پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها

نحوه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها

پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها در حال حاضر برای 4 آزادراه تهران-ساوه، قزوین-زنجان، تهران-قزوین و تهران-قم راه‌اندازی شده است و رانندگان بدون توقف می‌توانند به صورت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها را پرداخت کنند.

پس از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی اخذ عوارض آزادراهی دیگر همانند گذشته پرداخت عوارض آزادراهی زمان‌بر نخواهد بود. اگر در طول تعطیلات نوروز 98 از یکی از 4 آزادراه تهران-ساوه، قزوین-زنجان، تهران-قزوین و تهران-قم گذر کرده باشید، قطعا از خالی بودن ایستگاه‌های پرداخت عوارض شگفت‌زده شده‌اید. در واقع این 4 آزادراه از این پس به صورت الکترونیکی از وسایل نقلیه عوارض دریافت می‌کنند که مقرر شد تا تیرماه سال جاری نیز 13 آزادراه دیگر به سامانه الکترونیکی متصل شوند.

ممکن است بپرسید که رانندگان وسایل نقلیه چگونه هنگام عبور از ایستگاه‌های عوارضی می‌توانند مراحل پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها را انجام دهند. در حال حاضر 6 روش برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها در نظر گرفته شده است که بدون منتظر ماندن در صف‌های ایستگاه‌های عوارضی، قادر خواهید بود مراحل پرداخت را انجام دهید.

معرفی آزادراه‌های متصل به سامانه الکترونیکی اخذ عوارض آزادراهی

در حال حاضر به دلیل اتصال 4 آزادراه تهران-ساوه، قزوین–-زنجان، تهران-قزوین و تهران-قم به سامانه الکترونیکی اخذ عوارض آزادراهی، رانندگان برای عبور از آن‌ها نیاز به توقف ندارند. در همین رابطه سید حسین میرشفیع، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل اعلام کرد مقرر شده بود آزادراه‌های تهران-پردیس و قزوین-رشت نیز در نوروز 98 به سامانه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها متصل شوند، اما عملیاتی شدن این آزادراه‌ها به تعویق افتاد. بر اساس برآورد‌های انجام شده مقرر شد تا تیرماه سال 98 حدود 13 آزادراه دیگر نیز از پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها برخوردار شوند که این موضوع باعث جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی پرداخت عوارض خواهد شد.

پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها

عواقب پرداخت نکردن عوارض الکترونیکی آزادراه ها

طبق جریمه‌ای که برای پرداخت نکردن عوارض الکترونیکی آزادراه ها در نظر گرفته شد، هر راننده‌ای که تا 72 ساعت پس از عبور از آزادراه‌ها مبلغ عوارض تعیین شده را پرداخت نکند، به عنوان فرار از پرداخت عوارض محسوب می‌شود و می‌بایست جریمه آن را بپردازد. برای فرار از پرداخت عوارض جریمه‌ای به مبلغ 30 هزار تومان برای آن فرد در نظر گرفته می‌شود، اما معاون فنی آزادراه‌ها در این خصوص عنوان کرد ممکن است اطلاع رسانی مناسب در این خصوص انجام نشده باشد و به همین دلیل آن دسته از افرادی که قادر به پرداخت عوارض خود به صورت الکترونیکی در این چهار آزادراه نبودند، تا 24 فروردین‌ماه فرصت داشتند عوارض خود را از طریق اپلیکیشن‌ها و یا سایت پرداخت الکترونیکی عوارض پرداخت کنند. گفتنی است طی توافق‌های انجام شده مهلت پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها حتی تا پایان ساعت 24 روز دهم اردیبهشت 98 نیز تمدید شده بود تا افرادی که از آزادراه‌ها عبور غیرمجاز انجام داد‌ه‌اند، بتوانند بدون جریمه‌ای، مبلغ عوارضی خود را پرداخت کند.

