پردازنده های لپتاپی جدید اینتل

پردازنده های لپتاپی جدید اینتل به فرکانس 5 گیگاهرتز رسیدند!

اینتل به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی‌های فعال در صنعت نیمه‌ هادی‌ها به تازگی از نسل جدید پردازنده‌های لپتاپی رو نمایی کرد. و اما نکته حیرت انگیز اینجاست که پردازنده های لپتاپی جدید اینتل به فرکانس 5 گیگاهرتز رسیدند و دوران فرکانس 4 گیگاهرتز نیز برای آن‌ها به پایان رسید.

اینتل به تازگی نسل جدیدی از پردازنده‌های خود که از خانواده H هستند را برای کامپیوترهای قابل حمل بالارده معرفی کرد که بیشترین سرعت و بالاترین نرخ ارتباطی نسبت به نسل‌های پیشین را ارائه می‌دهند. این پردازنده های لپتاپی جدید اینتل به فرکانس 5 گیگاهرتز رسیده و از نسل نهم پردازنده‌های خانواده Core ساخت اینتل محسوب می‌شوند.

پردازنده‌های جدید اینتل با توان مصرفی 45 وات، نسبت به پردازنده‌های 15 واتی که در لپتاپ‌های باریک و سبک یافت می‌شوند بسیار قدرتمندتر بوده و در سه مدل Core i7 ،Core i5 و Core i9 عرضه می‌شوند. این پردازنده‌ها برای کاربری‌هایی با توان پردازشی بالا همچون بازی و ساخت محتوا کاربرد دارند. اینتل پردازنده‌های لپتاپی جدید خود را در اخیتار ایسر، ایسوس، دل، اچ پی، لنوو،‌ ریزر و ام اس آی قرار خواهد داد.

پردازنده های لپتاپی جدید اینتل

گل سرسبد این پردازنده‌ها مدل Core i9-9980HK است که سرعت آن حین کارکرد پردازنده در بالاترین حالت توربو به 5 گیگاهرتز می‌رسد! سرعتی که تا پیش از این برای پردازنده‌های لپتاپی میسر نبود. نکته جالب اینجاست که این پردازنده دارای حرف K در انتهای نام خود است؛ وجود این حرف بدان معناست که Core i9-9980HK یک پردازنده ضریب باز بوده و می‌توان آن را به سرعت‌های بالاتر از 5 گیگاهرتز نیز اورکلاک کرد. ناگفته نماند این پردازنده با لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته شده است.

همچون دیگر پردازنده‌های Core i9 پیشین، Core i9-9980HK نیز 8 هسته و 16 رشته دارد در کنار 16 مگابایت حافظه کش هوشمند دارد. همچنین از جدیدترین نسل شبکه وای فای موسوم به Wi-Fi 6 پیشتبانی می‌کند که  قادر به تبادل اطلاعات با سرعت 2.4 گیگابیت بر ثانیه است. به گفته اینتل Core i9-9980HK می‌تواند ویرایش ویدیوهای 4K را 54 درصد سریعتر انجام دهد و 56 درصد نیز بهبود سرعت در اجرای بازی نسبت به پردازنده‌های 3 سال پیش دارد.

در کنار این‌ها،‌ اینتل دامنه پردازنده‌های دسکتاپی نسل 9 خود را به 25 مدل توسعه داده که در انواع سلرون، پنتیوم گلد و خانواده‌های Core i7 ،Core i5 ،Core i3 و Core i9 در دسترس هستند. پردازنده‌های جدید سلرون و پنتیوم گلد ضعیف‌ترین اعضای پردازنده‌های نسل 9 اینتل هستند و برای کامپیوترهای پایین رده تا میان رده استفاده می‌شوند.

تمامی این پردازنده‌ها با لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته شده که در چند نسل اخیر پردازنده‌های این کمپانی شاهد آن بوده‌ایم. اصولا اینتل باید در اواخر سال میلادی جاری به سمت پردازنده‌های جدید رود که طبیعتا کارایی و بهره‌وری بالاتری خواهند داشت.