فورد موستانگ الکتریکی

فورد موستانگ الکتریکی با باتری پر بیش از 600 کیلومتر را می‌پیماید

گفته می‌شود خودرو فورد موستانگ الکتریکی می‌تواند بیش از 600 کیلومتر را با یک باتری پر بپیماید. در حالی این رقم اعلام شده که تسلا با عرضه‌ی اتومبیل‌های برد طولانی با حداکثر مسافت 500 کیلومتری، در دنیا اول است.

نخستین خودرو الکتریکی برد طولانی فورد، یک خودرو SUV الهام گرفته از موستانگ است که سال 2020 عرضه می‌شود و می‌تواند با هر بار شارژ کامل بیش از 500 کیلومتر را بپیماید. تیزر این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو دیترویت 2018 به نمایش گذاشته شد و با کد”March 1″ در دست توسعه قرار گرفته است.

فورد موستانگ الکتریکی در آزمایش WLTP

مدیران فورد از سال 2017 تا به حال بارها اعلام کرده‌اند که نخستین خودرو الکتریکی برد طولانی این شرکت (که به تولید انبوه خواهد رسید)، می‌تواند مسافتی بیش از 500 کیلومتر را بپیماید. البته این نخستین خودرو الکتریکی فورد نیست؛ این شرکت پیشتر اتومبیل هاچ بک سری Focus و کامیون‌های سری Ranger را نیز عرضه کرده است، اما آن‌ها خودروهای الکتریکی کوتاه برد بوده‌اند. فورد می‌گوید این خودرو که هنوز نام نهایی آن اعلام نشده، در آزمایش WLTP اروپا، موفق شده چیزی در حدود 600 کیلومتر را بپیماید.

فورد موستانگ الکتریکی

با این حال تجربه نشان داده که نمی‌توان به صورت 100 درصدی روی رقم اعلام شده در آزمون WLTD حساب کرد. استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت اروپا (WLTD) با هدف تولید اتومبیل‌هایی پاک‌تر و با مصرفی کمتر (به خصوص اتومبیل‌های الکتریکی بیشتر) به کار گرفته شد. هرچند این استاندارد جدید نسبت به استانداردهای گذشته سختگیرانه‌تر است، اما برآوردهایی که در‌آن صورت می‌گیرد نسبت به آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) خوشبینانه‌تر است.

به طور مثال خودرو جگوار I-Pace (بهترین خودرو اروپا در سال 2018) در حالی محدوده پیمایش 470 کیلومتری را در WLTD به نام خود ثبت کرده بود، اما محدوده پیمایش 386 کیلومتری را ثبت کرده بود. با این اوصاف، به نظر می‌رسد خودرو برد طولانی این شرکت، فورد موستانگ الکتریکی می‌تواند چیزی در حدود 480 کیلومتر را بپیماید. در هر صورت مسافت نزدیک 500 کیلومتری نیز به قدری کافی است که فورد را در بالای فهرست عرضه کنندگان اتومبیل‌های برد طولانی قرار دهد. در حال حاضر تسلا تنها خودروسازی است که موفق شده یک خودرو طولانی برد را با مسافتی بیش از 480 کیلومتر عرضه کند. پس از آن شرکت‌های بزرگی نظیر مرسدس بنز، آئودی، جگوار، هیوندای و کیا قرار دارند که اتومبیل‌های همگی چیزی بین 320 تا 420 کیلومتر را می‌پیمایند.

با معرفی خودرو تمام الکتریکی پورشه که تا پایان سال عرضه می‌شود، این جدول دستخوش تغییراتی خواهد شد. این درحالیست که فورد تصمیم گرفته با رونمایی فورد موستانگ الکتریکی با دیگر رقبا فاصله بگیرد.