فیبر نوری

اینترنت 20 مگابایتی با فیبر نوری تحقق پیدا می‌کند

بر اساس برنامه ششم توسعه می‌بایست 80 درصد از خانوارهای ایرانی به اینترنت 20 مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند که این هدف فقط به کمک فناوری جدیدی مانند فیبر نوری تحقق پیدا می‌کند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال اتصال تمامی روستای کشور به فیبر نوری است. بر اساس برنامه ششم توسعه، این وزارتخانه وظیفه دارد تا برای 80 درصد از خانوارها دسترسی به اینترنت با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه را فراهم کند. در همین رابطه بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باورند که کشورمان تاکنون در بخش اینترنت ثابت به آن میزان که می‌بایست توسعه پیدا نکرده است. بسیاری از کاربران در ایران از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند. از این رو برای دستیابی به اینترنت 20 مگابیتی باید تکنولوژی‌های فعلی را تغییر داد و از فناوری‌های VDSL یا FTTH فیبر نوری استفاده کرد.

ارائه اینترنت 20 مگابیتی با فیبر نوری

در چند سال گذشته برخی از مسئولان بر این باور بودند که فناوری اطلاعات و اینترنت جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود و ارائه اینترنت 128 کیلوبیتی به مردم کافی است، اما مدتی است که اینترنت دیال‌‌آپ به فراموشی سپرده شده و بسیاری از کاربران با استفاده از فناوری ADSL به اینترنت متصل می‌شوند و از سرعت 16 مگابیت بر ثانیه بهره می‌برند. البته هم‌اکنون با ظهور فناوری فیبر نوری سرعت‌های بسیار بیشتری در دسترس کاربران خواهد بود.

فیبر نوری

به کمک فناوری فیبر نوری می‌توان دیتاهای پر حجم را با سرعت بالا انتقال داد؛ به بیانی دیگر اگر تاکنون حداکثر سرعت اینترنت 20 مگابیت بر ثانیه در دسترس شما قرار داشت، با فناوری فیبر نوری به سرعت 1000 مگابیت یا یک گیگابیت برثانیه دسترسی پیدا می‌کنید. مدتی قبل برخی از مدیران مخابراتی بیان کرده بودند فیبر نوری جایگزین کابل‌های مسی می‌شود و تا سال 2020 تمامی روستاها و شهرهای کشور همانند یک تار عصبی گسترده از فیبر نوری بهره خواهند برد. در واقع کابل‌های مسی توانایی انتقال داده‌ها با سرعت بالا را ندارند و فیبرهای نوری جایگزین مناسبی برای آن‌ها به‌شمار می‌رود.

برنامه‌های توسعه اینترنت ثابت

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص عنوان کرد در حوزه اینترنت ثابت آنچنان که باید نتوانسته‌ایم خدمات ارائه کنیم. وی افزود هم‌اکنون 11 تا 12 میلیون نفر از مردم ایران به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، اما حداکثر سرعت فناوری ADSL حدود 16 مگابیت بر ثانیه است که بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه می‌بایست 80 درصد از خانوارهای ایرانی به اینترنتی با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند. وی افزود برای دسترسی به چنین اهدافی باید از فناوری‌های جدید چون VDSL و یا FTTX استفاده کنیم. سرعت دانلود اینترنت VDSL حدود 5 برابر سرعت دانلود ADSL بوده و سرعت حداکثری 60 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

فیبر نوری

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد شرکت مخابرات در همین رابطه اقدام‌های مفیدی را انجام داده است و حتی اپراتورهای بخش خصوصی نیز پیش‌قدم شده‌اند. در حال حاضر یکی از شرکت‌ها در زمینه فناوری VDSL توانست برای شهر دزفول ظرفیتی حدود 70 هزار پورت را پوشش دهد که البته هم‌اکنون 6 هزار پورت از آن فعال است. همچنین در شهر پردیس نیز شرکتی ظرفیت 30 هزار پورتی را تحت پوشش قرار داده است.