تقویم نجومی اردیبهشت 98

تقویم نجومی اردیبهشت 98 ؛ رویت هلال ماه رمضان 1440

مدیر انجمن آماتوری ایران گفت در تقویم نجومی اردیبهشت 98 رویدادهای مهمی چون بارش شهابی اتا دلوی، رویت هلال ماه رمضان 1440، عبور خراشان خوشه زیبای کندوی عسل از جنوب ماه و همنشینی ستاره مشهور چشم گاو را شاهد خواهیم بود.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص رویدادهای تقویم نجومی اردیبهشت 98 عنوان کرد ساعت 3:15 بامداد روز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه نو می‌شود و دوره هلالی 29.5 روزه به دور زمین را کامل می‌کند. علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در روز یکشنبه 15 اردیبهشت شاهد به اوج رسیدن بارش شهابی اتا دلوی باشند. زمان رصد این بارش شهابی ابتدا در صبحگاه روز یکشنبه و پیش از روشنی هوا خواهد بود و دیگری نیز در ساعت 17:30 است، اما با توجه به نور روز می‌بایست ادامه این بارش را در شبانگاه یکشنبه مشاهده کنید. سرعت بارش شهابی اتا دلوی 40 شهاب در ساعت است و می‌توان آن را به دلیل نبود نور ماه و در مناطق دور از آلودگی نوری به راحتی رصد کرد.

تقویم نجومی اردیبهشت 98

رویت هلال ماه رمضان 1440

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بیان کرد در شامگاه یکشنبه 15 اردیبهشت یک پدیده ویژه برای مسلمانان خواهد بود؛ چراکه در نخستین غروب پس از مقارنه یعنی شامگاه همین روز علاقه‌مندان می‌توانند در ارتفاعات و مناطق به دور از غبار افق غربی کمان ابروی آسمانی رمضان 1440 هجری را رصد کنند. مسعود عتیقی در ادامه بیان کرد بامداد سه شنبه 17 اردیبهشت ستاره مشهور چشم گاو یا دبران 2.3 درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد. البته غروب این هلال در غروب دوشنبه 16 اردیبهشت است و علاقه‌مندان این فرصت را دارند تا در ساعت 21:12 شامگاه دوشنبه 16 اردیبهشت در افق غرب-جنوب غرب کمی بالاتر و سمت چپ هلال این ستاره مشهور صورت فلکی دبران را رویت کنند.

آغاز هفته جهانی ستاره‌شناسی

مسعود عتیقی در ادامه بیان کرد هفته جهانی ستاره‌شناسی همزمان با شروع ماه مبارک رمضان از روز دوشنبه 16 اردیبهشت آغاز می‌شود. وی افزود در ساعت 4:06 بامداد روز چهارشنبه 18 اردیبهشت سیاره سرخ رنگ بهرام 3.2 درجه شمال ماه قرار می‌گیرد. از این رو در ساعت 22:15 سه شنبه 17 اردیبهشت یا همان شب قبل غروب می‌کند و سیاره سرخ سامانه خورشیدی دقیقا بالای هلال افزاینده ماه خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه رویدادهای تقویم نجومی اردیبهشت 98 افزود در ساعت 23:20 پنجشنبه 19 اردیبهشت، ماه در گره صعودی خواهد بود و به مدت دو هفته بعد از این تاریخ بالاتر از مدار زمین قرار خواهد داشت. در ساعت 8 صبح روز 20 اردیبهشت نیز ستاره فولوکس از صورت فلکی دو پیکر یا سرپیکر پسین 6.3 درجه شمال ماه قرار می‌گیرد. این اجرام حدود 14 دقیقه پس از نیمه‌شب روز پنجشنبه غروب خواهند کرد و هلال ماه پایین‌تر از ستاره فولوکس قرار خواهد گرفت. وی افزود مقدار درخشش نور ستارگان صورت‌های فلکی، در صورت فلکی دو پیکر یا جوزا به عنوان استثنا محسوب می‌شود که ستاره آلفا از ستاره بتا این صورت فلکی مقداری کم نورتر خواهد بود.

روز جهانی ستاره شناسی

مسعود عتیقی در ادامه اظهار کرد در 21 اردیبهشت 98 رویداد روز جهانی ستاره‌شناسی را خواهیم داشت که در ساعت 6:5 صبح همان روز خوشه زیبای کندوی عسل (M44) یک عبور خراشان (عبور از لبه ماه) از جنوب ماه را تجربه خواهد کرد که فقط در برخی از مناطق کره زمین این پدیده قابل رویت است. وی افزود در ساعت 1:10 روز شنبه 21 اردیبهشت، ماه در پایین و سمت راست خوشه کندوی عسل در افق غرب غروب خواهد کرد و ساعت 5:42 صبح روز یکشنبه 22 اردیبهشت نیز ماه در وضعیت تربیع اول خواهد بود و در ساعت 18:49 همان روز ستاره معروف دل شیر 3 درجه جنوب قرار می‌گیرد. البته این روز آخرین روز از هفته جهانی ستاره‌شناسی خواهد بود.

ماه در حضیض زمینی

در روز سه شنبه 24 اردیبهشت و در ساعت 2:23 بامداد کره ماه در حضیض زمینی یا همان کمترین فاصله با زمین قرار خواهد گرفت و فاصله آن با زمین حدود 369 هزار و 17 کیلومتر خواهد بود. در روز یکشنبه 29 اردیبهشت در ساعت 1:41 ماه در وضعیت ماه کامل یا بدر خواهد رسید. دوشنبه 30 اردیبهشت در ساعت 21:24 نیز همنشینی ماه و مشتری اتفاق می‌افتد و در این ساعت برجیس 1.7 درجه جنوب ماه است و کره ماه نیز در صورت فلکی کژدم یا قمر در غرب قرار خواهد گرفت. در ساعت 17:30 عصر روز شنبه 31 اردیبهشت سیاره تیر در مقارنه خارجی قرار خواهد گرفت که چند روز قبل و پس از آن در آسمان قابل مشاهده نخواهد بود و حدودا پس از دو هفته در افق غرب و ساعات شامگاهی بعد از خورشید غروب می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. وای یعنی باید دوشنبه روزه بگیریم !!!!

  2. برای شروع درجا همه ماهو میبینن ولی برای تموم شدنش یه هفته طول میکشه