نحوه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها

1. اپلیکیشن تاپ

برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها استفاده از اپلیکیشن تاپ گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. کاربران علاوه بر اینکه می‌توانند از این اپلیکیشن برای پرداخت‌های متنوع استفاده کنند، انجام مواردی چون انتقال وجه، خرید بیمه و بلیط هواپیما نیز برای آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. شما به واسطه این اپلیکیشن می‌توانید در زمان کوتاهی مراحل پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها را انجام دهید؛ زیرا در این اپلیکیشن بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات مختلف، کافی است با تایید شماره همراه خودرو و فعال‌سازی آن در اپلیکیشن عضو شوید و سپس با ثبت پلاک خودرو به صفحه پرداخت دسترسی خواهید داشت.

البته در این اپلیکیشن با وارد کردن شماره پلاک هر خودرویی می‌توانید مشاهده کنید که این خودرو از چه عوارضی‌های پرداخت الکترونیک عبور کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این اپلیکیشن می‌توان به استعلام عوارض آزادراه‌ها اشاره کرد، به گونه‌ای که با وارد کردن شماره پلاک خودرو قادر خواهید بود عوارض معوق برای این خودرو را مشاهده کنید.

2. اپلیکیشن کی پاد

اپلیکیشن کی پاد نیز یکی دیگر از روش‌های پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها به شمار می‌رود که شرکت پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد آن را معرفی کرده است. از سایر قابلیت‌های این اپلیکیشن می‌توان به کیف پول الکترونیک نیز اشاره کرد. این اپلیکیشن حجم کمتری از بسته اینترنت تلفن همراه شما را مصرف می‌کند. در این اپلیکیشن ابتدا می‌بایست پلاک خودرو خود را ثبت کنید که برای این کار واردن کردن نام و نام خانوادگی و شماره شبا حساب مورد نظر الزامی است. گفتنی است برای هر بار ویرایش اطلاعات کاربری به تایید از طریق وارد کردن کد پیامک شده نیاز خواهید داشت که ارسال کد تایید برای ویرایش اطلاعات بعض اوقات با تاخیر زیاد مواجه است.

۳- اپلیکیشن دیجی پی

اپلیکیشن دیجی پی این امکان را به رانندگان می‌دهد تا مراحل پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها را به واسطه آن انجام دهند. علاوه بر این، امکان کارت به کارت وجه نقد، خرید شارژ و بسته اینترنت نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. گفتنی است سخت‌ترین راه برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها استفاده از این اپلیکیشن خواهد بود؛ زیرا پس از ثبت پلاک، می‌بایست عوارضی راه‌هایی که از آن عبور خواهید کرد را به صورت دستی وارد کنید، اما در اپلیکیشن‌های مشابه با وارد کردن مبدا و مقصد سایر موارد به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و نیازی به انتخاب مسیرهای مختلف نیست. این اپلیکیشن قادر به ذخیره پلاک خودرو نیست و هر بار پس از باز کردن اپلیکیشن می‌بایست پلاک خودرو خود را وارد کنید.

4. اپلیکیشن اتول یار

اپلیکیشن اتول یار اخیرا ایجاد شده که در حال حاضر فقط برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها قابل استفاده است. پس از وارد کردن شماره پلاک خودرو، این امکان را خواهید داشت تا عوارض آزادراه‌هایی که طی 10 روز آینده از آن عبور خواهید کرد را پرداخت کنید. محیط کاربری این اپلیکیشن بسیار آسان است و پس از ورود به آن با گزینه پرداخت عوارض الکترونیکی مواجه خواهید شد. اپلیکیشن اتول یار فقط برای گوشی های اندرویدی است و همچنین با آن نمی‌توانید عوارض آزادراه‌هایی که از آن عبور کرده‌اید را پرداخت کنید و فقط برای عوارض‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5. سایت NSPay

برخی از کاربران تمایل دارند تا پرداخت‌های خود را از طریق سایت انجام دهند. سایت NSPay به صورت اختصاصی برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها طراحی شد و خدمات دیگری را ارائه نخواهد داد. کاربران با وارد کردن این آدرس در مرورگر گوشی یا کامپیوتر خود می‌توانند عوارض آزادراه‌ها را پرداخت کنند. در هنگام ورود به این سایت می‌بایست شماره موبایل خود را وارد نمایید و پس از تایید شماره موبایل، باید کد ملی، شماره پلاک و نوع ماشین خود را نیز به سامانه معرفی کنید. این سایت که جزوی از زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است، این قابلیت را دارد تا شماره پلاک شما را به خاطر بسپارد.

