تصویر کیهانی

دانشمندان هابل دقیق ترین تصویر از کیهان را منتشر کردند

شاید در آینده تصاویر دقیق تری از کیهان به ثبت برسد، اما در حال حاضر دانشمندان هابل موفق به ثبت عکسی شده اند که می توان آن را دقیق ترین تصویر کیهانی حال حاضر از جهان اطراف عنوان کرد.

عکسی که اخیرا هابل از کیهان به ثبت رسانده به جزییات دقیقی توجه دارد و می توان آن را دقیق ترین تصویر کیهانی حال حاضر از کیهان عنوان نمود زیرا تاکنون هیچ تصویری نتوانسته کیهان را با این همه جزییات نشان دهد.

در واقع ستاره شناسانی که با تلسکوپ فضایی هابل کار می کنند موفق به ارائه عکسی خانوادگی از کیهان شده اند که در نوع خود بی مانند است. شاید این تصویر کیهانی شباهت هایی با عکس های خانوادگی داشته باشد، اما اعضا خانواده در این عکس، ستاره ها و کهکشان ها هستند.

این تصویر کیهانی یک پانورامای بی همتا از تاریخچه کهکشان های مختلف است که در روز دوم می سال جاری منتشر و به Hubble Legacy Field معروف شد.

تصویر کیهانی از ۲۶۵ هزار کهکشان

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ بر روی آن کلیک کنید

 

این تصویر کیهانی را می توان دربرگیرنده بیشترین جزییات از کیهان عنوان نمود که تاکنون توسط انسان به ثبت رسیده است. تصویر یاد شده در واقع حاصل به هم پیوستن بیش از ۷7 هزار و پانصد عکس دریافتی از تلسکوپ فضایی هابل است که طی شانزده سال به ثبت رسیده اند.

تصویر نهایی یک شاهکار جالب است که ۲۶۵ هزار کهکشان را در خود جای داده است. بسیاری از این کهکشان ها میلیاردها سال نوری با زمین فاصله دارند، به گونه ای که شاید میلیاردها سال طول کشیده باشد تا نور آنها در دام تلسکوپ هابل گرفتار شود.

این عکس در واقع تاریخ مستند رشد و نمو کهکشان ها از زمان نوزادی تا تبدیل شدن به کهکشان های بالغ است. پروژه تهیه این عکس از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. این تصویر کیهانی هم اکنون عمق کیهان را برای ستاره شناسان قابل مشاهده کرده است و هویت هزاران کهکشانی که قبلا هرگز مشاهده نشده بودند برای ستاره شناسان هویدا شد.

برخی از این ستاره ها  و کهکشان ها در حالی قابل مشاهده هستند که تاریخ شکل گیری آنها به زمان های ابتدایی تشکیل کیهان باز می گردد.

از زمان آغاز پروژه گرفتن تصویر کیهانی، هابل ده ها هزار ساعت را به مشاهده کیهان و تصویر برداری از آن پرداخت و این روند هر روز و هر ساعت بطول انجامید. هابل تلسکوپی است که سه دهه را به مشاهده آسمان لایتنهای پرداخته است. در واقع تلسکوپ فضایی هابل با تکمیل این تصویر کیهانی، ۲۹ سالگی خود را در  جشن گرفت. آخرین عکسی که هابل موفق به شکار آن قبل از فوت کردن شمع های تولدش شد تصویری از نبولای خرچنگ جنوبی بود.

دانشمندان و ستاره شناسان درگیر در پروژه های هابل امیدوارند این تصویر کولاژ و چند تکه از کهکشان های بیگانه که ۱۶ سال تلاش بی وقفه را در پس خود نهفته کرده است بتواند اسرار بسیای از کیهان را فاش  سازد.

یکی از اسراری که با چنین عکس هایی برملا خواهد شد راز و رمزهای ترینرکهای کهکشانی است. در واقع ترینرکهای کهکشانی ترکیب آشفته ای از ستارگان است که در نتیجه برخورد دو یا چند کهکشان جوان شکل می گیرد.

این تصویر کیهانی به جزییات خیلی دقیقی پرداخته است که البته در آینده با چالش های جدید روبرو خواهد شد، زیرا ناسا از هم اکنون قصد دارد در اواسط سال ۲۰۲۰ تلسکوپ WFIRST را برای عکس برداری از فضا استخدام کند که این تلسکوپ با اشعه مادن قرمز کار می کند و قادر به گرفتن عکس هایی است که هر یک از آنها ۱۰۰ برابر عکس های فعلی تلسکوپ هابل هستند.

باید منتظر ماند و دید در آینده فناوری چگونه می تواند عکس هایی با جزییات دقیق تر در اختیار دانشمندان قرار داده و آنها را قادر می سازد تا به آشکار سازی بسیاری از اسرار کیهانی بپردازند. به یقین مشاهده یکجای کهکشان هایی که میلیارد ها سال نوری با ما فاصله دارند می تواند در حل بسیاری از معماهای کیهانی مثمر ثمر باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. فوق‌العاده زیباست!
    🙂

  2. خیلی رو زندگیمون تاثیر داره

  3. 265هزار کهکشاننننن
    اوففففف ما هیچی نیستیم خدا وکیلی

  4. آدم این چیزا رو میبینه مو به تنش سیخ میشه

  5. در مورد زمین تخت گرایان چیزی ننوشتید دیگه گجت

  6. اینکه معلوم نیست خودشون چیزی فهمیدن
    ما که نفهمیدیم