متن لورم ایپسوم

متن لورم ایپسوم در طراحی سایت چیست و چه معنایی دارد؟

به احتمال زیاد متن لورم ایپسوم را مخصوصا در وب سایت‌های تازه تاسیس تا امروز چند مرتبه دیده‌اید. اما کاربرد متن Lorem Ipsum چیست و چرا در طراحی سایت از آن استفاده می‌شود؟

متن لورم ایپسوم بیشتر در قالب‌های تازه طراحی شده برای وردپرس یا هر الگویی که به عنوان شمایی از یک وب سایت در آینده طراحی شده است، دیده می‌شود. با خواندن متن لورم ایپسوم متوجه بی‌ربط بودن آن خواهید شد، اما همچنان به صورت گسترده در سرتاسر وب فارسی یا انگلیسی دیده می‌شود.

متن لورم ایپسوم چیست؟

لورم ایپسوم نام یک نوع متن متداول نگهدارنده فضا در صفحات وب است. از آن با عنوان متن ساختگی یا متن پرکننده نیز یاد می‌کنند. از طریق کپی – پیست کردن متن لورم ایپسوم، فضایی مشخص در گوشه‌ای از یک صفحه وب را پر می‌کنیم، بدون این که مطلبی ارزشمند یا حتی معنادار در آنجا نوشته باشیم. با خواندن متن لورم ایپسوم خیلی زود متوجه مهمل بودن آن خواهید شد، اما در هر صورت، ایده‌ای از ظاهر نهایی وب سایت بعد از پر شدن آن با محتواهای واقعی، به کاربر می‌دهد. اگر پیش از این با چنین متنی برخورد نکرده‌اید، نمونه از آن را در تصویر زیر برایتان آورده‌ایم:

متن لورم ایپسوم

چرا از متن لورم ایپسوم استفاده می‌شود؟

سوال اینجاست که چرا طراح وب سایت باید به جای نوشتن چند پاراگراف به زبان فارسی، انگلیسی یا هر زبان دیگر به منظور پر کردن قسمتی از یک صفحه وب، که زمان زیادی نیز نخواهد برد، استفاده از یک متن تماما پوچ و بی‌معنی را ترجیح بدهد؟ می‌توان برای کردن گوشه‌ای از یک وب سایت، بخشی از کتاب یک نویسنده معروف را کپی – پیست کرد!

دلیل اصلی استفاده از این نوع متن بیهوده، جلوگیری از تمرکز کاربران روی متن به جای عناصر گرافیکی و ظاهری است. وقتی یک طراح، یک وب سایت طراحی کرده و در اولین قدم، منتظر دریافت فیدبک از آن است، دوست ندارد کاربران روی متون متمرکز شوند، چرا که هدف اصلی، پی بردن به میزان جذابیت ظاهر وب سایت (و نه محتوای آن) است.

لورم ایپسوم

از طرفی دیگر، متن لورم ایپسوم شباهت زیادی به ساختار یک متن واقعی دارد. کپی – پیست کردن تعدادی کلمه از وب به صورت تصادفی، به توزیعی ناهمگون از کلمات در سرتاسر صفحه وب منجر خواهد شد. با استفاده از متن ساختگی لورم ایپسوم می‌توان به خاطر یکپارچگی متن، به خوبی روی ویژگی‌های ظاهری متن همچون فونت، سایز و رنگ آن تمرکز کرد.

متن ساختگی لورم ایپسوم از کجا آمد؟

اگرچه این متن یاوه به نظر رسیده و تصور می‌شود فردی، آن را با بستن چشم خود همینطور از ابتدا تا انتها تایپ کرده است، اما ریشه‌ای در متون لاتین دارد. سیسرو (Cicero)، فیلسوفی که حدود 50 سال قبل از میلادی مسیح (2 هزار سال پیش) زندگی می‌کرد، در اثر خود با نام “De finibus bonorum et malorum” (در انتهای خوب و بد) چنین متنی آورده بود. در این کتاب وی به بررسی موضوعات مربوط به اخلاق پرداخته می‌شود. متن ساختگی لورم ایپسوم از قسمت‌های 1.10.32 و 1.10.33 این اثر استخراج شده است.

البته متن ساختگی که امروز، در طراحی وب سایت‌های انگلیسی استفاده می‌شود، تماما لاتین نیست. در مقایسه با اثر سیسرو، متن لورم ایپسوم امروز کاملا یاوه‌گویی محسوب می‌شود! افزوده و حذف شدن یک سری کلمات از نوشته‌ اولیه استخراج شده از کتاب «در انتهای خوب و بد» سیسرو سبب شده متن ساختگی لورم ایپسوم تفاوت‌های زیادی با آن داشته باشد. دکتر ریچارد مک‌لینتیک (Richard McClintock) حین جستجو برای یافتن معنی کلمه لاتین نادر “Consectetur” در کتاب‌های ادبیات کلاسیک، به منبع متن دست پیدا کرد.

هنوز مشخص نیست چه فرد یا گروهی و در چه زمانی، تغییراتی روی متن استخراج شده از کتاب سیسرو اعمال کرده است تا تبدیل به گروهی از کلمات بی‌معنی در کنار یکدیگر شود!

معنی لورم ایپسوم چیست؟

متن لورم ایپسوم

طبق بررسی ما، با ترجمه Lorem Ipsum به معنی روشنی در زبان انگلیسی نمی‌رسیم. از آنجایی که این دو کلمه، عینا در متن ساختگی فارسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، هیچ معنا و مفهوم خاصی در زبان ما ندارند. از آنجایی که متن لورم ایپسوم استاندارد، ورژنی جدا شده از یک اثر هنری است، نمی‌توان به طور دقیق آن را ترجمه کرد.

جمله لاتین اصلی که متن واقعی لورم ایپسوم با آن شروع می‌شود، به صورت زیر است:

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit…

این نوشته در انگلیسی به صورت زیر ترجمه شده است:

There is no one who loves pain itself, who seeks after it and wants to have it, simply because it is pain…

ترجمه آن به زبان فارسی به صورت زیر است:

هیچ فردی وجود ندارد که از آزار رساندن به خود لذت ببرد و به دنبال درد و (تلاش) برای داشتن آن باشد، چون آن درد است…

چگونه متن لورم ایپسوم را تولید کرد؟

وب سایت‌های مختلفی به این منظور وجود دارند. برای داشتن متن لورم ایپسوم فارسی، کافی است این عبارت را در گوگل جستجو کرده و وارد یکی از وب سایت‌های معرفی شده شوید. در ابزارهای آنلاین تولیدکننده متن لورم ایپسوم، بسته به این که در پی تولید محتوایی (بیهوده) برای چه میزان فضا در یک صفحه وب هستید، گزینه‌های مختلفی مقابلتان قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه می‌توانید به اندازه یک تعداد پاراگراف، جمله یا کلمه استاندارد، متنی ساختگی تولید کنید.

متن لورم ایپسوم