در این سایت می‌توانید عوارض آزادراه‌هایی که در آینده از آن عبور خواهید کرد را به روش کارت‌های بانکی پرداخت کنید و یا از روش برداشت مستقیم یا پیمان استفاده نمایید، در این روش پس از عبور از عوارضی‌های الکترونیک تا یک سال مبلغ عوارضی شما از حساب سپرده شما برداشت می‌شود و پرداخت عوارض به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. گفتنی است در حال حاضر سایت NSPay فقط با بانک‌های ملت، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، دی و پست‌بانک ایران قرارداد دارد و با سایر حساب‌ها نمی‌توان از روش سامانه پیمان یا برداشت مستقیم استفاده کرد. این سایت از  امکان استعلام بدهی‌های قبلی عوارض آزادراه‌ها نیز بهره می‌برد.

6. مراکز رفاهی بین شهری

اگر برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها مشکل دسترسی به اینترنت دارید، با مراجعه به مراکز رفاهی بین شهری بدون نیاز به اینترنت پرداخت‌های خود را انجام دهید. از پوزهایی که در مراکز رفاهی نصب شده است می‌توان برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها استفاده کرد. البته یافتن پوزهای پرداخت کمی دشوار است و در هنگامی که در ساعات شلوغی به مسافرت بروید منتظر ماندن برای استفاده پوزهای پرداخت نیز مشکلات خود را به همراه دارد.

میزان مبلغ عوارض آزادراه‌ها

در حال حاضر مبلغ عوارض اتوبان‌ها و آزادراه‌ها نسبت به سال 97 افزایش یا کاهش پیدا نکرده است و می‌بایست همان مبلغی که در گذشته برای عبور از 4 آزادراه تهران-ساوه، قزوین-زنجان، تهران-قزوین و تهران-قم پرداخت می‌کردید، در سال 98 نیز بپردازید. از این رو مبلغ عوارض عبور از این چهار آزادراه بر اساس جدول زیر خواهد بود:

آزادراهمسیرمبلغ عوارض
قزوین-زنجانکنارگذر قزوین به سلطان‌آباد2 هزار تومان
سلطان‌آباد به زنجان3 هزار و 500 تومان
تاکستان به زنجان2 هزار و 500 تومان
قزوین به ابهر یا خرم‌دره2 هزار و 500 تومان
ابهر یا خرم‌دره به زنجان2 هزار و 500 تومان
تاکستان به ابهر یا خرم دره1 و 500 تومان
قزوین به تاکستان1 هزار و 500 تومان
تهران-ساوهتهران به رباط کریم2 هزار تومان
رباط کریم به ساوه2 هزار تومان
تهران-قمتهران-قم500 تومان
کرج-قزوینکرج-قزوین500 تومان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من قبلاً کارت عابر میگرفتم دستم میرفتم اون صفی که از همه خلوط تر بود بیشتر وقتا علت خلوط بودن اون صف بخاطر نداشتن دستگاه پوز اون باجه بود ینی میشد راحت به شکل رایگان رد بشی بری جرمیه هم نمیشدی.
    درسته این کار درست نیست من قبول دارم ولی خدایش کدوم جاده کشور درست و حسابی هست که بخاطرش باید پول بدیم این عنوارضی که از ما میگیرن همش رو میخورن به آبم روش.
    حالا دیکه دستمون بسته شده کاری نمیشه کرد ولی الان ک دیدم قیمت ها کمتر از حالت عادی بود اینم احتمالاً دارن ملتو گول میزنن اولش بگن عه چ خوبه بعداً گرونش کنن وقتی هم ک گرون بشه دیگه کاری از دستمون برنمیاد

  2. بابا کی حوصله این کارو داره هی مثل آدم انجام بدن که بهتره