مرگبارترین سیل های جهان

مرگبارترین سیل های جهان را بشناسید

سیل به عنوان یکی از خطرناک‌ترین بلایای طبیعی محسوب می‌شود که آثار مخربی را به همراه دارد. در این مقاله با مرگبارترین سیل های جهان آشنا می‌شوید که به میلیون‌ها نفر آسیب جانی و مالی رساندند.

هنگام وقوع سیل بسیاری از افراد جان خود را به دلیل غرق شدن از دست می‌دهند، اما آثار مخرب سیل فقط از طریق غرق شدن نیست بلکه سیلاب‌ها مشکلات قحطی را به همراه دارند که جان بسیاری از افراد به دلیل گرسنگی به خطر می‌افتد. همچنین در بررسی سیل‌های گذشته متوجه می‌شویم که بیماری‌های زیادی از طریق سیل شیوع پیدا کرده و به دنبال آن بسیاری جان خود را از دست می‌دهند. کارشناسان بر این باورند که سیلاب‌ها قادرند اکوسیستم مناطق را نابود کرده و اقتصاد منطقه را از بین ببرند. سیل یکی از بالای طبیعی محسوب می‌شود که در مناطق مستعد وقوع سیل همواه رخ می‌دهد و در طول تاریخ شاهد مرگبارترین سیل های جهان بوده‌ایم که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مرگبارترین سیل های جهان

سیل 1931 رود یانگ تسه

مکان: چین

تاریخ: 18 اوت 1931 میلادی

تلفات: حدود 3.7 میلیون نفر

یکی از مرگبارترین سیل های جهان بدون شک سیلاب رود یانگ‌تسه محسوب می‌شود که از حیث میزان تلفات بیشترین آمار به این سیلاب تعلق دارد. به دلیل بارندگی‌های شدید در یک بازه زمانی محدود حجم زیادی آب در این رودخانه وارد شد که با طغیان رودخانه حدود 1295 کیلومتر مربع از مساحت خشکی‌های اطراف این رودخانه به زیر آب رفتند و و 500 هزار نفر از ساکنان آن منطقه مجبور شدند به سرعت تخلیه کنند. اما طغیان رودخانه و ورود آب به مناطق مسکونی به خودی خود باعث مرگ‌ومیر نشد بلکه به دلیل مشکلات قحطی، کمبود غذا و شیوع بیماری‌های مختلف بسیاری از ساکنان منطقه جان خود را از دست دادند. همچنین در آن زمان دولت چین درگیر جنگ‌های داخلی بود و نتوانست بیماری‌های این منطقه را کنترل کند.

سیل 1887 رود زرد

مکان:‌ چین

تاریخ: 28 سپتامبر 1887 میلادی

تلفات: 900 هزار نفر

در رود زرد یا رود خوانگ‌خه سیل‌های مرگباری رخ می‌دهد که یکی از این سیلاب‌ها در جایگاه دوم مرگبارترین سیل های جهان قرار دارد. در طول سالیان گذشته جان تعداد زیادی از افراد توسط این رود به خطر افتاد که به همین دلیل ساکنان این منطقه به آن لقب رود اندوه چین را داده‌اند. طول این رود حدود 4828 کیلومتر بوده که از کوه‌های چینگاهای کشور چین منشا می‌گیرد و در سراسر شمال چین از میان مسیرهای متفاوتی عبور می‌کند.

در روز 28 سپتامبر 1887 میلادی به دلیل بارندگی‌های شدید و مداوم رود زرد طغیان کرد. این رود حتی از روی سدی که برای محافظت از مردم محلی ساخته شده بود نیز گذشت. با طغیان این سد حدود 129 هزار و 500 کیلومتر مربع از مناطق اطراف این رود به زیر آب رفت که به واسطه آن 2 میلیون نفر آواره شده و حدود 900 هزار نفر نیز جان خود را از دست دادند. به دنبال وقوع این سیل، قحطی و بیماری‌هایی نیز به وجود آمد که جان بسیاری را به خطر انداخت.

