تعویض صفحه نمایش گوشی

آموزش تعویض صفحه نمایش گوشی آسیب دیده

آسیب دیدن نمایشگر یکی از متداول‌ترین و از طرفی اساسی‌ترین مشکلاتی است که گریبان کاربران گوشی های هوشمند را می‌گیرد. در این مطلب به آموزش تعویض صفحه نمایش گوشی خواهیم پرداخت.

روز به روز فناوری‌های مورد استفاده برای ساخت نمایشگرهای گوشی های هوشمند پیشرفت کرده و شیشه‌های محافظ گوریلا گلس محکم‌تری روی آن‌ها قرار می‌گیرند. شاید به نظر برسد امروز میزان آسیب‌پذیری نمایشگر گوشی های هوشمند در مقایسه با چند سال قبل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، اما متاسفانه این موضوع صحت ندارد. سقوط گوشی از یک ارتفاع نه چندان زیاد، برخورد پنل جلویی گوشی با سطحی سفت و افتادن شیئی سنگین روی نمایشگر تنها برخی اتفاقاتی هستند که کاربر را در ادامه به تعویض صفحه نمایش گوشی مجبور خواهند کرد.

البته وجود نسل‌های جدید شیشه‌های محافظ گوریلا گلس در پرچمداران و حتی برخی میان‌رده‌های امروزی سبب شده با یک ضربه ساده، نمایشگر به طور کامل از سرویس‌دهی خارج نشده و پنل تماما نسوزد، به همین دلیل می‌توان به واسطه شیشه‌ای ترک خورده، همچنان با نمایشگر لمسی تعامل برقرار کرد. اما همچنان امکان صدور دقیق فرمان‌های لمسی وجود نداشته و مشاهده محتوا تبدیل به تجربه‌ای دردناک خواهد شد. به همین دلیل کار با نمایشگر ترک خورده قطعا راهکاری موقتی است و در نهایت باید به تعویض صفحه نمایش گوشی تن بدهید.

هزینه تعویض صفحه نمایش گوشی

تعویض صفحه نمایش گوشی

می‌توانید با تلفن نمایندگی برند گوشی هوشمندتان تماس برقرار کرده و از آن‌ها درباره هزینه تعویض صفحه نمایش گوشی خود سوال بپرسید. همچنین می‌توانید به مراکز تخصصی تعمیر موبایل مراجعه کرده و با یک تعمیرکار متبحر مشورت کنید. روش دیگر، دست به کار شدن و عوض کردن نمایشگر گوشی با دستان خود است! برخلاف تصور این فرآیند دشواری نیست و بسته به مدل گوشی ممکن است زمان بسیاری کمی از شما بگیرد.

دلیل تعویض صفحه نمایش گوشی به دست خود بدون نیاز به سپردن آن به تعمیرکاران غیررسمی یا حتی رسمی، همیشه کاهش هزینه‌ها نیست. ممکن است فرد یا شرکت تعمیرکار، زمان تحویل دستگاه آسیب دیده‌تان را چند هفته بعد اعلام کند، در حالی که اگر شخصا دست به کار شوید، دیگر احتیاجی به سپری کردن چندین هفته بدون گوشی نخواهد بود. همچنین ممکن است به خاطر وجود اطلاعات مهم در حافظه دستگاه، بخواهید ابتدا از آن‌ها بکاپ تهیه کرده و گوشی را بعد از فرمت مموری به تعمیرکار تحویل دهید. از آنجایی که این کار دردسرهای خاص خود را دارد، با تعویض صفحه نمایش گوشی به دست خود زمان زیادی صرفه‌جویی خواهد شد. مخصوصا اگر نمایشگر به طور کامل از کار افتاده باشد و نتوانید به وسیله تعامل با آن، مموری گوشی را پاک کنید، نیاز به انجام این کار چند برابر می‌شود.

