فضاپیمای خودران

سازمان فضایی اروپا تا سال 2023 فضاپیمای خودران به فضا می‌فرستد

سازمان فضایی اروپا قصد دارد تا سال 2023 فضاپیمای خودران را به فضا ارسال کند که از همان فناوری خودروهای خودران بهره می‌برد و قادر است به صورت خودکار مسیریابی کند.

سازمان فضایی اروپا ماموریت سیارکی آینده خود را در سال 2023 با استفاده از فناوری خودروهای خودران موجود در زمین انجام خواهد داد. در این ماموریت دفاع سیاره‌ای که با نام هرا (Hera) معروف است، یک فضاپیما به سیارک Didymos 65803 ارسال می‌شود. این سیارک دارای قطری حدود 780 متر است و قمر آن نیز قطری حدود 160 متر دارد. به طور کلی ماموریت‌های فضایی که در اعماق فضا انجام می‌شود، توسط مقرهای زمینی کنترل شده و اطلاعات مسیریابی توسط کارشناسان روی زمین به آن‌ها ارسال می‌شود، اما فضاپیما هرا از یک سیستم مسیریابی خودکار بهره می‌برد و بدون اطلاعات کارشناسان زمینی نیز می‌تواند مسیریابی کند. از این فضاپیما به عنوان نخستین فضاپیمای خودران یاد می‌شود.

جزئیات فضاپیمای خودران

پائولو مارتینو، مهندس ارشد پروژه ارسال فضاپیمای خودران عنوان کرد اگر باور دارید خودروهای خودران آینده حمل و نقل در زمین به‌شمار می‌روند، پس می‌توان گفت فضاپیمای هرا آینده فضاپیماهای خودران در اعماق فضا خواهد بود. این فضاپیمای خودران به فناوری مسیریابی خودکار مجهز است و می‌تواند به صورت اتوماتیک به سیارک و قمر آن نزدیک شده و تصاویر شفافی از سطح آن را به ثبت برساند.

فضاپیمای خودران

فضاپیمای خودران هرا شبیه خودروهای خودران برای حرکت به اطلاعات حسگرها، دوریین‌ها و لیزرهای متعددی نیاز دارد تا بتواند محیط اطراف خود را به خوبی درک کند. البته این فضاپیما در اولین ماموریت خود به سیستم اتوپایلوت نیاز ندارد. در واقع در این ماموریت فضاپیمای هرا بیشتر دستورات خود را از زمین دریافت می‌کند و هنگام تحقق اهداف تعیین شده خود از سیستم خودران استفاده خواهد کرد. ماموریت هرا قسمتی از ماموریت گسترده ارزیابی برخورد و انحراف سیارک (AIDA) است و به همین دلیل فضاپیمای ناسا به همین سیارک برخورد خواهد کرد.

فضاپیمای خودران

در این ماموریت گسترده، ناسا ماموریتی به نام DART را انجام خواهد داد که فضاپیمایی به سیارک Didymos 65803 برخورد می‌کند. دور ماهواره کیوب ست هم برای ارزیابی سطح سیارک در این ماموریت فعالیت می‌کنند. هدف DART برخورد با سیارک است، اما فضاپیمای خودران هرا دور این سیارک مدار می‌زند تا از فاصله‌ای قابل اطمینان برخورد DART با این سیارک را رصد کند. در گام بعدی بر روی سیارک فرود می‌آید تا بتواند محل برخورد را مورد بررسی قرار دهد. به طور کلی این ماموریت‌های گسترده با هدف بررسی استراتژی دفاع سیاره‌ای معروف به انحراف سیارک انجام می‌شود؛‌ به بیانی دیگر دانشمندان سعی دارند ببینند آیا می‌توان با ارسال فضاپیما و برخورد آن به سیارک از مسیر حرکت آن به سمت زمین جلوگیری کرد یا خیر. به هر حال باید تا اعلام نتایج این ماموریت‌ها در سال‌های آینده منتظر بمانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سازمان هوایی اروپا سگش شرف داره به ناسای مزوره دروغ گو