بارورسازی ابرها

بارورسازی ابرها به صورت جدی ادامه پیدا می‌کند

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت ایران یک کشور خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود و حتی افزایش 50 درصدی بارش‌ها هم نیاز کشور را تامین نمی‌کند، از این رو بارورسازی ابرها به صورت جدی ادامه پیدا خواهد کرد.

فرید گلکار، مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها عنوان کرد در سال 97 تمامی برنامه‌های بارورسازی ابرها به صورت جدی انجام نشد. در واقع سعی داشتیم زیرساخت‌های لازم برای این پروژه‌ها را تکمیل کنیم، اما در سال جاری بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است، پروژه بارورسازی ابرها به صورت جدی دنبال خواهد شد. وی افزود بارش‌های هفته‌های گذشته در روند اجرای پروژه‌های بارورسازی ابرها تاثیری ندارد. البته طبق قوانینی که وجود دارد اگر پدیده طبیعی مانند سیل اتفاق بیفتد،‌ تمامی پروژه‌های بارورسازی در آن زمان متوقف خواهد شد.

جزئیات پروژه‌های بارورسازی ابرها

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در ادامه افزود در سال آبی 1371 تا 1372 میزان بارندگی به 350 میلی‌متر رسید و این در حالی است که فقط در بارندگی‌های سال جدید شاهد 300 میلی‌متر بارش باران بوده‌ایم که می‌تواند بسیاری از چالش‌های حوزه آب کشور را برطرف کند، اما در حال حاضر میانگین بارش‌های ایران به اندازه یک‌سوم میانگین جهانی است. از این رو با توجه به مشکلات حوزه‌ آب‌های زیرزمینی کشور، باید برنامه‌هایی برای تولید آب در نظر بگیریم و به همین دلیل پروژه‌های بارورسازی ابرها به صورت جدی ادامه خواهد داشت.

بارورسازی ابرها

در روزهای پایانی سال 97 و ابتدای سال 98 به دلیل بارش‌های شدید بسیاری از استان‌های کشور به دلیل وقوع سیل از لحاظ جانی و مالی آسیب دیده‌اند. به دلیل بارش‌های بی‌سابقه وقوع سیل منطقی به نظر می‌رسد، اما برخی از رسانه‌ها از پروژه بارورسازی ابرها به عنوان عامل بارش‌های شدید و وقوع سیل اشاره کردند. احد وظیفه، متخصص حوزه هواشناسی در این خصوص عنوان کرد:

بارور کردن ابرها نمی‌تواند در جو تغییرات گسترده به وجود آورد. در واقع این پروژه‌ها فقط در آزمایشگاه ثابت شده‌اند. نحوه بارور کردن ابرها نیز با استفاده از شلیک یدور نقره به داخل ابرها صورت می‌گیرد که بارش باران آن هم در یک منطقه کوچک و محدود انجام می‌شود. از این با این پروژه‌ها نمی‌توان در جو تغییرات گسترده ایجاد کرد و بارش‌های اخیر به این طرح‌ها ارتباطی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. به کوریه چشم ترامپ

  2. فک کنم نیت کردن واقعا ایران و آب ببره

  3. این همه سیل بس نبود؟؟؟

  4. اگرچه خیلی از تحقیقات میگه بارور سازی ابر ها تاثیر زیادی در بارش نداره اما بهتر از این است که هیچ کاری انجام ندهیم و باید بارور سازی ابر ها به شدت ادامه پیدا کند

    • برو بابا باید حساب شده باشه وقتی بستر درست حسابی نداریم ابرم بباره تهش میشه سیل یا میریزه تو دریا

      • سیل ؟؟؟
        بارورساری ابرها ؟؟؟
        بستر ؟؟؟
        نمیدونستم میشه اینقدر ابر ها را بارور کرد که اینقدر بارون بیاد که سیل بشه

        سعی کن یه حرفی بزنی که منطقی و حساب شده باشه
        بارور سازی ابر ها اینقدر موثر نیست که باعث سیل بشه