دوربین هواوی پی 30 پرو

بررسی تخصصی دوربین هواوی پی 30 پرو

دوربین هواوی پی 30 پرو (Huawei P30 Pro) بهترین دوربین در میان گوشی های هوشمند امروزی است. در این مطلب قصد داریم بخش‌های مختلف دوربین هواوی پی ۳۰ پرو و نمونه عکس‌های گرفته شده با آن را بررسی کنیم.

گوشی هواوی پی 30 پرو (Huawei P30 Pro)، به عنوان جدیدترین پرچمدار شرکت چینی هواوی در فروردین امسال به صورت رسمی معرفی شد. پی ۳۰ پرو در زمینه سخت افزاری، نرم افزاری، طراحی و تمام بخش‌ها گوشی خوب و قدرتمندی محسوب می‌شود، اما بدون شک یکی از اصلی‌ترین مزایای آن، دوربین فوق‌العاده‌اش است. P30 Pro اولین پرچمدار هواوی است که از دوربین اصلی چهارگانه بهره می‌برد و امتیازهایی که سایت‌هایی چون DxOMark به آن دادند نشان‌دهنده عملکرد عالی‌اش است.

دوربین هواوی پی 30 پرو

گوشی هوشمند هواوی پی 30 پرو موفق شد بالاترین امتیاز را از وبسایت DxOMark به دست آورد. این وبسایت معتبر، امتیاز 112 را به دوربین هواوی پی ۳۰ پرو داد و به این ترتیب دوربین پرچمدار جدید هواوی بالاتر از میت 20 پرو، پی 20 پرو و گلکسی اس 10 پلاس که امتیاز 109 را کسب کرده بودند، به عنوان قدرتمندترین دوربین موبایل معرفی شد. فناوری سوپر زوم، افکت بوکه بی نظیر، عملکرد بسیار خوب در شرایط نوری مختلف از جمله محیط‌های تاریک و فوکوس خودکار عالی باعث شده تا DxOMark این امتیاز را به پی 30 پرو اعطا کند. اگر بخواهیم به تفکیک بیان کنیم هواوی P30 Pro در بخش عکاسی امتیاز 119 و در بخش فیلمبرداری امتیاز 97 را کسب کرد و امتیاز 89 نیز به دوربین سلفی آن رسید.

دوربین هواوی پی 30 پرو

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، این گوشی در بخش‌های فوکوس خودکار، فلش، زوم و تنظیم اکسپوژر تصویر امتیاز بسیار بالایی را کسب کرده و رندرینگ افکت بوکه تصاویر به دلیل استفاده از سنسور ToF سه بعدی و فوکوس خودکار دقیق دوربین، نقش بسیار زیادی در کسب این امتیاز بالا داشته است. استفاده از سنسور ToF باعث می‌شود اطلاعات عمق میدان به صورت چند لایه به پردازنده دوربین دستگاه ارسال شود و به این ترتیب دوربین می‌تواند فواصل قسمت‌های مختلف سوژه از دوربین را با دقت بالایی تشخیص دهد؛‌ در نتیجه عملکرد فوکوس دوربین متناسب با آن تنظیم می‌شود و حاصل این فرایند، عکسبرداری پرتره بسیار حرفه‌ای است.

دوربین هواوی پی 30 پرو

ما در این مطلب قصد داریم دوربین هواوی پی 30 پرو را بررسی کنیم. در ابتدا نگاهی بیندازیم به لنزهای دوربین چهارگانه پرچمدار جدید هواوی؛ این گوشی هوشمند به سیستم 4 دوربینه ساخت لایکا با نام Leica Quad Camera مجهز شده که شامل سنسورهای 40 مگاپیکسلی، سنسور 20 مگاپیکسلی اولترا واید و سنسور 8 مگاپیکسلی تله فوتو می‌شود و یک دوربین چهارمی هم وجود دارد که با اندازه کوچک در زیر فلش جای گرفته و آن چیزی نیست جز سنسور ToF یا Time of Flight که نقش اجرای قابلیت بوکه و تخمین فاصله بین سوژه و پس زمینه را بر عهده دارد.

