.net/345058/سیل-در-شیراز-عکس-و-ویدیو/comment-page-1/#comment-285191

      اگر قبول کردی که هیچی اگرم قبول نکردی که بازم هیچی

      تو صحبت از سرچ کردن در اینترنت کردی اما با توجه به نظر بچه گانه ای که دادی بهتره اول خودت یه سرچی داخل اینترنت کنی تا یه کمی علمت بیشتر بشه البته یه رجوعی هم به جغرافیای سوم راهنمایی و اول دبیرستان کنی بد نیست

      اما متاسفانه منطق را با هزار تا سرچ کردن هم نمیشود به دست آورد

      واقعا نمیشه با بعضی افراد بحث کرد همانطور که نمیشود با کسی که هنوز جدول ضرب را بلد نیست در مورد انتگرال صحبت کرد

  18. الان حتما 4 نفر میان میگن باران های موسمی اردیبهشت هم حاصل بارور سازی ابرها هست………علی برکت الله

  19. یه سوال دارم ؟
    مگه یکی از وزیرا اسکول ما نمیگفت ابرامون لب مرز میدزدن ؟ یادتون میاد فک کنم پاییز بود که خوندم تویه همین سایت الان این همه بارون از کجا امده ؟
    نکنه اسرایل داره ابرارو میدوزده بعد یهو ول میده ؟
    واقعا که عجبترین اعتقاداتو داریم !

    • مجبوری از چیزی که مطمئن نیستی حرفی بزنی ؟
      دولت ایران تا جایی که من میدونم 18 تا وزارت خانه و در نتیجه 18 تا وزیر در زمینه های گوناگون دارد که با وزیر کشور کلا میشود 19 تا وزیر
      خوب شما میتونید نام این وزیر را بفرمایید ؟

      قطعا نمیتوانید چون ایشان وزیر دولت نیستند بلکه رئیس سازمان پدافند غیر عامل هستند

      سخن ایشان در مورد بارور سازی ابر ها توسط کشور های همسایه و غیر همسایه در شرق و جوب شرق ایران که محل عبور سه تا از توده های مهم باران آور کشور به نام
      توده هوای مرطوب غربی
      توده هوای سودانی
      توده هوای گرم و خشک
      می باشد هم نیازمند به بررسی است که آیا بارور سازی ابر ها توسط این کشور ها میتواند در میزان بارش در ایران تاثیر دارد یا نه ؟
      من نمیخوام بگم حرف ایشان درسته اما خواستم بگم همینطور الکی بدون دانش بیای و نظر بدی کار عاقلانه ای نیست


  20. یادمه در پست زیر
    https://gadgetnews.net/345058/سیل-در-شیراز-عکس-و-ویدیو/comment-page-1/#comment-285191
    در پاسخ به یک نفر که گفته بود دلیل سیل بارور سازی ابر ها است با دلیل منطقی گفتم دلیل وقوع سیل بارور سازی ابرها نیست و سپس نظر من شش تا دیسلایک دریافت کرد و نظر اشتباه اون فرد شش تا لایک


    این حرف را نزدم که بگم من اون پست حرف درستی زدم چون کسی اهمیت نمیده حتی خودم چون مطلب ساده ای بود

    اینو گفتم که بدانید اکثر افراد که نظر میدهند افرادی با دانش فنی پایین هستند که متاسفانه در مقابل فهمیدن مقاومت میکنند و تا صد دلیل دلیل علمی هم که بیارید باز ، همان حرف خودشان را میزنند
    افرادی که حتی شاید مدرک دانشگاهی داشته باشند اما سوادشان به اندازه دوم دبیرستان هم نیست که اگر بود این مضخرفات را نمیگفتند
    متسفانه کشور ما به دلیل وجود افرادی مثل این ها به این وضعیت مًخرف افتاده ، افرادی که فقط حرف میزنند و متاسفانه همان حرفشان هم چرندیات است
    نمیدونم شاید شمایی هم که داری این نظر را میخونی جز همین دسته از افراد باشی ، البته امیدوارم اینطور نباشه

  21. امریکا با عقده ای بازیش گند زد به این مملکت

  22. صد درصد بس چی فک کردین

  23. ماست مالیزیشن خوبی بود استاد

    • هموطن
      اگر دلیل علمی دارید که حرفتان درسته لطفا بگید تا من هم متوجه بشم و یاد بگیرم اما اگر دلیلی ندارید پس لطف کنید یه کمی وجدان داشته باشید و این چرندیات را نگید تا دو نفر که دانشی ندارند این چرندیات شما را باور نکنند و باعث گمراهی آنان نشوید

      اگر در آینده یه کمی منطق در کنار تفکر داشته باشید خیلی خوبه

      • ابله حرف مفت نزن واسه خودت مغز شوستشوى ساندیسى.

        • با ساندیسی خطاب کردن من این حقیقت که شما هیچ دلیل علمی در تضاد با دلایل من نداری تغییر نمیکنه و هنوز شما فقط هیچ دلیل علنی نتوانستید بیارید و دارید حرف های بی منطقی میزنید

          اصولا امثال شماها هر جا کم میارین و میبینید طرف مقابلتون حرفش منطقی است از کلمه ساندیسی استفاده میکنید

          البته حساب فرد فرد آمریکا پرستی مثل تو appolo 11 از بقیه جداست
          تو که اینهمه با آمریکا علاقه داری چرا نمیری همون آمریکا پیش ترامپ ؟؟؟
          آها یادم اومد چرا
          چون آمریکا ما ایرانی ها را از ورود به آمریکا منع کرده
          متاسفانه تو مغزی نداری که کسی بخواد شستشوش بده
          مغز فندقی