زیردریایی بلگورود

روسیه طویل ترین شناور زیرسطحی دنیا به نام زیردریایی بلگورود را به آب انداخت

زیردریایی بلگورود به عنوان جوان‌ترین عضو نیروی دریایی فدراسیون روسیه به آب انداخته شد. این زیردریایی که ماموریت بسیار مهلکی دارد، طویل‌ترین شناور زیرسطحی در دنیاست و به لطف راکتور هسته‌ای خود می‌تواند سال‌ها بی‌نیاز از سوخت‌گیری دریانوردی کند.

زیردریایی بلگورود یک شناور زیرسطحی از کلاس اسکار 2 است که کار ساخت آن از جولای سال 1992 میلادی، هفت ماه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، آغاز و 27 سال بعد در تاریخ 23 آوریل 2019 با نظارت از راه دور آقای ولادمیر پوتین، در حالی که برای ملاقات با کیم جانگ اون انتظار می‌کشید، به آب انداخته شد تا وارد مراحل کارآزمایی دریایی شود. این زیردریایی در سال 2020 رسما وارد خدمت در نیروی دریایی فدراسیون روسیه خواهد شد.

زیردریایی بلگورود

زیردریایی بلگورود با 184 متر طول، 14 متر درازتر از زیردریایی‌های حامل موشک بالستیک کلاس اوهایو ساخت آمریکا و 9 متر درازتر از زیردریایی‌های کلاس تایفون ساخت شوروی است. این شناور زیرسطحی روسی طویل‌ترین زیردریایی دنیاست و از هر زیردریایی دیگری بزرگتر است. همچنین هنگام فرو رفتن در آب بیش از 30 هزار تن وزن دارد که 11 تن بیشتر از وزن زیردریایی‌های اوهایو در حالت فرو رفته در آب است.

بلگورود هنگام حرکت آب بیشتری نسبت به نبرد ناو‌های جنگ جهانی اول جابه‌جا می‌کند و می‌تواند تا عمق 520 متری در آب فرود رود. این زیردریایی از انواع ماموریت‌های نظامی پشتیبانی می‌کند. اما یکی از ماموریت‌های اصلی و مهم آن زیردریایی حمل اژدرهای اتمی راهبردی پوسایدن (پوسایدون) است که پیشتر به معرفی آن پرداختیم و برای آشنایی با این اژدر مهیب می‌توان به لینک زیر مراجعه کرد.

زیردریایی بلگورود

این زیردریایی که به صورت رسمی با نام پروژه 09852 شناخته می‌شود، از نوع زیردریایی‌ حامل موشک کروز محسوب می‌شد که دولت روسیه به دلیل کمبود بودجه ساخت آن را متوقف کرده بود. به همین دلیل نیمه ساخته رها شده بود تا این که مسکو تصمیم به تکمیل آن به عنوان یک زیردریایی با ماموریت ویژه گرفت. در واقع نیمه کاره ماندن سبب شد تا این زیردریایی پس از آنکه تکمیل شد تک باشد و مشابهی برای آن وجود ندارد. نکته جالب اینجاست که زیردریایی بلگورود در واقع از خدمه‌ای که قرار است در آن خدمت کنند بزرگتر است.

زیردریایی بلگورود یک زیردریایی اتمی است برای تامین انرژی از راکتور هسته‌ای استفاده می‌کند. این زیردریایی نه تهاجمی است که به شکار شناورهای سطحی و زیرسطحی دشمن بپردازد و نه موشک بالستیک یا کروز شلیک می‌کند. بلکه همانطور که گفته شد یک زیردریایی ماموریت ویژه است. این زیردریایی در واقع نقش یک کشتی مادر برای دیگر شناورهای زیرسطحی را ایفا می‌کند. زیردریایی بلگورود می‌تواند در پشت برجک خود درون یک جایگاه داخلی بار یا زیر خود یک زیردریایی‌ کوچک از کلاس لوشاریک حمل کند. ناگفته نماند این زیردریایی برای دفاع از خود 6 لوله 533 میلی‌متری برای شلیک اژدرهای سنگین دارد.

زیردریایی بلگورود

با نگاه به تصاویر منتشر شده از بلگورود می‌توان برخی ویژگی‌های دیگر آن را نیز حدس زد. به عنوان مثال بالای بالک‌های دمی یک لوله دیده می‌شود که جایگاه سونار کششی است. این سونار هنگام نیاز از لوله بیرون آمده و توسط یک کابل به دنبال زیردریایی کشیده می‌شود.