دوربین هواوی پی 30 پرو

در جدول زیر مشخصات دوربین چهارگانه پی 30 پرو را مشاهده می‌کنید:

مشخصات دوربین چهارگانه هواوی پی 30 پرو

سنسور رنگی اصلی 40 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6، فیلتر رنگ RYB، اندازه سنسور 1/1.7، لنز 27 میلی‌متری، قابلیت فوکوس تشخیص فاز خودکار (PDAF)، تثبت‌کننده نوری تصویر (OIS)
سنسور 20 مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور 1/2.7، لنز 22 میلی‌متری، قابلیت فوکوس تشخیص فاز خودکار
سنسور پریسکوپی 8 مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دریچه دیافراگم f/3.4، اندازه سنسور 1/4، لنز 125 میلی‌متری، بزرگنمایی اپتیکال 5 برابری، قابلیت فوکوس تشخیص فاز خودکار، تثبیت‌کننده نوری تصویر
سنسور ToF برای محاسبه عمق میدان

دوربین هواوی پی 30 پرو

سنسور 40 مگاپیکسلی گوشی که به صورت اختصاصی توسط سونی ساخته شده و به آن سوپر سنسینگ سنسور گفته می‌شود، می‌تواند میزان نور وارد شده بیشتری داشته باشد. بنابراین زمانی که در محیط‌های تاریک عکاسی می‌کنیم تصاویر به دست آمده بسیار روشن‌تر از گوشی‌های دارای سنسورهای با رزولوشن کمتر خواهد بود. هواوی همچنین از فیلترهای رنگی RYYB به جای RGGB روی این سنسور استفاده کرده که می‌تواند در محیط‌های تاریک، میزان نویز را کاهش دهد و تصاویر بهتری را ثبت کند که این مورد برای اولین بار در یک گوشی موبایل استفاده شده است. در این فیلترهای رنگی ساب پیکسل‌های سبز با زرد جایگزین شده‌اند. سازندگان ادعا می‌کنند که این سنسور 40 درصد نور بیشتری در مقایسه با پی 20 پرو جذب می‌کند.

دوربین هواوی پی 30 پرو

عکس در محیط بسته با لنز واید

دوربین دوم یک سنسور 20 مگاپیکسلی اولترا واید است که پیش از این روی گوشی میت 20 پرو نیز آن را مشاهده کرده بودیم. این سنسور قابلیت تشخیص فاز و عکاسی ماکرو را دارد و تا فاصله 2.5 سانتی‌متری نیز می‌تواند روی اشیا فوکوس کند. حالت عکاسی شب یا Night Mode نیز در این گوشی بهبود یافته و شما در این حالت می‌تواند عکس‌های زیبایی را در شب و محیط‌های تاریک ثبت کنید. با فعال‌سازی حالت Night Mode و بعد از لمس دکمه شاتر، چند عکس به ثبت می‌رسد و از ترکیب آن‌ها، تصویری با روشنایی خوب ارائه می‌شود.

دوربین هواوی پی 30 پرو

عکس در حالت Night Mode

دوربین سوم 8 مگاپیکسلی تله فوتو است. پیش از این نیز دوربین‌های پریسکوپی را دیده بودیم، اما پرچمدار جدید هواوی از نظر کیفیت زوم و عکس یک سر و گردن بالاتر از بقیه گوشی‌های ایستاده است. در این دوربین 8 مگاپیکسلی، اندازه پیکسل‌ها بزرگ‌تر شده و از 1 میکرومتر در پی 20 پرو و میت 20 پرو به 1.22 میکرومتر رسیده است. همچنین یک لرزشگیر اپتیکال نیز برای این سنسور تعبیه شده است.

دوربین هواوی پی 30 پرو

عکس با لنز واید در حالت روشن بودن AI

در نهایت به سنسور ToF یا Time of Flight می‌رسیم. این سنسور برای شما عکاسی نمی‌کند و در کنار سنسورهای اصلی قرار گرفته است. سنسور ToF به نوعی دستیار سایر سنسورها است و به شما کمک می‌کند تا عمق تصویر را اندازه‌گیری کرده و تصاویر پرتره زیبایی با حالت بوکه خوب و صحیح ثبت کنید. این سنسور در مقایسه به سنسورهای تشخیص همق میدان عادی که در برخی گوشی های هوشمند به کار رفته، دقت بسیار بیشتری در محاسبه عمق میدان و تخمین فاصله اشیا تا دوربین دارد.

