ردپای پاگنده

توییت ارتش هند درباره‌‌ کشف ردپای پاگنده ؛ هیولای افسانه‌ای هیمالیا واقعیت دارد؟!

برای قرن‌ها، بشر در جستجوی پاگنده یا یتی (Yeti) بود. حالا ارتش هند بی‌مقدمه و با انتشار یک توییت، مدعی کشف شواهدی از وجود این هیولای افسانه‌ای هیمالیا شده است.

چند روز قبل، یکی از شاخه‌های ارتش هند در حساب رسمی توییتر خود، تصاویری را منتشر و ادعا کرد که ردپای پاگنده را یافته است. در کنار سه عکسی که ردپاهایی را در برف نشان می‌دادند، یک عکس گروهی هم دیده می‌شد که ظاهرا اعضای تیم اکتشاف بودند.

ارتش هند - ردپای پاگنده

برای نخستین بار تیم کوه‌پیمایی ارتش هند، ردپای هیولای افسانه‌ای پاگنده را در نزدیکی کمپ پایگاه ماکالو یافت. این ردپاها ابعادی 81 در 38 سانتی‌متر داشتند و در تاریخ نهم آوریل کشف شدند. این غول‌برفی انسان‌گریز، پیش‌تر تنها در پارک ملی ماکالو-بارون (Makalu-Barun) دیده شده بود.

البته ارتش هند هیچ نشانه‌ای از شوخی کردن بروز نداد و ظاهرا در این مورد جدی بوده است. به گزارش رسانه‌های هندی، مقامات ارتش گفته‌اند که در حال تحویل مدارک جمع‌آوری شده به کارشناسان امر هستند و از جلب توجه مردم به این موضوع، استقبال می‌کنند.

تعجب‌آور نبود که این توییت، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. بسیاری ارتش هند را بابت ترویج تئوری‌هایی که علم آن‌ها را مردود دانسته است، ملامت کردند. برخی هم حس شوخ‌طبیعی‌شان گل کرد و در واکنش به این ادعا، پست‌های خنده‌داری را به اشتراک گذاشتند.

پاگنده یک افسانه‌ی قدیمی است که منشا آن به مناطق هیمالیایی بازمی‌گردد. این موجود میمون‌مانند، جثه‌ای پشمالو و قدی بلندتر از انسان دارد. در سال 1921 چند گردشگر انگلیسی کوه‌ اورست نیز مدعی مشاهده‌ی ردپاهایی در کوهستان شدند که به گفته‌ی راهنمای محلی آن‌ها، متعلق به metoh-kangmi یا غول برفی بوده است.

تاکنون به طور موردی، گزارش‌هایی درباره رویت خود پاگنده هم مخابره شده؛ اما کاشف به عمل آمد که یکی از مشهورترین عکس‌های منتسب به این موجود، در واقع تخته سنگی بیش نبوده است. در سال 2011 نیز، استخوانی کشف شد که به انگشت پاگنده نسبت داده می‌شد؛ اما آن هم به یک انسان تعلق داشت که مدت‌ها پیش فوت کرده بود. نمونه‌هایی که دندان یا موی پاگنده تصور می‌شدند هم، پس از آزمایش به سگ‌سانان یا خرس‌های قهوه‌ای و سیاه نسبت داده شدند.

اما تصاویر پست شده توسط ارتش هند نیز، سند محکمی دال بر وجود پاگنده نیست. در این ردپاها، جای پنجه دیده نمی‌شود و با توجه به خط سیر، بعید به نظر می‌رسد که متعلق به یک جانور دوپا بوده باشد.

«کوشال پاراجابتی» که خود را در توییتر یک دانشمند معرفی کرده، به ادعای ارتش این‌گونه واکنش نشان داد:

با کمال احترام، سازمان‌هایی نظیر ارتش در مطرح کردن ادعایی مانند کشف ردپای پاگنده، باید مسئولانه‌تر و محتاط‌تر عمل کنند.

او هم گفت که در گذشته، تحقیقات بسیاری روی موضوع پاگنده انجام گرفت؛ اما در هیچ‌یک وجود چنین جانوری به اثبات نرسید.