ذکر یک نکته مهم درباره عوض کردن نمایشگر گوشی

اگر گوشی هوشمند شما از استانداردهای مقاومتی همچون IP67 و IP68 پشتیبانی می‌کند، در صورت تعویض صفحه نمایش گوشی به دست خود، به احتمال بسیار زیاد این ویژگی را از بین خواهید برد. گوشی های هوشمند پشتیبانی‌کننده از این استانداردها به شیوه‌هایی خاص و به صورت کارخانه‌ای مهر و موم شده‌اند، به همین دلیل بعد از باز شدن، مقاومت ابتدایی‌شان را از دست می‌دهند. پس اگر به حفظ این قابلیت اهمیت می‌دهید، حتما از طریق نمایندگی‌های رسمی برای تعویض نمایشگر گوشی اقدام کنید.

تعویض صفحه نمایش گوشی

یافتن پنل نمایشگر برای گوشی

بسته به میزان آسیب دیدگی، به لوازم متفاوتی نیاز خواهید داشت. اگر به جز پنل نمایشگر به سایر قطعات داخلی آسیبی وارد نشده باشد، یافتن سخت افزار جایگزین کار دشواری نیست. برخی کاربران که گوشی هوشمندشان به دلایلی به جز خراب شدن نمایشگر از کار افتاده است، قطعات سالم و قابل استفاده آن را به فروش می‌رسانند، به همین دلیل می‌توانید در وب سایت‌های فروش لوازم دست دوم، برای یافتن نمایشگر گوشی هوشمند خود کمی جستجو کنید.

همچنین می‌توانید به یک فروشگاه فیزیکی رفته و پنل نمایشگر گوشی خود را خریداری کنید. ترجیح این است که برای کاهش هزینه‌ها، پنل صفحه نمایش یک گوشی کار کرده را خریداری کنید. نمایشگرهای نو، اغلب فقط در نمایندگی‌ها پیدا می‌شوند.

خرید ابزارآلات لازم برای تعویض صفحه نمایش گوشی

برای برخی گوشی های هوشمند همچون آیفون‌ها، کیت‌های تعویض صفحه نمایش گوشی به فروش می‌رسد. درون این کیت‌ها علاوه بر پنل صفحه نمایش، تمامی ابزارآلاتی که برای تعویض پنل نیاز دارید قرار گرفته است. در صورتی که برای گوشی شما خبری از چنین کیت‌هایی نیست، باید لوازم مورد نیاز را به صورت جداگانه خریداری کنید.

  • پیچ گوشتی‌های ریز
  • انبرک ساده
  • انبرک منحنی
  • گووه پلاستیکی
  • مضراب گیتار
  • چاقو
  • سشوار

در برخی گوشی های هوشمند، برای جدا کردن نمایشگر از سر جایش، نیازمند جدا کردن یک سری سیم و سپس متصل کردن دوباره‌شلان هستیم. درست به همین دلیل تیم iFixit، به هر دستگاه الکترونیکی امتیازی تحت عنوان «قابلیت تعمیرپذیری» اختصاص می‌دهد. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در ارائه این امتیاز، راحتی یا دشواری جدا کردن نمایشگر دستگاه به منظور تعویض آن است. به همین دلیل بسته به مدل، فرآیندی دشوار یا راحت پیش رو خواهید داشت.

زیر پوشش هر باتری یک پیچ وجود دارد که باید آن را پیش از تعویض صفحه نمایش گوشی جدا کنید. بد نیست پیش از دست به کار شدن، در یوتیوب به دنبال ویدیوی آموزش تعویض صفحه نمایش گوشی خود بگردید تا به صورت تصویری با نحوه انجام این کار آشنا شوید. در این مطلب، بیشتر به مسیری که به این منظور باید پیموده شود اشاره می‌کنیم.

