اژدها

آیا جاندار واقعی با توانمندی اژدها و خارج کردن آتش از دنهانش وجود دارد؟

اژدها موجودی افسانه ای است که یک قابلیت جالب دارد. این جاندار می تواند از دهان خود آتش خارج کند و با آن دشمنانش را از بین ببرد. اما آیا در دنیای واقعی می توان جانوری مشابه با اژدها و با چنین قابلیتی معرفی کرد؟

آیا در دنیای واقعی جانداری وجود دارد که قادر باشد بمانند اژدها ی افسانه ای از دهان خود آتش خارج کند یا اینکه خارج کردن آتش از دهان تنها متعلق به اژدها و اسطوره هاست؟

شاید خارج شدن آتش از دهان را بتوان در راس تکنیک های دفاعی تلقی کرد. این تکنیک در دنیای واقعی جانداران وجود ندارد بلکه متعلق به اژدها ی افسانه ای است که بر اساس افسانه ها قادر بوده تا در یک لحظه دشمن خود را به تلی از خاکستر تبدیل کند.

با وجود غنای ادبیات با مرکزیت اژدها در فرهنگ های مختلف و ساخت فیلم ها و مستندات متعدد در خصوص این موجود افسانه ای، باید اذعان داشت که تاکنون نشانه ای از وجود اژدها یافت نشده است و این موجود متعلق به دنیای فانتزی و تخیل است. اما آیا جانداری وجود دارد که دست کم بتواند بمانند اژدها از دهان خود آتش خارج کند؟

در پاسخ باید صراحتا بیان کرد که خیر چنین حیوانی وجود ندارد. اما با این وجود حیوانات جالبی وجود دارند که قادر هستند تا برخی مواد سمی و نامطبوع را از دهان و یا بدن خود خارج کنند.

چرا هیچ حیوانی قادر به خارج کردن آتش از دهان خود نیست؟ در پاسخ باید گفت که در حال حاضر هیچ جانداری بر روی زمین وجود ندارد که قادر باشد در مقابل آسیب های شعله های آتش دوام بیارود.

زیست شناسان معتقدند تمامی حیوانات در مقابل آتش آسیب پذیرند و با وجود آنکه برخی از آنها قادر هستند تا با درجه بالای گرما تطابق پیدا کنند، اما در مقابل آتش همچنان کاری از پیش نمی برند.

اخیرا مقوله اژدها و توانمدی های آن در دنیای غرب بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است و علت آن نیز پخش شدن سریال معروف و جذاب بازیهای تاج و تخت و گنجاندن زندگی اژدها در این سریال است.

حیواناتی که رفتار اژدها را تقلید می کنند

البته برخی خزندگان نیز وجود دارند که رفتارهای تدافعی بمانند اژدها از خود نشان می دهند اما به هیچ عنوان آتش از دهان خود خارج نمی کنند. بطور مثال مار کبرا را در نظر بگیرید که قادر است از میان نیش های خود حجم بالایی از زهر کشنده را با قدرت به بیرون خارج کند.

همچنین می توان از گونه ای عقرب آفریقابی موسوم به parabuthus نام برد که در صورت تهدید شدن زهر را با فشار از بدن خود خارج می کند. گونه ای مارمولک نیز به نام Strophurus وجود دارد که ماده ای چسبناک و بدبو را از دم خود برای ترساندن شکارچی ها به بیرون پرتاب می کند. اما این ماده نه داغ است و نه اینکه حالت آتشین دارد. این ماده حتی سمی هم نیست، اما برای ما انسان ها حالتی مشمئز کننده به همراه دارد.

همچنین نوعی سوک موسوم به Pheropsophus jessoensis وجود دارد که در صورت تهدید شدن ماده ای شیمایی از خود به بیرون خارج می کند. این ماده با قدرت بسیار بالایی از بدن سوسک به بیرون می جهد. اگر قورباغه ای در حال خوردن سوسک باشد و سوک به یکباره از این تکنیک استفاده کند، قورباغه مجبور خواهد شد تا سوسک را به بیرون پرتاب کند و این همان هدفی است که سوسک به دنبال آن است. در واقع سوسک با پرتاب این ماده می تواند بقا خود را تضمین کند.

اما در مبارزه با آتش، برخی حیوانات شکارچی استرالیایی سکوی نخست را به خود اختصاص می دهند. در واقع سه گونه پرنده شکارچی در استرالیا وجود دارد که مقاومت عجیبی در برابر آتش دارند.

این سه گونه پرنده شامل کایت های سیاه، کایت های سوتزن و فالکون های قهوه ای هستند. آنها در اطراف آتش های طبیعی می چرخند و به یکباره مقداری از آن را با چنگال خود بر می دارند تا مکان های دیگری از جنگل را به آتش بکشند و با این کار شکار خود را از مامنش بیرون می آورند.

در پایان می توان نتیجه گرفت که اژدها و توانمندی آن در بیرون دادن آتش متعلق به دنیای ادبیات و فانتزی است و در دنیای واقعی نمی توان نظیری برای آن یافت. بر همین اساس تمامی فیلم ها و یا ویدیوهایی که در شبکه های مجازی تحت عنوان اژدها و موجودی با قدرت خارج کردن آتش از دهان وجود دارند، جملگی اطلاعات جعلی بوده و در دنیای واقعی نمودی ندارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. به نقل از مطلب که میگه:
    “البته برخی خزندگان نیز وجود دارند که رفتارهای تدافعی بمانند اژدها از خود نشان می دهند”
    در واقع باید بگیم این جمله اشتباه هست چرا که در اصل اژدها تصویر دهنی یک فرد داستان نویس از ایده هایی هست که از طبیعت گرفته شده پس میشه گفت نویسنده یا خیال پرداز که اولین بار اژدها رو در ذهنش ساخته بعد از الهام گرفتن از طبیعت اژدهارو خلف کرده پس بهتره بگیم
    اژدها ماننده برخی خزندگان رفتار های تدافعی از خود نشان میدهد.
    در فرهنگ شرفی ما میتونیم اژدها رو ببینیم که البته از فرهنگ غنی چین و ایران و از شیر بالدار پدید اومده و بعداً آتش هم بهش اضاقه برای همین هست که در جشن های چینی از اژدهای زرد و قرمز که در واقع جنسیت زن و مرد رو نشون میده و تمثیلی از آتش که در فرهنگ ایرانی (زرتشتی) مقدس شمرده میشه استفاده میکنن
    همچنین اژدها رو میتونیم در حدی تخیلی ببینیم که گودزیلارو تخیلی فرض کنیم.

    • نمی دونم کدوم از دوستان گروه نمایشی با نام اژدهای سرخ در مسابقه عصرجدید دیدن دقیقا تایید کلام این دوستمون که کله های اژدها شیر هست و نماد اسطوره ایرانی و اصالت رنگ های مورد استفاده آن و مابقی جزئیات رو.
      پیشنهاد میکنم حتما اون اجرا رو مشاهده کنید که خالی از لطف نیست

  2. من که میگم نه
    اینا همش افسانس

  3. احتمالا وجود داشته قبلا

  4. گونه ای وجود داره و بنده سراغ دارم که از آتش سوزاننده تر بجان هم نوعانش میریزد و طرف رو طوری آتش میزند که تا عمر داره یادش نره

    همین انسان و نیش کلامش😊