برندهای موبایل

برندهای موبایل در حال بستن نمایندگی‌هایشان در ایران هستند

برندهای موبایل نظیر سامسونگ، ال جی، هواوی و اچ تی سی به فکر خروج و کاهش فعالیت در بازار ایران هستند. از این رو با نبود کالا و تقاضا برای خرید موبایل، فروشندگان به تعمیرکاران این کالاها تبدیل شده‌اند.

شواهد حاکی از آن است که برندهای موبایل در حال بستن نمایندگی‌هایشان در ایران هستند. در همین رابطه فروشندگان بازار علاءالدین عنوان کردند اگر می‌خواهید ردپای خروج برندهای موبایل از بازار ایران را ببینید، کافی است به تبلیغات روی بیلبوردهای شهر، شبکه‌های تلویزیونی و آگهی‌های روزنامه‌ای توجه کنید که دیگر اثری از برندهای موبایل وجود ندارد. این فروشندگان می‌گویند نمایندگی‌های رسمی فروش گوشی در بازار موبایل ایران از سوی کشور مبدا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا بازار ایران را ترک کنند؛ برای مثال شرکت سونی مدتی است از ایران خارج شده، هواوی هم قصد رفتن دارد و برند سامسونگ نیز به سختی ادامه می‌دهد و برخی از مدل‌ها را به بازار ایران عرضه نمی‌کند.

برندهای موبایل در حال خروج از ایران

آیدین آرام، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی موضوع خروج برندهای موبایل از بازار ایران را تایید کرد و گفت تعدادی از برندهای موبایل مانند برند اچ تی سی نسبت به گذشته کوچک شده و محصولات این برند در ویترین‌های بازارهای جهانی نیز کمتر دیده می‌شود. برند ال جی نیز سیاست‌های فروش محصولات خود را برای بازارهای خاورمیانه تغییر داده و در این مناطق حضور کمرنگی دارد، اما برندهای موبایل که مد نظر فروشندگان علاءالدین است، با مشکل فروش در بازار ایران مواجه هستند.

برندهای موبایل

آیدین آرام در ادامه افزود اگر برندهای موبایل نمایندگی‌های خود را در بازار ایران تعطیل کنند، برای تامین گوشی موبایل مشکلی به وجود نمی‌آید و فقط واردکنندگان مجبورند همانند گوشی های اپل هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند، اما تامین دلار برای واردات گوشی مشکلات جدی را به وجود آورده است؛ چراکه واردکنندگان مجبورند صادرکننده‌ای را بیابند تا موافقت کند دلار خود را برای واردات گوشی موبایل در اختیار تاجران قرار دهد. علاوه بر این، هم‌اکنون مراحل ثبت سفارش و دریافت مجوزهای واردات 20 تا یک ماه به طول می‌انجامد و چنین مسائلی واردات گوشی را مختل کرده است.

کاهش 50 درصدی فروش گوشی

در فروشگاه‌های موبایل خیابان جمهوری اطلاعیه‌هایی مختلفی نظیر ‏«خردادماه برمی‌گردیم»، «تا اطلاع ثانوی تعطیل هستیم»، «سفارش‌های شما را از طریق کانال ‏تلگرامی‌مان می‌پذیریم»، «مدل‌های موجود در مغازه به شرح زیر است» و «سوال نفرمایید!»، دیده می‌شود. پس از بررسی متوجه شده‌ایم که کسب‌وکار این افراد با مشکلات زیادی همراه شده و میزان فروش آن‌ها نسبت به سال گذشته تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است. تمامی این فعالان عنوان می‌کنند در بازار تقاضایی برای خرید موبایل وجود ندارد.

برندهای موبایل

در همین رابطه ‏مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه عنوان کرد در سال گذشته ماهانه 1 میلیون دستگاه گوشی فروخته می‌شد که این آمار به ماهانه 400 تا 500 هزار دستگاه رسیده است. وی افزود حدود 90 درصد نیاز بازار از سوی گوشی های مسافری تامین می‌شود و شرکت‌های واردکننده موبایل به دلیل اقتصادی نبودن واردات موبایل،‌ خدمات‌رسانی گوشی های موبایل را انجام می‌دهند.

تبدیل فروشنده به تعمیرکار

اگر به بازارهای موبایل مانند علاءالدین که به عنوان بورس‌های خرید گوشی موبایل محسوب می‌شوند، مراجعه کنید متوجه می‌شوید تعداد کمی از فروشگاه‌ها باز بوده و گوشی موبایل به مشتریان می‌فرشند. در واقع در پاساژ علاءالدین بر روی بیش از 90 درصد مغازه‌ها اطلاعیه‌ای تحت عنوان «تعمیر و تعویض موبایل ‏انجام می‌شود.» به چشم می‌خورد و به نوعی فروشندگان به تعمیرکار تبدیل شده‌اند.

