تغییرات اقلیمی

سیل های اخیر در ایران ارتباطی با تغییرات اقلیمی ندارد

استاد اقلیم شناسی دانشگاه تهران گفت سیل های اخیر به تغییرات اقلیمی ارتباطی ندارد و این سیلاب‌ها ناشی از بی‌تدبیری و دیدگاه اقتصادی به محیط زیست است.

با شروع سال جدید شاهد بارش‌های شدیدی در مناطق مختلف کشورمان بوده‌ایم که متاسفانه سیل های متعددی جاری شده و خسارت‌های زیادی را به هموطنانمان تحمیل کرده است. در همین رابطه برخی بر این باورند که سیل ها اخیر به تغییرات اقلیمی مرتبط است. برای مثال رضا اردکانیان، وزیر نیرو پس از بازدید از مناطق سیل زده عنوان کرد پدیده تغییرات اقلیمی در حال وقوع است که باعث آسیب به کشور ما و سایر کشورها خواهد شد، به گونه‌ای که پس از عبور کردن از سال‌های خشک با دوران ترسالی‌های شدید مواجه خواهیم شد و به همین دلیل باید برای چنین پدیده‌هایی آماده باشیم.

ارتباط سیل های اخیر با پدیده تغییرات اقلیمی

علی‌اکبر شمسی‌پور، استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به ارتباط نداشتن سیل های اخیر با پدیده تغییرات اقلیمی عنوان کرد چنین سخنانی غیرمسئولانه و غیرمنطقی است. وقوع این سیلاب‌ها با تغییرات اقلیمی ارتباطی ندارد و هنگامی که با نیم ساعت بارندگی شدید، چنین سیلاب‌هایی شکل می‌گیرد، نمی‌تواند نشانی از تغییرات اقلیمی باشد. بدون اینکه دانش و علمی نسبت به پدیده تغییرات اقلیمی داشته باشند، از این مفهوم برای توجیه بی‌تدبیری‌های خود استفاده می‌کنند و به نوعی تغییرات اقلیمی ابزاری برای سوءاستفاده آن‌ها تبدیل شده است.

تغییرات اقلیمی

استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه افزود خشکسالی‌ها و سیلاب‌هایی که اخیرا در کشور به وجود آمده‌اند جزوی از پدیده‌های طبیعی محسوب می‌شود که در گذشته نیز شاهد وقوع آن‌ها بوده‌ایم. در واقع اسناد و مدارکی که در کتاب‌های مورخان وجود دارد به خوبی این موضوع را ثابت می‌کند. از طرفی دیگر بیابان‌ها و دره‌های بزرگی که در کشور وجود دارند در 100 یا 300 سال گذشته به وجود نیامده‌اند، بلکه از هزاران سال یا حتی میلیون‌ها سال گذشته به واسطه خشکسالی و سیلاب شکل گرفته‌اند.

بی‌تدبیری مسئولان باعث شکل‌گیری سیل های اخیر است

علی‌اکبر شمسی‌پور در خصوص دلایل شکل‌گیری سیل های اخیر بیان کرد در غرب کشور رودخانه‌های متعددی وجود دارند که به اصطلاح از آن‌ها به عنوان خشک‌رود یا مسیل نام می‌برند که به خوبی به ما نشان می‌دهند در گذشته نیز خشکسالی و سیلاب وجود داشته است. سیل های اخیر نیز به دلیل بی‌تدبیری‌ها و دیدگاه اقتصادی و مهندسی به محیط زیست رخ داده است. برای مثال بسیاری از جنگل‌ها نابود شده‌اند و مسئولان نیز جاده‌ها را در مناطق نامناسبی احداث کرده‌ند که چنین مواردی باعث شد شاهد یک چرخه تخریبی از انسان به انسان باشیم.

تغییرات اقلیمی

پیوستن به موافقت‌نامه پاریس به بهانه تغییرات اقلیمی

استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد ممکن است موافقت‌نامه پاریس از لحاظ صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای کشورمان مناسب باشد، اما اینکه بخواهیم به بهانه تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن به آن بپیوندیم، عاقلانه نخواهد بود و یک اشتباه محسوب می‌شود. گفتنی است موافقت‌نامه پاریس در بیست‌ویکمین اجلاس کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد (COP21) در پاریس توسط کشورهای حاضر به تایید اولیه رسید. در این موافقت‌نامه گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت به عنوان عامل اصلی گرمایش زمین شناخته می‌شود و کشورهای عضو آن می‌بایست انتشار این گازها را کاهش دهند. ایران نیز این موافقت‌نامه تایید کرده است، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عضویت ایران در این موافقت‌نامه ممکن است پیامدهای جبران‌ناپذیر اقتصادی را به همراه داشته باشد.