بارش شهابی شلیاقی

بارش شهابی شلیاقی را در این شب‌ها از دست ندهید

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند امشب و فردا شب (2 اردیبهشت و 3 اردیبهشت 98)‌ بارش شهابی شلیاقی را در آسمان کشور با چشمان غیر مسلح رصد کنند.

هر ساله از تاریخ 16 تا 28 آوریل بارش شهابی شلیاقی اتفاق می‌افتد که علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با چشمان غیر مسلح این پدیده زیبا را رصد کنند. کانون این بارش شهابی در صورت فلکی شلیاق وجود دارد و به همین دلیل به آن بارش شهابی شلیاقی می‌گویند. علاقه‌مندان باید بدانند این بارش شهابی در امشب 22 آوریل (2 اردیبهشت 98) به اوج خود می‌رسد و بهترین فرصت برای رصد آن خواهد بود.

 جزئیات بارش شهابی شلیاقی

منشا بارش شهابی شلیاقی از توده ذرت باقی‌مانده از دنبال دار C/1861 G1 است که در سال 1861 میلادی کشف شد. این بارش شهابی قادر است در هر ساعت تا 18 شهاب را به وجود آورد، اما با توجه به حضور ماه تابان در آسمان، علاقه‌مندان برای رصد آن با کمی مشکل مواجه خواهند شد. هنگامی که بارش شهابی مسیر خود را می‌پیماید، در مدار خود از بین توده‌ای از ذرات در فضا به نام شهاب‌واره برخورد می‌کند که به همین دلیل تعدادی شهاب‌واره وارد جو زمین شده و می‌سوزند. مردمان نیم‌کره شمالی به راحتی می‌توانند بارش شهابی شلیاقی را مشاهده کنند؛ زیرا این بخش از آسمان قبل از طلوع خورشید در بالای افق قرار می‌گیرد. ساکنان نیم‌کره شمال شرقی کره زمین در ساعت 9 و 10 شب به وقت محلی خود می‌توانند این بارش را تماشا کنند.

بارش شهابی شلیاقی

نکاتی برای رصد بهتر بارش شهابی

  • به علاقه‌مندان توصیه می‌شود برای رصد بارش شهابی بهتر است در جای بسیار تاریک و دور از آلودگی نوری قرار بگیرند.
  • برای مشاهده شهاب عجله نکنید و هر زمانی که به آسمان نگاه می‌کنید انتظار دیدن شهاب را نداشته باشد. بهتر است 20 الی 30 دقیقه به آسمان خیره شوید تا چشمان شما قادر به تفکیک شهاب باشند.
  • باتوجه به اینکه بارش شهابی شلیاقی با سرعت 49 کیلومتر در هر ثانیه به اتمسفر زمین وارد می‌شود، می‌توان آن را در سراسر آسمان مشاهده کرد.
  • علاقه‌مندان باید بدانند بهترین ابزار برای تماشای شهاب، همان چشمان غیر مسلح هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. کی حوصله داره بابا وقت نداریم