دوربین هواوی پی 30 پرو

عکس پرتره

بزرگنمایی فوق‌العاده

از ویژگی‌های خارق‌العاده این دوربین می‌توان به زوم یا بزرگنمایی شگفت‌انگیز آن اشاره کرد. این گوشی دارای زوم اپتیکال 5 برابری است؛ در حالی که رقبایی مانند آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس زوم 2 برابری دارند. در حالت زوم اپتیکال،‌ لنز به صورت فیزیکی از سنسور فاصله می‌گیرد و میدان دید باریک‌تر می‌شود. در نتیجه سوژه بدون کاهش کیفیت داخل تصویر نزدیک‌تر می‌شود. همچنین قابلیت زوم 10 برابری هایبرید (ترکیب زوم اپتیکال و دیجیتال) نیز در پی 30 پرو گنجانده شده و جالب‌تر این که قابلیت زوم 50 برابری دیجیتال یک رکورد را در میان گوشی های هوشمند ثبت کرده است. البته طبیعتا پس از اعمال زوم 50 برابری وضوح عکس به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، اما صرفا وجود همین قابلیت یک مزیت رقابتی برای پی 30 پرو محسوب می‌شود.

[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

دوربین هواوی پی 30 پرو دوربین هواوی پی 30 پرو

[/before-after]
عکس در حالت زوم 50 برابریعکس با لنز واید

پی 30 پرو برای زوم کردن فقط به سخت افزار متکی نیست و نرم افزار نیز به همان اندازه مهم است. این گوشی از سیستمی استفاده می‌کند که هواوی آن را ادغام میدان دید (Field-of-View Fusion) نامیده است. در هنگام زوم 5 برابری، پی 30 پرو به طور انحصاری بر روی دوربین تله تکیه می‌کند، اما برای زوم متوسط بین 3 تا 5 برابری، اطلاعات تصویر با استفاده از هر دو دوربین اصلی و تله ضبط و ترکیب می‌شود.

با قابلیت زوم 50 برابری حتی می‌توانید از ماه نیز عکاسی کنید. برای این کار گوشی را سمت ماه بگیرید. دو انگشت خود را روی صفحه بکشید تا به میزان زوم 50 برابری برسید و دوربین کاملا روی ماه زوم بشود. سعی کنید دست‌هایتان کمتر تکان بخورد و صبر کنید تا تصویر ماه فوکوس شود. دوربین گوشی با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد که سوژه مورد نظر ماه است. به این ترتیب می‌توانید یک عکس زیبا از کره ماه ثبت کنید.

دوربین هواوی پی 30 پرو

 

قابلیت لرزش‌گیر یا Stability نیز یکی از ملزومات مهم دوربین‌های عکاسی است. امروزه بسیاری از گوشی های هوشمند دارای قابلیت لرزشگیر تصویر OIS در دوربین‌های خود هستند، اما هواوی OIS را در دو سنسور خود به کار برده است و به همین دلیل ثبات تصویرهای ثبت شده با دوربین این گوشی از سایر رقبا بیشتر است. این قابلیت به خصوص در هنگام زوم کردن بسیار اهمیت دارد. قابلیت هوش مصنوعی یا AI نیز وجود دارد و با فعال کردن آن می‌توانید همه چیز را به دست هوش مصنوعی بسپارید تا بهترین تنظیمات را برای شما اعمال کند.