یکی از فروشندگان گوشی های موبایل به نام مهرداد که چندین سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، از شرایط فعلی‌اش می‌گوید:

چنین شرایط بدی را تاکنون تجربه نکرده‌ایم. اگر این شرایط پایدار باشد، به ناچار می‌بایست مغازه‌های خود را تعطیل کنیم و به دنبال شغل دیگری باشیم. در واقع قدرت خرید مشتریان کاهش پیدا کرده و کالایی نیز برای فروش وجود ندارد. در سال گذشته به دلیل توقیف گوشی های موبایل در گمرک، مانع از رونق فروشمان شده‌اند و ما نیز در عید به امید فروش بیشتر مغازه‌ها را تعطیل نکردیم، اما همچنان فروشمان تقریبا صفر بود.

مغازه‌ها حتی در تعطیلات عید نیز باز بودند

یکی دیگر از فروشندگان به نام آرش که در پاساژ چارسو نمایندگی گوشی های سامسونگ را بر عهده دارد، گفت:

کسب‌وکار ما به طور کامل از رونق افتاده است. ما به امید فروش بیشتر در تعطیلات عید نیز مشغول به کار بودیم، اما تقاضایی برای خرید کالا وجود ندارد و میزان فروش نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به قبل عید به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است. در واقع مشتریان فقط برای آگاهی از قیمت موبایل به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند. وی افزود مغازه‌هایی در کنار ما فعالیت می‌کردند که در گذشته فروش بسیار بالایی داشتند، اما هم‌اکنون کالاهای دست‌دوم عرضه می‌کنند یا به تعمیر موبایل می‌پردازند. فعالان این حوزه قصد دارند مغازه‌ها را تعطیل کنند؛ چراکه اجاره مغازه آن هم در این پاساژ بسیار زیاد است و درآمد ما جوابگوی هزینه‌ها نیست.

بازار با کمبود کالا مواجه است

شواهد حاکی از آن است که مالکان مغازه‌ها تصمیم گرفته‌اند تا تغییر کاربری دهند و علاوه بر فروش موبایل به تعمیر آن نیز مشغول هستند. یکی از فروشندگان به نام حمید می‌گوید کالای برای فروش وجود ندارد و برای گوشی های موبایل به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تقاضایی وجود ندارد. وی تاکید می‌کند اگر در بازار کالایی برای فروش وجود داشت و مردم نیز قادر به خرید بودند، آیا ما به تعمیر موبایل روی می‌آوردیم؟

در حال حاضر محصولات هواوی از لحاظ قیمتی برای شرایط فعلی بازار مناسب است و فروش آن نسبت به سایر برندهای موبایل در وضعیت خوبی قرار دارد، اما برخی از منابع از قطع همکاری این برند با ایران خبر می‌دهند. یکی از فروشندگان برند هواوی می‌گوید شرکت‌های هواوی با ما قطع همکاری کرده‌اند و برای عرضه محصولات خود تبلیغاتی را انجام نمی‌دهند که به همین دلیل باید شاهد خروج این برند از بازار ایران باشیم.

برندهای موبایل

اکثر فروشندگان می‌گویند تمام شدن گوشی های ارز دولتی باعث کم‌رونقی بازار شده است. این فروشندگان می‌گویند تا قبل از عید فروش گوشی های ارز دولتی در وضعیت خوبی قرار داشت، اما با تمام شدن این گوشی‌ها بازار مجددا کم‌رونق شده است و قیمت‌ها افزایش یافت. آن‌ها می‌گویند یک گوشی با ارز دولتی که قیمت آن 2 میلیون و 100 هزار تومان بود، هم‌اکنون با قیمت 2 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.

حضور برندهای کوچک و ناشناس

با خروج و کاهش فعالیت برندهای موبایل بزرگ، شاهد حضور برندهای کوچک و ناشناس چینی هستیم که در بازارهای جهانی نیز معروف نیستند. از این برندها می‌توان به تکنو، بلو، مارشال، پنتک و کداک اشاره کرد. علاوه بر اینکه این برندها معروف نیستند، قیمت آن‌ها نیز برای شرایط اقتصادی فعلی مناسب نخواهد بود. به طور کلی قیمت محصولات برند ویوو از 3 میلیون شروع شده و حتی به 20 میلیون تومان نیز می‌رسد، محصولات شیائومی نیز دارای قیمت 5 میلیون تومانی هستند،‌ اما در بازار گوشی‌های ارزان‌تری نیز وجود دارد که البته محصولات چینی شیائومی نسبت به سایر برندهای چینی فروش خوبی را تجربه کرده است. محصولات لنوو نیز قیمتی مناسبی دارند و قیمت آن‌ها از 2 میلیون تومان شروع می‌شود. با توجه به گفته فروشندگان مبنی بر افزایش تقاضای گوشی‌های ارزان‌قیمت، تقاضایی برای خرید محصولات برندهای موبایل بزرگ وجود ندارد و آن‌ها به فکر ترک بازار ایران هستند.