ماه

آیا نیمه پنهان ماه تاریک است؟

ماه برای ما ساکنان زمین یک شکل دارد و این به آن خاطر است که قمر زمین همواره یک سوی چهره خود را به زمینی ها نشان می دهد و برای انسان این سوال مطرح شده که در آن سوی چهره ماه چه خبر است و آیا نیمه پنهان قمر زمین نیمه ای تاریک است؟

شرایط به گونه ای رقم خورده که قمر زمین همواره نیمی از چهره خود را به سوی زمینی ها نشان می دهد و انسان زمینی قادر نیست آن سوی چهره ماه را ببیند. لذا نیمه پنهان ماه و اینکه شرایط آنجا به چه شکل است برای انسان همواره یک راز بوده است.  انسان دائما تصور می کرد نیمه پنهان ماه نیمه ای تاریک است.

هزاران و شاید میلیونها سال است که انسان قمر همسایه را به یک شکل می بیند، زیرا تنها نیمی از آن برای انسان قابل رویت است و نیمه دیگر آن همواره خود را پنهان داشته است. اما در سال 1959 همه چیز تغییر کرد و برای نخستین بار فضاپیمای روسی لونا 3 موفق شد با گردش به دور قمر زمین از نیمه پنهان آن عکس بگیرد و انسان موفق شد تصویر نیمه پنهان همسایه زمین را مشاهده کند.

زمین و همسایه اش بشدت به یکدیگر نزدیک هستند و به همین خاطر با جاذبه خود بر هم تاثیر میگذارند که این تاثیر باعث کندی چرخش هر دو کره می شود و همین امر در نهایت منجر به این مهم می شود که نیمی از ماه همواره پنهان باشد.

مطالعات بسیاری بر روی نیمه قابل رویت ماه صورت گرفته است، زیرا قابل مشاهده و دسترس است. انسان توانست بر روی ماه فرود آید، اما تمامی نمونه هایی که از ماه و در جریان ماموریت آپولو  به زمین ارسال شد متعلق به نیمه قابل رویت قمر زمین بود.

ناتوانی انسان در مشاهده نیمه پنهان باعث شد فکر کند که این نیمه تاریک است، اما در واقع این نیمه تاریک نیست، زیرا تقریبا  هر دو سوی ماه قادر به تجربه شب و روز به همان سبکی هستند که انسان بر روی زمین تجربه می کند و لذا نیمه پنهان در تاریکی به سر نمی برد. در واقع روزها و شب ها نیز در قمر زمین تکرار می شوند، اما یک روز ماهی برابر با دو هفته زمینی است.

پیشرفت های حوزه ماهوره ای باعث شده تا ستاره شناسان نقشه کاملی از سطح قمر را تهیه کنند. فراموش نکنیم که که یکی از خطیرترین ماموریت های چانگ ای 4 چین نیز کنکاش در نیمه ناپیدای این قمر بود.

چینی ها می خواهند بدانند که آیا می توان بر روی سطح قمر زمین به کشت و زرع پرداخت یا خیر. کما اینکه در ساعت های ابتدایی فرود بر روی نیمه مخفی، ماهنورد چانگ ای ۴ موفق به پرورش گیاه کتان بر روی ماه شد. هدف اصلی این ماه نورد رسیدن به نیمه پنهان ماه و جمع آوری دیتاهای لازم از روی سطح قمر زمین بود، اما پرورش گیاه بر روی ماه توسط ماهنورد چانگ ای ۴ یک رکورد تاریخی به حساب می آمد. در واقع ماهنورد چانگ ای ۴ موفق شد تا دانه های کتان را بر روی این قمر بکارد و شاهد جوانه زدن آنها باشد.

ماه

چینی ها پا را فراتر گذاشته و با ماهپیمای یوتو 2 به کنکاش بیشتر بر روی قمر زمین پرداختند، جستجویی که به شکل جدی و با اولین تماس با سطح ماه در تاریخ 2 ژانویه سال جاری آغاز گردید.

نیمه پنهان ماه تاریک نیست

هر چند نیمه پنهان را نمی توان نیمه ای تاریک عنوان کرد، اما از لحاظ رادیویی نیمه ای تاریک محسوب می شود، زیرا سیگنال های دریافتی در این نیمه بشدت ضعیف هستند.

در حال حاضر ماهنوردها در حال تجسس در خصوص بخش های مختلف قمر زمین هستند. اطلاعات کسب شده به انسان کمک می کند تا بار دیگر بر روی این کره فرود آید. شاید هم قمر زمین تبدیل به پایگاهی شود تا از آنجا انسان خود را به مریخ برساند.

فرامش نکنیم که مقادیری آب در زیر لایه های قطب شمال و جنوب قمر زمین در سال 2009 کشف شد که با تفکیک آن به اکسیژن و هیدروژن می تون برای سوخت رسانی و تنفس استفاده کرد.

محققان همچنین قصد دارند تا به تحقیق جدی در خصوص قطبین همسایه زمین بپردازند که در واقع مناطقی از این قمر هستند که هرگز نور را مشاهده نکرده اند. موقعیت آنها به گونه ای است که هرگز نور خورشید اجازه ورود به آنجا را نداشته است، بنابر این می توان نتیجه گرفت که هر چند بخش هایی از قمر کره زمین در تاریکی مطلق به سر می برد، اما این موضوع شامل نیمه پنهان آن نمی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. غرب استکبار میخواهد ماه را هم به تسخیر خود دربیاورد . طی تماسی که با مدیران غربی داشتم ، به خاطر ترسی که از هشتاد میلیون مردم انقلابی و اسلامی ایران داشتن پروژه فتح ماه را لغو کردند .

  2. چینی ها دنبال کشاورزی رو ماه نیستن مثل ناسا دنبال چپاوله منابع سیاره های دیگه ان

  3. اگه باشه چقدر ترسناک میشه

  4. من در عجبم که چرا این چینی ها اینقدر مخ دارن

  5. وقتی نور بهش انعاکاس نکنه و ما نبینبیمش تاریکه