سیل 1938 رود زرد

مکان:‌ چین

تاریخ: ژوئن 1938 میلادی

تلفات: 500 تا 800 هزار نفر

سیل‌ها به عنوان بلاهای طبیعی محسوب می‌شوند، اما سیلی که در ژوئن سال 1938 در رود زرد چین اتفاق افتاد یک اقدام عمدی جنگی بود. در آن زمان چینی‌ها با ژاپنی‌ها در حال جنگ بوده‌اند که نابودی امپراطوری هزاران ساله آن‌ها محتمل بود. در واقع یک فرمانده نیروی دریای چینی دستور داد تا سیستم سدبندی رود زرد تخریب شود که این اقدام حجم زیادی از آب را به سمت مناطق مسکونی آزاد کرد. از این اقدام به عنوان مخرب‌ترین حمله زیست محیطی از لحاظ آسیب به محیط زیست و تلفات جانی نام برده می‌شود. پس از وقوع سیل در رود زرد، حدود 4 میلیون نفر مجبور شدند برای نجات جان خود از خانه‌ها خارج شوند. البته دولت چین نقش خود در وقوع این سیل را تا سال 1945 قبول نکرد.

سیلاب سال 1975 سد بنچیائو

مکان: چین

تاریخ: 8 اوت 1975 میلادی

تلفات: 171 تا 230 هزار نفر

در سال 1975 میلادی طوفان عظیمی در چین رخ داد که از آن به عنوان یکی از شدیدترین طوفان‌های تاریخ نام می‌برند. بارش‌های شدید و طوفان آثار مخربی را به جا گذاشتند که در برخی از منابع اشاره شده است که پرندگان در حال پرواز نیز به زمین سقوط می‌کردند. در واقع بارش آن روز حتی از بارش سالانه آن منطقه نیز بیشتر بود که به همین دلیل در 8 اوت سال 1975 سد بنچیائو که بر روی رود رو واقع شده بود، شکسته شد.

پس از شکسته شدن سد بنچیائو موج آبی با ارتفاع 6 متر در سراسر منطقه جاری شد که به دنبال آن حدود 62 سد دیگر نیز شکسته شدند. با شکسته شدن این سدها سیلاب عظیمی به وجود آمد که باعث قحطی و شیوع بیماری‌های عفونی در آن منطقه شد. در برخی از گزارش‌ها نوشته شده بود مردم سیل‌زده برای تامین غذا از لاشه‌ حیواناتی که بر روی آب شناور بودند استفاده می‌کردند. همچنین برخی از منابع می‌گویند این اتفاق به دلیل خطای انسانی به وقوع پیوسته است. یک متخصص در این زمینه می‌گوید پیش از وقوع طوفان به مسئولان سد در خصوص نقاط ضعف اخطار داده شده بود، اما آن‌ها جدی نگرفتند.

سیلاب سال 1935 رود یانگ تسه

مکان: چین

تاریخ: سال 1935 میلادی

تلفات: 145 هزار نفر

رود یانگ تسه در شکل‌گیری 70 تا 75 درصد سیلاب‌های کشور چین تاثیر مستقیم دارد. در سال 1935 سیلابی از از رود یانگ تسه شکل گرفت که به ساکنان مناطق اطراف این رودخانه از لحاظ مالی و جانی آسیب رساند. به واسطه این سیلاب حدود 145 هزار نفر جان خود را از دست دادند که عامل اصلی مرگ‌ومیر قحطی و شیوع بیماری‌های عفونی پس از سیلاب بوده است.

سایر مرگبارترین سیل های جهان

نام سیلمکانتاریختلفات
سیل سال 1971 هانوی و دلتای رود قرمزویتنام شمالی1 اوت 1971 میلادیحدود 100 هزار نفر
سیل سال 1911 جیانگسو و آن‌هوئیچین16 می 1911 میلادیبیش از 100 هزار نفر
سیل سال 1949 گواتمالای شرقیگواتمالا27 سپتامبر 1949 میلادی حدود 40 هزار نفر
سیل سال 1954 رود یانگ‌تسهاستان هوبئی چینژوئن و سپتامبر 1954 میلادیبیش از 30 هزار نفر
سیل سال 1974 بنگلادشبنگلادشآوریل و ژوئن 1974 میلادی28 هزار و 700 نفر
سیل و گلرود سال 1999 وارگاسایالت وارگاس ونزوئلادسامبر 1999 میلادیحدود 10 تا 30 هزار نفر