به گفته وبسایت HI Sutton که یک منبع بسیار شناخته شده و موثق در زمینه نبردهای زیرسطحی محسوب می‌شود، بلگورود گرچه توسط خدمه نیروی دریایی روسیه هدایت و کنترل می‌شود، اما به یک نهاد سری موسوم به اداره کل تحقیقات دریایی عمیق خدمت می‌کند. HI Sutton که همواره روند ساخت زیردریایی بلگورود مورد بررسی و نظارت قرار می‌داد، اعلام کرده که دولت روسیه پس از آنکه تصمیم گرفت جانی تازه به بلگورود ببخشد، آن را دستخوش تغییراتی قرار داد تا برای ماموریت‌های ویژه‌اش مناسب باشد.

زیردریایی بلگورود

تصویری از یک زیردریایی کلاس اسکار 2؛ احتمالا بلگورود نیز پروانه‌های پیشران مشابهی داشته باشد.

به گفته HI Sutton در مقایسه با زیردریایی‌های کلاس اسکار 2، تغییرات گسترده‌ای به زیردریایی بلگورود وارد شده است که می‌تواند پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز را نیر شامل شود. اما در باطن همچنان از همان نسل پیشین زیردریایی‌هاست و احتمالا کمتر از زیردریایی‌های امروزی پنهانکار باشد. مثال دیگر برای اثبات این ادعا، پیشران‌های آن است. گرچه پروانه‌های پیشران پوشانده شده‌اند، اما مشخص است بلگورود پروانه پیشران دارد. در حالی که در زیردریایی‌های مدرن غربی و روسی همچون کلاس ویرجینا از آمریکایی، کلاس استیوت از انگلیس، کلاس بوری از روسیه و کلاس باراکودا از فرانسه همگی از پیشران جت آبی استفاده می‌کنند که سرعت بالاتر و صدای کمتری دارد.

بنابر اظهارات HI Sutton روسیه در دور نگه داشتن دوربین‌های مزاحم از زیردریایی‌های خود موفق‌تر از آمریکاست. درست هفته گذشته بود که تصویری ادعایی از مدارک مربوط به مثلث بازدارندگی هسته‌ای آمریکا که به آقای دونالد ترامپ ارائه می‌شد در فضای مجازی انتشار یافت که تصویری از شکل ظاهری زیردریایی‌های کلاس کلمبیا که هنوز ساخته نشدند نیز در آن معلوم بود. اما برای شناورهای روسی این اتفاق معمول نیست و درباره زیردریایی بلگورود نیز تنها می‌توان حدس زد.

زیردریایی بلگورود

در تکمیل گفته‌های HI Sutton نیز این موضوع را اضافه می‌کنیم که روس‌ها در عکسی که از زیردریایی بلگورود هنگام به آب اندازی منتشر کرده‌اند، پروانه‌های پیشران را پوشانده‌اند تا شکل آن‌ها مشخص نشود. چرا که شکل پروانه از مشخصات سری یک زیردریایی است و با دانستن شکل پروانه و دیدن آرایش پره‌ها می‌توان صدا و ناهنجاری‌های آبی تولید شده هنگام حرکت زیردریایی در آب را شبیه سازی کرد و به برخی مشخصات پنهانکاری آن پی برد.

HI Sutton معتقد است یکی از ماموریت‌های ویژه و سری بلگورود این است که به کشف زیردریایی‌های دشمن هنگام جابجایی در نقاط کلیدی کمک کند. البته باید تاکید کرد کلید موفقیت در چنین عملیاتی این است که زیردریایی موفق شود مخفیانه به منطقه مورد نظر نفوذ کند و بلگورود نیز بدین منظور ساخته شده است. ماموریت مخفیانه دیگری که برای این زیردریایی در نظر گرفته شده نیز انجام عملیات با استفاده زیردریایی کوچک لوشاریک است. لوشاریک یک زیردریایی اتمی کوچک‌تر به طول 70 متر (هم اندازه زیردریایی‌های دیزل-الکتریک کلاس کیلو) است که بازوی رباتیک داشته و می‌تواند تا عمق هزار متری در آب فرو رود.

زیردریایی بلگورود

Harpsichord-2P-PM

علاوه بر لوشاریک، زیردریای پیل پیکر بلگورود می‌تواند زیردریایی کوچک و بدون سرنشین Harpsichord-2P-PM که تنها 6.5 متر طول دارد را نیز با خود حمل و پس از رهاسازی آن از جایگاه حمل داخلی، زیردریایی را به ناحیه مورد نظر هدایت و با کمک سونار آن به پویش منطقه برای یافتن اجسام ساخت انسان و نقشه برداری از بستر آب بپردازد.

در پایان یادآوری می‌کنیم که هرچند بلگورود با هدف جاسوسی زیر آب ساخته شده، اما همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد ماموریت اصلی آن حمل اژدر راهبردی پوسایدن است. بنابر گفته‌های HI Sutton، زیردریایی بلگورود می‌تواند تا 6 اژدر پوسایدن با خود حمل کند و هر یک از آن‌ها می‌تواند خسارت زیادی به بار آورد.