گسترش جهان

سرعت گسترش جهان 10 درصد افزایش پیدا کرد

اخترشناسان پس از بررسی‌های جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند که بر خلاف پیش‌بینی‌های گذشته، سرعت گسترش جهان 10 درصد افزایش پیدا کرد و جهان همچنان در حال رشد است.

بررسی جدید دانشمندان حوزه نجوم نشان می‌دهد سرعت گسترش جهان بیشتر از آنچه پیش‌بینی شده بود،‌ در حال افزایش است که چنین موضوعی باعث می‌شود ستاره‌شناسان نظریه‌های خود را در خصوص نحوه عملکرد جهان مورد بررسی مجدد قرار دهند. در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت گسترش جهان نسبت به پیش‌بینی‌ها با رشد 10 درصدی همراه بوده است. گفتنی است محققان پیش‌بینی‌های قبلی خود را بر اساس بررسی‌های مسیر رشد کهکشان در مدت کوتاهی بعد از انفجار بزرگ انجام داده بودند.

جزئیات افزایش سرعت گسترش جهان

آدام ریس (Adam Riess)، استاد فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه جان هاپکینز به عنوان نقش اصلی این تحقیقات محسوب می‌شود که با استفاده از تلسکوپ هابل توانسته‌اند 70 ستاره متغیر قیفاووسی (Cepheid variable star) را در ابر بزرگ ماژلانی مورد بررسی قرار دهند. گفتنی است ابر بزرگ ماژلانی به عنوان یکی از کهکشان‌های اطراف کهکشان راه شیری محسوب می‌شود. ستاره‌شناسان با توجه به اینکه ستاره‌های متغیر قیفاووسی به مقداری که قابل پیش‌بینی است، کم نور و پرنور می‌شوند، می‌توانند مسافت‌های فضایی را برآورد کنند. همچنین محققانی از آمریکا، اروپا و کشور شیلی در پروژه‌ای موسوم به Araucaria توانستند سامانه‌های ستاره‌ای دوتایی را واقع در کهکشان ابر بزرگ ماژلانی مورد بررسی قرار دهند.

گسترش جهان

محققان این پروژه‌ها پس از جمع‌آوری چنین اطلاعاتی از آن‌ها برای محاسبه سرعت گسترش جهان استفاده کرده‌اند که سرعت گسترش دنیا را با واحد ثابت هابل می‌شناسند. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد میزان واحد ثابت هابل حدود 74.3 کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسیک (Mega Parsec) است؛ مگاپارسیک یک واحد ستاره شناسی بوده و برابر با 3.26 میلیون سال نوری است. البته نرخ گسترش جهان حدود 67.4 کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسیک پیش‌بینی می‌شود که این اطلاعات به کمک ماهواره Planck به دست آمده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. ده درصد رشد در مقیاس با وسعت جهانی که تا حالا تخمین زده شده منظورشونه.. نه اینکه کل جهان،جهان که بینهایته اندازش

  2. اخه ملت خر فرض کردید؟ مگه ته جهان معلومه که درصد در اوردین چرا اینقدر چرت میبافین

    • Mr ashraf?
      اصلا بحث خر فرض کردن ملت نیس …!
      خر همه جا هست …
      این درصد غیره منطقی هست
      کاره اونا عین عبادته و کاره متین و خدایی هست …( تو به خودت نگیر بشین پرایدتو برون کیف کن )
      بنده هم درصد رو غیر منطقی دونستم
      حرف شما هم کاملا حماقته …
      ملتو خودمون خر فرض کردیم ،نه بقیه
      همه تو کاره خودشونن

  3. اون 10 درصد تو حلقم …
    از همه جا بی خبریم …
    طرف برای کیهان درصد تعیین کرده !
    مشکلی ندارم ها خوبه
    ولی درصدش تو حلقم

  4. نا که یه گوشه گیر افتادیم فرقی داره مگه