مقدمات تعویض صفحه نمایش گوشی

به خاطر تعدد مدل‌ها و برندهای گوشی های هوشمند در بازار، ارائه مسیری سرراست برای تعویض نمایشگر تمامی آن‌ها کار دشواری است، به همین دلیل فرآیند را به صورت کلی تشریح می‌کنیم. همچنین صفحه نمایش برخی مدل‌ها، که نمره تعمیرپذیری پایینی دریافت کرد‌ه‌اند، نه تنها توسط شما، بلکه به دست حرفه‌ای‌ترین تعمیرکاران نیز قابل تعویض نیستند و حتما باید به نمایندگی شرکت سازنده ارسال شوند. هر چه مدل گوشی جدیدتر باشد، احتمال نیاز به ارسال آن به نمایندگی به منظور تعویض صفحه نمایش گوشی افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر گوشی های هوشمند از چندین لایه اجزای مختلف تشکیل شده‌اند. هر لایه می‌بایست خیلی آرام و روان از جایش جدا شود تا بلکه بتوان در نهایت نمایشگر را تعویض کرد. به صورت کلی، تعویض نمایشگر گوشی شامل پنج مرحله زیر است:

  • باز کردن گوشی
  • بیرون آوردن نمایشگر
  • جایگزین کردن چسب
  • قرار دادن نمایشگر جدید
  • اطمینان از اتصال صحیح کابل‌ها

1- قدم اول: باز کردن گوشی

ابتدا پنل پشتی را باز کرده و پیچ‌هایی که احتمالا زیر اجزای مختلف پنهان شده‌اند را پیدا کنید. زیر برچسب‌ها و کنار درگاه‌ها را برای یافتن آن‌ها وارسی کنید. در صورت قابل تعویض بودن باتری گوشی، ممکن است پیچ‌ها در حفره باتری قرار داشته باشند. با استفاده از مضراب و یک اهرم، اجزای اصلی گوشی را جدا کنید. تمامی پیچ‌هایی که سد راه جدا کردن نمایشگر از سر جایش هستند می‌بایست باز شوند.

تعویض صفحه نمایش گوشی

مراقب کابل‌ها باشید، چرا که می‌بایست با احتیاط از سرجایشان جدا شوند. برای جدا کردن آن‌ها از مضراب یا یک چاقوی پلاستیکی استفاده کنید.

تعویض صفحه نمایش گوشی

2- قدم دوم: بیرون آوردن نمایشگر

در حال حاضر می‌بایست پنل جلویی گوشی را در دست داشته باشید، به طوری که شیشه نمایشگر آماده جداسازی باشد. به وسیله گرما دادن به این ناحیه، ماده چسبناک نگهدارنده نمایشگر را نرم کنید. همچنین می‌توانید گوشی را برای مدتی، در قسمتی گرم مثلا روی رادیاتور قرار بدهید. برای جداسازی نمایشگر از پنل می‌توانید کار را با فشردن حفره دوربین آغاز کنید.

قدم سوم: جایگزین کردن ماده چسبناک

می‌توانید به جای خریداری نوارهای چسبناک؛ هر نوار دارای قابلیت چسبندگی دیگری را به عرض 1 میلی‌متر برش داده و سپس آن را به جای شیشه نمایشگر به فریم گوشی اعمال کنید.

قدم چهارم: قرار دادن نمایشگر جدید

بعد از قرار دادن ماده چسبناک در سر جایش، نوارهای دور آن را بیرون آورده و سپس شیشه را در سر جای خود قرار دهید. درست در جایی که نمایشگر و ماده چسبنده با یکدیگر برخورد دارند، کمی فشار وارد کنید. از وارد کردن فشار در میانه شیشه صفحه نمایش خودداری کنید، چرا که در این حالت امکان شکستن شیشه محافظ، حتی اگر از نوع گویلا گلس باشد، وجود دارد.

قدم پنجم: اطمینان از اتصال صحیح کابل‌ها

کابل‌هایی را که به منظور باز شدن مسیر تعویض صفحه نمایش گوشی از سر جایشان بیرون آورده بودید، مجددا متصل کنید. دقت کنید تا هیچ پیچ اضافی باقی نمانده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه