سیاه چاله

انسان بزودی قادر به تهیه فیلم از سیاه چاله ها خواهد بود

هفته گذشته تلسکوپ ایونت هورایزن (EHT) اولین تصویر از سیاه چاله را در تاریخ نجوم به ثبت رساند. این موفقیت باعث شد تا دانشمندان اعلام کنند بزودی قادر به گرفتن فلیم از سیاه چاله ها خواهند بود.

ستاره شناسان به دنبال موفقیت اخیر خود در گرفتن اولین تصویر از سیاهچاله به چنان اعتماد به نفسی رسیده اند که مدعی فیلمبرداری از این پدیده باور نکردنی کیهانی در آینده نزدیک شده اند. تصویر گرفته شده متعلق به سیاه چاله مرکز کهکشان M87 بود که بزودی سراسر دنیا را شگفت زده کرد.

تلسکوپ EHT تنها یک تلسکوپ نیست، بلکه مجموعه ای از رادیو تلسکوپهاست که در سراسر جهان فعال هستند که رکوردهای امواج رادیویی را باهم جمع می کنند و با ترکیب آنها در نهایت به یک تصویر واحد می رسند.

تهیه فیلم از رفتار سیاه چاله نیازمند امکانات بیشتر است

اگر فناوری هایEHT  پیشرفته تر شود و بتوان ایستگاه های دریافت امواج رادیویی را ارتقا داد و بر تعداد آنها افزود، می توان انتظار داشت که بزودی قادر به گرفتن فیلم از سیاهچاله ها باشیم. در این صورت انسان برای نخستین بار شاهد چگونگی فعالیت سیاهچاله ها خواهد بود.

در حال حاضر ستاره شناسان مدعی هستند که می توانند به تصویر برداری از قرص برافزایشی (Accretion Disk) در اطراف افق رویداد بپردازند. قرص بر افزایشی پروسه‌ای است که در هنگام عبور سیاهچاله از کنار یک ستاره رخ می‌دهد. در این حالت ستاره از هم پاشیده شده و به درون سیاه‌چاله پمپاژ می شود. این فرآیند تحت عنوان برافزایشی شناخته می‌شود. در چنین حالتی ستاره به صورت دیسکی درآمده و توسط سیاه‌چاله بلعیده می‌شود و به دیسک بوجود آمده نیز قرص برافزایشی اطلاق می شود.

اما ستاره شناسان به دنبال مشاهده و گرفتن فیلم از فرایند برافزایش و چرخش سیاهچاله ها هستند. پس از گرفتن عکس تاریخی از سیاه چاله  موجود در کهکشان M87 می توان ادعا داشت که بزودی فیلم این پدیده شگفت انگیز کیهانی نیز ساخته خواهد شد.

سیاهچاله ها بسیار عظیمند، برای نمونه برخی از آنها ۶ و نیم میلیارد برابر خورشید ما هستند و در مواردی افق رویداد سیاهچاله ها به پهنای کل منظومه شمسی است. ستاره شناسان امیدوارند با گرفتن فریم های مختلف طی هفته های متوالی در نهایت بتوانند به یک فیلم از فعالیت واقعی سیاه چاله ها برسند.

البته باید توجه داشت که سیاه چاله کهکشان M87 تنها سیاهچاله ای نیست که دانشمندان قصد فیلمبرداری از آن را دارند. آنها علاقه بسیاری به سیاهچاله ساگیتاریوس ای (Sagittarius A*) از خود نشان می دهند که یک ابر سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری است. این سیاهچاله از چگالی برخوردار است که ۱۰۰۰ بار  از چگالی سیاه چاله M87 کمتر است.

دیتاها به تدریج باید جمع آوری شده و با تعریف یک الگوریتم جدید در کنار هم قرار گرفته و در نهایت به یک فایل ویدیویی تبدیل شوند. چیدمان تصاویر باید با دقت کاملی صورت گیرد تا رفتار سیاهچاله در واقعیت را منعکس کند.

کوچکی سیاه چاله باعث می شود تا زمان کمتری برای تهیه یک فیلم از آن صرف شود. این احتمال وجود دارد که در صورت کوچکی یک سیاه چاله بتوان در طول یک شب یک ویدیو کامل از رفتار سیاه چاله را ثبت نمود.

ستاره شناسان امیدوارند با تهیه این فیلم شاهد رفتار عینی سیاهچاله در زمان بلعیدن مواد و نیز قرص های برافزایشی در اطراف سیاه چاله باشند. در این صورت رفتار سیاه چاله و تغییرات فضا زمان را می توان در ویدیو مشاهده کرد که در نوع خود پیشرفتی بسیار عظیم در دنیای نجوم به حساب خواهد آمد.