[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

دوربین هواوی پی 30 پرو

دوربین هواوی پی 30 پرو

[/before-after]
عکس ثبت شده بدون هوش مصنوعیعکس ثبت شده با هوش مصنوعی

علاوه بر قدرت دوربین هواوی پی 30 پرو در زمینه عکاسی، این گوشی در زمینه فیلمبرداری نیز عملکرد خوبی از خود بر جای گذشته و همان‌طور که پیش از این گفته شد، امتیاز 97 را کسب کرده که البته عالی نیست ولی از بسیاری از گوشی‌های دیگر موجود در بازار بهتر است. با وجود قابلیت فوکوس خودکار و همچنین پایدارسازی الکترونیکی یا EIS و لرزشگیر اپتیکال OIS، در زمان فیلمبرداری نیز این گوشی پایداری خوبی را از خود نشان می‌دهد. هواوی پی 30 پرو توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 2160p در نرخ 30 فریم بر ثانیه، رزولوشن 1080p در نرخ 60 فریم بر ثانیه و رزولوشن 720p در نرخ 960 فریم بر ثانیه را دارد.

دو حالتی که جا دارد خارج از ویدیوی بررسی تخصصی دوربین اصلی هواوی پی ۳۰ پرو در مورد آن صحبت کنیم حالت‌های فیلمبرداری اسلوموشن و تایم لپس است. در حالت اسلوموشن شما 4 گزینه برای انتخاب دارید که به ترتیب شامل انتخاب نرخ فریم بر ثانیه 120، 240 و 960 بوده و نهایتا حالت Auto که گاهی می‌تواند کاربردی باشد. شیوه عملکرد آن به این صورت است که شما گوشی را به سمت سوژه گرفته و به محض انجام حرکتی سریع گوشی صحنه را تشخیص داده و اقدام به ضبط اسلوموشن سوژه می‌کند.

ویدیو خروجی گرفته شده در هر سه حالت در رزولوشن 720 خواهند بود و مدت زمان ضبط در حالت 960 فریم نزدیک به 1 ثانیه است که همین قضیه سبب شده شکار کردن سوژه در زمان درست کمی سخت شود. در پایین مقایسه این ۳ حالت را در یک ویدیو باهم خواهیم دید.

حالت آخری که قصد بررسی آن را داریم حالت تایم لپس است که با الگوریتم جالبی اقدام به ضبط خارق‌العاده‌ترین صحنه‌ها می‌کند. در اکثر مواقع ویدیوی خروجی گرفته شده در این حالت به مدت زمان 30 ثانیه خواهد بود و رزولوشن فایل نهایی مانند حالت اسلوموشن 720 است. در پایان امیدواریم با دیدن این ویدیوی زیبای تایم لپس آرامشی عمیق نصیبتان گردد.

رابط کاربری دوربین هواوی پی 30 پرو نیز دچار تغییرات کوچکی نسبت به قبل شده و یکی از مهم‌ترین تغییرات استفاده پیش‌فرض از حالت‌های مختلف زوم است. در مجموع، رابط کاربری دوربین این گوشی، ساده اما کامل و کاربردی است و گزینه‌های متعددی برای تنظیمات عکاسی در آن مشاهده می‌شود. حالت‌های عکاسی روی نوار پایین در دسترس هستند و تنظیمات مربوط به آن‌ها نیز روی نوار بالایی قرار گرفته‌اند. حالت‌های عکاسی مانند اسلوموشن، تایم لپس، ماکرو و… نیز در گزینه more دیده می‌شوند. حالت AI یا هوش مصنوعی را نیز می‌توانید از نوار بالایی فعال کنید.

دوربین هواوی پی 30 پرو

در نهایت شما را دعوت می‌کنیم که ویدیوی بررسی تخصصی دوربین هواوی پی 30 پرو را مشاهده کنید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. فیلمبرداریش راضی کننده نیس ولی زوم عالیه ولی منتظر میت 30پرو باشید با امتیاز ۱۱۵رکورد میزنه

  2. هواوی بنجل 6سال بیشتر عمر نکرد خدا رحمتش کنه

  3. دوربین این گوشی در حد عالی نیست ولی میشه گفت خوبه

  4. ای بابا .گجت جان چقدر بررسی این گوشی رو میزاری.

  5. من اگه دوربین میخاستم یه دونه حرفه ای میخردیم از این بهتر

  6. میشه یه امار از فروش های هواوی بعد تحریم بگید ؟

  7. خوب اومد جلو ولی ترامپ بد زد تو پرش

  8. این کیبورد های هواوی قدر اشغاله

  9. شاهکاره قرنه لامصب