رمز دوم یکبار مصرف کارت ‌های بانکی

نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف کارت ‌های بانکی

طبق اعلام بانک مرکزی تمامی مشتریان باید از ابتدای خرداد 98 رمز دوم یکبار مصرف کارت ‌های بانکی خود را با مراجعه به بانک‌ها تهیه کنند. در ادامه نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف کارت ‌های بانکی را شرح می‌دهیم.

در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل نداشتن شناخت از روش‌های سودجویان با ضررهای زیادی مواجه می‌شوند و موضوع برداشت غیرمجاز از حساب مشتریان به یکی از مشکلات بزرگ تبادلات بانکی کشور تبدیل شده است. بر اساس اعلام پلیس فتا به دلیل ناآگاهی مشتریان در سال 97 حدود 20 تا 25 هزار پرونده برداشت غیرمجاز از حساب مشتریان تشکیل شده است. پلیس فتا فیشینگ را عامل ایجاد یک‌سوم جرایم سایبری در کشور می‌داند. از این رو طرح ایجاد رمز دوم یکبار مصرف کارت ‌های بانکی در دستور کار قرار گرفت تا به واسطه آن میزان جرایم سایبری مرتبط با فیشینگ به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.

جزئیات رمز دوم یکبار مصرف کارت ‌های بانکی

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی رمز دوم کارت بانکی تمامی مشتریان فقط تا پایان اردیبهشت 98 فعال خواهد بود و از ابتدای خرداد به صورت اتوماتیک حذف خواهد شد. از این رو مشتریان باید از رمز دوم کارت های بانکی یکبار مصرف استفاده کنند که فقط برای انجام تراکنش ایجاد می‌شود و اعتبار آن نیز فقط 60 ثانیه خواهد بود. پلیس فتا معتقد است با استفاده از این راهکار می‌توان جرایم این حوزه را از 35 درصد به 5 درصد کاهش داد.

چرا رمز دوم یکبار مصرف ضروری است؟

در حال حاضر کاربران برای خرید اینترنتی یا انتقال وجه اینترنتی یک رمز دوم دائمی دارند تا هنگام خرید اینترنتی یا پرداخت اینترنتی آن را در کنار مواردی چون شماره کارت، کد CVV2 و تاریخ انقضا در فیلدهای مورد نظر وارد کنند، اما کلاهبرداران اینترنتی با استفاده از روش فیشینگ کاربران را هنگام پرداخت به صفحه جعلی پرداخت هدایت می‌کنند، این صفحه‌ها مشابه صفحه‌های واقعی بانک‌ها بوده که کاربران به راحتی فریب می‌خورند و اطلاعات مهم بانکی را به کلاهبرداران می‌دهند که آن‌ها نیز با استفاده از رمز دوم ثابت می‌توانند از حساب شما برداشت کنند. اما اکثر کشورها با استفاده از رمز دوم یکبار مصرف کارت ‌های بانکی با کلاهبرداران مقابله می‌کنند. به همین دلیل این طرح به زودی در کشور به مرحله اجرا می‌رسد.

نحوه استفاده از رمز دوم یکبار مصرف 

بانک عامل کارت بانکی مشتریان بر روی اپلیکیشن موبایل ویژه، حساب کاربری و مشخصات کاربران را فعال خواهد کرد. از این رو هنگامی که کاربران قصد دارند تراکنش‌هایی چون خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین را انجام دهند، در همان زمان می‌بایست این اپلیکیشن را باز کنند تا یک رمز دوم یکبار مصرف به شما ارائه کند که فقط برای همان تراکنش اعتبار دارد و پس از 60 ثانیه بلااستفاده می‌شود. گفتنی است اپلکیشن‌های بانک‌ها رمز دوم یکبار مصرف را با الگوریتم‌های پیچیده‌ای ایجاد می‌کنند که هکرها امکان دسترسی به آن‌ها را نخواهند داشت. همچنین در گذشته بانک‌ها رمز دوم یکبار مصرف را به صورت پیامک برای کاربران ارسال می‌کردند.

نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف

کلیه مشتریان برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف کارت های بانکی می‌بایست به شعبه بانک عامل مراجعه کرده و نرم افزار یا پیامک رمز یکبار مصرف را فعال‌سازی کنند؛ زیرا از این پس برای آن دسته از تراکنش‌هایی که به رمز دوم نیاز دارید، می‌بایست رمز دوم یکبار مصرف کارت های بانکی را حتما از ابتدای خرداد تهیه کنید. انجام این خدمات برای مشتریان رایگان بوده و هزینه‌ای به همراه نخواهد داشت. طبق بخشنامه بانک مرکزی، طول رمز پویای جایگزین رمز اول کارت باید 4 رقم و حداقل طول رمز پویا جایگزین رمز دوم کارت نیز باید 7 رقم باشد. طول عمر رمزهای پویا حداکثر 60 ثانیه است که پس از این زمان رمز تولید شده منقضی و بلااستفاده می‌شود.

دانلود اپلیکیشن دریافت رمز دوم یکبار مصرف یا پویا برای سایر بانک ها