مخاطبان ایمیل

فیس بوک از مخاطبان ایمیل 1.5 میلیون کاربر بدون اجازه استفاده کرده است

کاربران نسبت به شنیدن اخبار اعمال ضد حریم خصوصی فیس بوک لمس شده‌اند! بر اساس جدیدترین گزارش‌‌ بیزینس اینسایدر، فیس بوک به مخاطبان ایمیل نزدیک به 1.5 میلیون کاربر بدون اجازه دسترسی داشته است.

به نظر می‌رسد عذرخواهی مارک زاکربرگ به خاطر شکست فیس بوک در حفظ اطلاعات کاربران تنها ظاهرسازی بوده است و این شرکت، خود را مالک تمامی اطلاعات کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت اختیارش می‌داند! به همین دلیل می‌تواند بدون در نظر گرفتن حریم خصوصی، هر طور که دوست دارد از آن‌ها استفاده کند! فیس بوک با منت روی سر کاربران مدعی است اگر قرار باشد نمایش تبلیغات روی پلتفرمش را متوقف کند، هر کاربر باید 11 دلار به صورت ماهیانه برای استفاده از این شبکه اجتماعی پرداخت کند، در حالی که اطلاعات کاربران فیس بوک در اختیار 60 شرکت بزرگ دنیا قرار دارد و آن‌ها به راحتی به صورت میلیارد دلاری فروخته می‌شوند.

ذخیره‌سازی بدون اجازه مخاطبان ایمیل کاربران فیس بوک

اعتراف فیس بوک به دسترسی و ذخیره‌سازی مخاطبان ایمیل نزدیک به 1.5 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی، بدون اجازه آن‌ها، برگ تازه‌ای از دفتر «نه به حریم خصوصی» فیس بوک است! بر اساس جدیدترین گزارش وب سایت Business Insider، از نیمه‌های سال 2016 تا ماه گذشته، فیس بوک از کاربران درخواست کرده به وسیله ارائه پسورد ایمیل خود، صحت آدرس آن را تایید کنند! بعد از صدور این مجوز، مخاطبان ایمیل کاربر به صورت خودکار در سرورهای شرکت ذخیره‌سازی خواهد شد و هیچ گزینه‌ای برای نشان دادن عدم تمایل برای این کار وجود ندارد.

مخاطبان ایمیل

بر اساس گفته‌های یک سخنگوی فیس بوک در پاسخ به سوالات Business Insider، این اتفاق به صورت غیر عمدی به عنوان بخشی از فرآیند احراز هویت حساب ایمیل رخ داده است. فیس بوک همچنین مدعی است مخاطبان ایمیل‌ کاربرانی که بدون اجازه آن‌ها در سرورهای شرکت ذخیره‌ شده‌اند، هرگز در اختیار فرد، گروه یا شرکت دیگری قرار نگرفته‌اند. با توجه به غیر عمدی بودن فرآیند، فیس بوک مدعی شد اکنون در حال پاک‌سازی آدرس مخاطبان ایمیل 1.5 میلیون کاربر تحت تاثیر رخداد یاد شده است. این شرکت همچنین اعلام کرد با برطرف کردن مشکل، از بروز این اتفاق در آینده جلوگیری کرده است، اما متاسفانه انتشار اخباری همچون قرارگیری شماره تلفن امنیتی کاربران فیس بوک در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی سبب شده باور ادعاهای این شرکت سخت و سخت‌تر شود.

در سرویس‌های آنلاین، درخواست از کاربر برای تایید کردن ایمیل وارد شده حین ثبت حساب کاربری جدید، یک روش استاندارد است، اما فیس بوک این راهکار را به شیوه‌ای کاملا متفاوت پیاده‌سازی کرده بود! در تمامی وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و انواع سرویس‌های آنلاینی که از کاربر به مقاصد مختلف درخواست آدرس ایمیل می‌کنند، برای اطمینان از صحت آدرس وارد شده، یک نامه الکترونیکی حاوی یک لینک خاص به آن ایمیل ارسال خواهد شد. در صورتی که آدرس وارد شده واقعی بوده باشد، کاربر به پنل آن دسترسی داشته و می‌تواند با کلیک روی لینک، صحت ایمیل را تایید کند.

مخاطبان ایمیل

فیس بوک در عوض از کاربران خواسته برای نمایش صحت آدرس ایمیل وارد شده حین ثبت حساب کاربری جدید، پسورد آن را در اختیار این شبکه اجتماعی قرار بدهند! زیبا نیست؟

البته اجباری برای ارائه پسورد به منظور استفاده از فیس بوک برای کاربران وجود ندارد،‌ اما بر اساس گزارش The Daily Beast، سایر روش‌های سنتی تایید حساب کاربری، پشت قسمت دریافت کمک (?Need help) این پلتفرم مخفی شد‌ه‌اند. لینک دسترسی به این قسمت، زیر گزینه پسورد ایمیل قرار دارد! به عبارتی، اگرچه روش‌های دیگری نیز به منظور تایید کردن حساب کاربری، همچون وارد کردی کدی که به شماره تلفن همراه ارسال می‌شود، وجود دارد، اما فیس بوک به طور واضح این گزینه‌ها را به کاربران معرفی نکرده تا اغلب آن‌ها، با فرض اجبار برای وارد کردن پسورد، مجوز دسترسی به مخاطبان ایمیل‌شان را صادر کنند.

نکته جالب‌تر اینجاست که پیش از سال 2016 نیز فیس بوک بعد از دریافت پسورد ایمیل کاربران تازه وارد، مخاطبان آن‌ها را ذخیره‌سازی می‌کرد، اما حداقل این موضوع را به کاربران اطلاع می‌داد. بعد از ماه می (اردیبهشت – خرداد) 2016، این پیام حذف شد، اما ذخیره‌سازی مخاطبان ایمیل کاربران همچنان ادامه داشت. این موضوع را باید با صحبت‌های اخیر سخنگوی فیس بوک درباره عدم غیر عمدی بودن فرآیند، مقایسه کرد. این شبکه اجتماعی حین درخواست پسورد ایمیل کاربر به منظور تایید حساب کاربری وی، پیغامی مبنی بر عدم ذخیره‌سازی پسورد و استفاده از آن تنها برای یک مرتبه نمایش می‌دهد، اما این موضوع، وقتی پسوردهای فیس بوک نزدیک 7 سال در قالب متن ساده ذخیره می‌شدند، دیگر هیچ اهمیتی ندارد!