قیمت خودرو

مدیرعامل ایران خودرو: قیمت خودرو در وضعیت فعلی به خاطر شورای رقابت است

مدیرعامل ایران خودرو گفت قیمت خودرو در شرایط فعلی به اقدام‌های شورای رقابت ارتباط دارد که باعث شد در طول سال‌های 92 تا 97 قیمت خودرو فقط 16 درصد افزایش پیدا کند که این اقدام صنعت خودرو را سرکوب کرد.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو عنوان کرد هم‌اکنون حدود 70 درصد لوازم خانگی بازار توسط واردات تامین می‌شود که همین کالاها حدود 22 میلیارد دلار ارزبری برای کشور به همراه داشته است، اما کسی نسبت به آن معترض نیست و این در حالی است که به صنعت خودرو که فقط در سال حدود 3 تا 4 میلیارد دلار به واردات اختصاص پیدا می‌کند و عده‌ای نسبت به آن معترض هستند و می‌گویند منابع ارزی را حیف و میل می‌کند.

اهمیت صنعت خودرو

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی جهان اشاره کرد و گفت هم‌اکنون در سال حدود 95 میلیون خودرو تولید می‌شود که باعث شده است 70 میلیون نفر در این صنعت شاغل شوند. همچنین گردش مالی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی حدود 3 هزار میلیارد دلار اعلام شده است. از این رو نمی‌توان صنعت خودرو را نادیده گرفت؛ زیرا این صنعت در بسیاری از کشورها جزو صنایع مادر به‌شمار می‌رود و از آن به عنوان محرک صنایع داخلی یاد می‌کنند. وی تاکید کرد صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی نیز سهم اصلی دارد.

قیمت خودرو

دولت صنعت خودرو را رها کرده است

هاشم یکه‌زارع در ادامه بیان کرد تعرفه خودرو بر اساس مشخصات بین 40 تا 90 درصد محاسبه می‌شود و این آمار برای کشور نیجریه که برخلاف ما هیچ تولیدی ندارد، 80 درصد، در هند 90 تا 136 درصد و در تایلند 125 تا 155 درصد است. وی افزود صنعت خودرو کشور از 15 مردادماه 97 مجددا تحریم شده است و این در حالی است که در هیچ کشوری صنعت خودروسازی از طرف دولت به حال خود رها نمی‌شود. برای مثال دولت فدرال آمریکا به صنعت خودرو خود 17 میلیارد دلار کمک کرده و ایتالیا نیز 7 میلیارد دلار برای صنعت کشورش تسهیلات در نظر گرفته است. همچنین فرانسه نیز به ازای هر خودرو 1000 یورو یارانه به مشتریان ارائه می‌دهد تا آن‌ها به خرید خودرو ترغیب شوند.

اشتغال‌زایی در صنعت خودرو

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه افزود در صنعت قطعه‌سازی کشور حدود 505 هزار نفر اشتغال دارند که این میزان برای صنعت خودرو 800 نفر است، اما این دو صنعت به حمایت پایدار نیازمندند که خوشبختانه وزارت صنعت در این زمینه اقداماتی را انجام داده است و صنعت خودرو مجددا احیا شد. وی افزود در صنعت خودرو جهان برای تحقیق و توسعه به صورت سالانه حدود 114 میلیارد یورو هزینه می‌شود. همچنین در کره جنوبی 60 میلیارد دلار برای تحقیقات صنایع مختلف اختصاص پیدا می‌کند. مدیرعامل ایران خودرو گفت در طول 10 تا 15 سال آینده ما به تولیدکننده تبدیل خواهیم شد، یعنی دیگر قطعه‌ساز و خودروساز نخواهیم بود.

قیمت خودرو

تاثیر شورای رقابت در قیمت خودرو

هاشم یکه‌زارع در ادامه بیان کرد به جای حمایت از صنعت خودرو، سرکوب شده‌ایم. در واقع شورای رقابت در سال‌های 92 تا 97 فقط به ما اجازه داد تا قیمت خودرو را تا 16 درصد افزایش دهیم که همین عاملی برای سرکوب قیمت خودرو شد و چنین شرایطی را برای بازار خودرو به وجود آورد. در حال حاضر نیز با اراده خودروسازان و قطعه‌سازان توانستیم مجددا این صنعت را احیا کنیم که وزارت صنعت نیز در این زمینه به ما کمک کرده است.

صادرات قطعات خودرو

مدیرعامل ایران خودرو در خصوص صادرات قطعات خودرو عنوان کرد آن زمانی که قطعه‌سازان در وضعیت خوبی بودند نیز نگاه ویژه‌ای به صادرات نداشتند. در واقع دانش و تجهیزات آن‌ها قدیمی است و به به‌روزرسانی‌های ویژه نیاز دارند که البته برای انجام چنین کاری به منابع نیاز است. از این رو باید برای تجهیز و نوسازی صنعت خودرو و قطعه‌سازی صندوق توسعه ملی ایجاد شود.