ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

آیا ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف به پایان راه خود رسیده است؟

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف تنها ناو هواپیمابر نیروی دریایی فدراسیون روسیه است که از چند ماه پیش برای تعمیر موقتا از خدمت خارج شد. اما اخیرا اخباری مبنی بر تصمیم احتمالی مسکو برای بازنشسته کردن دائمی آن به گوش می‌رسد.

نیروی دریایی شوروی در سال 1981 خواهان یک ناو هواپیمابر جدید بود تا بتواند با نیروی دریایی آمریکا رقابت کند. بدین ترتیب در سال 1982 ساخت ناو هواپیمابر جدید در صنایع کشتی سازی دریای سیاه واقع در اوکراین (که در آن زمان بخشی از شوروی بود) آغاز و پس از 8 سال، ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در دسامبر 1991 به عنوان اولین ناو از کلاس خود (کلاس کوزنتسوف) وارد خدمت در نیروی دریایی شوروی شد که نفس‌های آخر خود را می‌کشید.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

درست یک سال پس از ورود به خدمت ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف، اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و کوزنتسوف به نیروی دریایی فدراسیون روسیه به ارث رسید.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

لیائونینگ

ناگفته نماند دیگر ناو هواپیمابر از این کلاس که ریگا نام داشت (سپس به واریاژ تغییر نام داد)، پس از فروپاشی شوروی درحال که 68 درصد از مراحل ساخت آن انجام شده بود، به صورت ناقص رها شد تا اینکه در سال 1998 اوکراین آن را به چین فروخت. چینی‌ها از پس از تکمیل ریگا، آن را با نام لیائونینگ وارد خدمت در نیروی دریایی خلق چین کردند. گویا ریگا برخلاف خواهرش محکوم به این بود که به کمونیست‌ها خدمت کند.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف برخلاف اَبَر ناوهای هواپیمابر آمریکایی که هسته‌ای هستند، یک ناو دیزلی است و برد بسیار کمتری دارد. همچنین ابر ناو هواپیمابر محسوب نمی‌شود و نصف یک ابرناو هواپیمابر آمریکایی هواپیما حمل می‌کند.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

برخاستن سوخوی Su-33 از روی پرش اسکی

ناو روسی برای به پرواز در آوردن هواپیما از روش پرش اسکی استفاده می‌کند که در مقایسه با روش پرتاب با کاتاپولت ناوهای آمریکایی، محدودیت زیادی برای به پرواز در اوردن هواپیما دارد. همچنین هواپیماهایی که حمل می‌کند نیز از هواپیماهای ناونشین غربی و حتی چینی بسیار عقب‌تر هستند.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

لوله پرتاب عمودی موشک‌های ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

اما یک تفاوت با ناوهای غربی دارد و آن این است که آدمیرال کوزنتسوف نه تنها یک ناو هواپیمابر است، بلکه بر خلاف انواع غربی، هم اندازه یک ناوچه نیز موشک‌های ضد کشتی با خود دارد.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در آب‌های سوریه

آدمیرال کوزنتسوف در طول عمر خدمتی خود تجربه جنگی نداشت و بین سال‌های 1991 تا 2015 تنها 6 بار عازم گشت شد. تا اینکه جنگ سوریه آغاز و این ناو در نوامبر 2016 وارد آب‌های مدیترانه شد و تا پایان 2016 به انجام عملیات رزمی در سوریه به ویژه علیه تروریست‌های داعش و النصره در سوریه پرداخت. این ناو در طول دوره دو ماهه حضور خود در سویه، مجموعا 420 عملیات رزمی انجام داد.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

میگ-29K و Su-33 (هواپیمای آبی رنگ)

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در طول دوره عملیاتی‌اش در سوریه، طی سه هفته دو هواپیما، یک فروند جنگنده چندمنظوره نسل 4 سوخوی Su-33 و یک فروند جنگنده نسل 4.5 میگ-29K، را از دست داد که خوشبختانه در هر دو سانحه خلبانان نجات یافتند. اما دلیل هر دو سقوط نقص فنی کابل فرود روی عرشه پرواز ناو بود که خراب بود و نتوانست هواپیماها را هنگام فرود روی ناو نگه دارد و باعث شد هواپیماها در آب سقوط کنند. به همین دلیل هواپیماهای مستقر روی ناو به پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه منتقل و آدمیرال کوزنتسوف کارزار سوریه را به مقصد روسیه ترک کرد.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در حوض شناور PD-50

