پلی استیشن وی آر (PlayStation VR)؛ آخرین برگ برنده پلی استیشن 4

پلی استیشن 4 هنوز به انتهای خط نرسیده اما بدون شک در سال‌های پایانی‌اش است. شاید پلی استیشن وی آر (PlayStation VR) آخرین چیزی باشد که موفقیت این کنسول را تضمین می‌کند. 

معرفی کنسول نسل بعدی نزدیک است و اگر پلی استیشن 4 می‌خواهد تا پایان این نسل به موفقیت ادامه دهد، شاید کلید پیروزی‌اش در پلی استیشن وی آر نهفته باشد.

سونی اخیرا با برنامه‌ای به نام State of Play پا به میدان گذاشته که نشان می‌دهد آن‌ها به چه سمتی در حال پیشروی هستند. چیزی که در این برنامه لایو استریم شاهد بودیم، تمرکز پیش از حد سونی بر روی عناوین وی آر است. آن‌ها از بازی‌هایی همچون Iron Man VR، Blood & Truth و Five Nights at Freddy’s VR صحبت کرده‌اند و از مُد وی آر برای بازی‌هایی همچون Concrete Genie و No Man’s Sky پرده برداشته‌اند.

پلی استیشن وی آر

بیشتر بازی‌های معرفی شده، انحصاری پلی استیشن وی آر نیز هستند. بنابر‌ این اگر می‌خواهید یک جاسوس مشابه آثار گای ریچی باشید، همانند مرد آهنی پرواز کنید یا دنیای خودتان را در رویاها بسازید، به کنسول سونی نیاز خواهید داشت. این همان استراتژی سابق است که سونی استفاده کرد تا کنسول پلی استیشن 4 را به موفقیت برساند. با توجه به اینکه تعداد محدودی از دارندگان پلی استیشن 4، صاحب پلی استیشن وی آر هستند، این عناوین جدید می‌تواند ترغیب‌شان کند تا آن را خریداری کنند.

آن‌هایی که بازی‌های جدید PlayStation VR را تجربه کرده‌اند، گفته‌اند که چیزهای شگفت انگیز زیادی انتظار طرفداران را می‌کشد. چشم نوازترین بازی‌ جدید را باید Iron Man VR فرض کنیم. در این بازی شما کنترل کامل مرد آهنی را در اختیار دارید، می‌توانید در حالت اول شخص در هر جای نقشه که دوست دارید پرواز کرده و دشمنان را از بین ببرید. با اینکه مدتی زمان می‌برد تا به کنترل و هدایت درست شخصیت بازی عادت کنید اما تجربه‌ای که از بازی دریافت می‌کنید را نمی‌توانید با دسته یا همان کنترلر بدست بیاورید.

پلی استیشن وی آر

بازی اکشن Blood & Truth نیز تجربه متفاوتی است. با طراحی جالب و صحنه‌های اسلوموشن به شما حس یک قهرمان سینمایی همچون جان ویک را می‌دهد. در این بازی می‌توانید هر دشمنی که در مسیر شما قرار می‌گیرد را به هیجان انگیزترین شکل ممکن، از بین ببرید. بازی Five Nights with Freddy VR هم که در ژانر ترسناک ساخته شده، جامپ اسکرهای ترسناک و مشهور مجموعه را جلوی چشمان شما می‌آورد و اگر قصد ترسیدن دارید، این بازی نظر شما را جلب می‌کند.

بازی‌هایی همچون No Man’s Sky یا Concrete Genie با اینکه انحصاری پلی استیشن وی آر نیستند، اما به شما این فرصت را می‌دهند تا بازی را از یک نگاه تازه تجربه کنید. اگر صاحب این بازی‌ها هستید، این مُد وی آر باعث می‌شود تا بازی ارزش تکرار دوباره را داشته باشد یا حتی کسانی که تاکنون به سراغ این بازی‌ها نرفته بودند را تشویق کند تا آن‌ها را خریداری کنند.

پلی استیشن وی آر

تمرکز سونی بر روی واقعیت مجازی، امری حیاتی به حساب می‌آید زیرا آن‌ها بازی‌های بزرگ انحصاری زیادی برای عرضه ندارند و اکثر برگ‌های برنده‌ خود را رو کرده‌اند. بازی‌های بلاک‌باستری مورد انتظاری همچون Ghost of Tsushima، The Last of Us Part II و Death Stranding برای پلی استیشن 4 معرفی شده‌اند اما هیچ‌کدام تاریخ عرضه دقیقی ندارند و حتی امکان دارد به نسل بعدی منتقل شوند.

احتمال دارد که سونی این عناوین بزرگ را تبدیل به آثار بین نسلی کرده و آن‌ها را برای هر دو کنسول پلی استیشن 4 و 5 منتشر کند، کاری که نینتندو با بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild انجام داد. احتمالا می‌دانید که سونی در نمایشگاه E3 2019 کنفرانسی نخواهد داشت، در نتیجه مشخص نیست که چه زمانی، اطلاعات دقیقی از بازی‌های ذکر شده به دست می‌آوریم. در مقایسه با این بازی‌های انحصاری گران قیمت، بازی‌های وی آر، تجربه‌های کوچک‌تری هستند که با سرمایه‌گذاری کمتر هم قابل ساخته شدن بوده و آن‌قدر پرخرج نیستند که به حجم گسترده‌ای از بازیکنان نیاز داشته باشند.

پلی استیشن وی آر

پلی استیشن وی آر می‌تواند فروش سخت افزاری سونی را نیز افزایش دهد.

تمرکز بر روی PlayStation VR از نظر تجاری کاملا منطقی است. با توجه به اینکه پلی استیشن 4 دیگری در کار نیست، آن‌ها باید با فروش پلی استیشن وی آر به میلیون‌‌ها دارنده پلی استیشن، خلأ فروش سخت افزاری خود را جبران کرده و از نظر اقتصادی عملکرد مناسبی داشته باشند تا زمانی که کار بر روی پلی استیشن 5 به اتمام رسیده و به بازار عرضه شود.

حتی با عرضه پلی استیشن 5، می‌توان تصور کرد که پلی استیشن 4 به عنوان یک سیستم وی آر در بازار به کار خود ادامه دهد. اگر تاریخ دوباره تکرار شود، مدت زمانی طول می‌کشد تا سونی یک پلی استیشن 5 بروزرسانی شده با جانشین پلی استیشن وی آر داشته باشد (بر فرض اینکه آن‌ها به تعهد خود نسبت به واقعیت مجازی در نسل بعد ادامه دهند و به هدست فعلی اکتفا نکنند).

با توجه به عوامل ذکر شده، بازی‌های جدید و همچنین عنوان قبلی که اکنون بیشتر در معرض دید قرار گرفته‌اند، یک چیز کاملا واضح است: پلی استیشن وی آر به زودی به یک بخش جدایی ناپذیر از پلی استیشن 4 تبدیل خواهد شد و تنها عاملی است که می‌تواند موفقیت آن را ادامه دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. یا خدا بی نظیره .سونی عشق ابدی

  2. با واقعیت مجازی تلفیق کرده

  3. کنسول بعدی چی میخاد بشه