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در 9 فوریه 2017 به روسیه رسید و به منظور افزایش عمر خدمتی‌اش تا 25 سال دیگر و همچنین اعمال تعمیرات،‌ موقتا از خدمت خارج تا دستخوش بروزرسانی و بازآماد (اورهال) در حوض شناور PD-50 متعلق به صنایع کشتی سازی شماره 82 در مورمانسک شود.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

تصویری از سقوط جرثقیل 70 تنی روی ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

اما این اورهال برای ناو خوش یمن نبود. در اکتبر 2018، به دلیل از کار افتادن منبع برق،‌ حوض شناور PD-50 زیر ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف غرق و یکی از جرثقیل‌های 70 تنی آن نیز روی عرضه ناو سقوط کرد که گودالی در ابعاد 4 متر در 5 متر و عمق 5 متر روی ناو ایجاد کرد. در پی این حادثه یک نفر کشته، یک نفر مفقود و چند کارگر نیز زخمی شدند.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

PD-50

PD-50 بزگترین حوض شناور روسیه و تنها حوض شناوری بود که می‌توانست پذیرای کشتی بزرگی همچون آدمیرال کوزنتسوف باشد. این حوض شناور در دهه 1980 میلادی توسط سوئد برای نیروی دریایی شوروی ساخته شد و روسیه دیگر جایگزینی برای آن ندارد.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

کشتی‌های همراه ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف؛ یدک کش در گوشه سمت راست تصویر دیده می‌شود.

البته پیش از بروز آسیب وارده ناشی از غرق شدن PD-50 نیز درباره سرنوشت این ناو اختلاف نظارتی وجود داشت. در طول چند دهه اخیر این ناو از آتش سوزی، برق گرفتی منجر به مرگ خدمه، قطع بودجه و انفجار دیگ‌های بخار رنج برده است. این کشتی آنقدر غیر قابل اعتماد است که همواره در طول سفرهای طولانی‌اش یک کشتی یدک کش سایه به سایه آن حرکت می‌کند تا در صورتی از کار افتادن کشتی، آن را به سوی خشکی بکشد.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

همچنین پیش از سانحه PD-50،‌ تعدادی از بازرسان هزینه نوسازی کشتی و کارایی آن را زیر سوال بردند. شماری از کارشناسان نظامی روسیه نیز در روزنامه‌ها و مجلات نظامی این کشور نیز ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف و بازسازی و اورهال آن را مورد انتقاد قرار داده و خواهان بازنگری این تصمیمات شدند.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

در حال حاضر روسیه توان فنی و اقتصادی لازم برای بازسازی ناو هواپیمابر قدیمی خود و البته ساخت نمونه‌های جدید را ندارد. به گفته منابعی در نیروی دریایی این کشور، در صورتی که وزارت دفاع روسیه نتواند جایگزینی برای PD-50 پیدا کند، ممکن است این ناو را برای همیشه از خدمت خارج و پس از 18 سال به سفر تک ناو هواپیمابر خود پایان دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خوب چین و هند ناو هوپیمابر پیشرفته تر از روسیه دارند خودشون هم می دونن با کمک روسها اما در خود روسیه دستهایی مانع از پیشرفت نظامی روسیه هستند نمونش هم عدم کمک به ایران برای ساخت هواپیماهای سوخو 30 و موتورهای میگ 29 است

  2. اینجاست که فاصله پیشرفت و قدرت امریکا و روسیه مشخص میشه.امریکا9تا ناو هواپیمابر فعال داره روسیه همین یدونه رو داشت که از شوروی به ارث برده بود .به نظرم اوراقش کنن به نفعشونه چون هم هزینه نگهداریش بالاست هم اینکه قدیمی شده و کلا سیستمش برا امروز نیست و خلاصه قراضه شده تا خود به خود منفجر نشده اسقاطش کنن خوبه . باتشکر

  3. روس ها خیلی چابک و زیرکن مطمعنن یک پیشرفتشو رو میکنن

  4. اگرچه از خدمت خارج کردن این ناو ممکنه از ابهت روسیه کم کنه (میشه کشوری که ناو هواپیما بر نداره) اما به نظر من منطقی است که این کار را بکنه

    ‌این ناو توان عملیاتی پایینی دارد و اگرچه هنوز به پایان عمر خود نرسیده است و با بروز رسانی میتواند مدت بیشتری در خدمت باقی بماند اما به هر حال عمر زیادی دارد و بازسازی اش هزینه زیادی میخواد و روسیه هم بشدت در بحث بودجه نظامی با مشکل روبرو است و احتمال اینکه کنار گذاشته شود بسیار بالا است به خصوص اینکه روسیه سابقه زیادی در کنار گزاشتن طرح های نظامی چه ساخته شده و چه نیمه ساخته دارد
    ‌‌‌