پشتیبانی پلی استیشن 5 از رزولوشن 8K به چه معناست؟

به گفته سونی، کنسول پلی استیشن 5 از رزولوشن 8K پشتیبانی خواهد کرد اما آیا این اتفاق خوبی است؟ آیا باید شاهد تحولی دیگر در صنعت بازی‌های ویدیویی باشیم؟

واقعیت این است که رزولوشن 8K یعنی بازی‌ها دارای بیشتر جزئیات ممکن هستند، هیچ عنصر و هیچ بافت بی‌کیفیتی در بازی مشاهده نخواهید کرد اما مشکل اینجا است که در هنگام اجرای یک بازی، شاید حتی نتوانید تفاوت این رزولوشون با 4K را تشخیص دهید!

رزولوشن 8K

8K یعنی رزولوشن 4320 در 7680 پیکسل، که چهار برابر 4K با رزولوشن 2160 در 3840 است. 4K نیز چهار برابر تصاویر 1080p است. در نتیجه 8K دقیقا 16 برابر یک تصویر 1080p کیفیت دارد.

تصاویر با رزولوشن بالا واضح‌تر و شفاف‌تر هستند و جزئیات بیشتری را نسبت به یک تصویر با رزولوشن پایین نشان می‌دهند. یک تصویر 1080p ممکن است کمی تار باشد اما همان عکس در کیفیت 4K واضح‌تر خواهد بود، زیرا پیکسل‌های بیشتر این اجازه را می‌دهند که جزئیات بیشتری نمایان شود.

تلویزیون‌های 4K تا چه اندازه محبوب هستند؟

در حال حاضر، فروش تلویزیون‌های 4K از تلویزیون‌های اچ دی پیشی گرفته است. طبق گزارشات، تا پایان سال 2018، بیش از 102 میلیون دستگاه تلویزیون 4K به بازار عرضه شده است. یعنی تا آن زمان، 40 درصد از تلویزیون‌های بازار را این تلویزیون‌های با رزولوشن بالا تشکیل داده بودند.

رزولوشن 8K

آیا تلوزیون‌های 8K به صورت جهانی در دسترس هستند؟

شما بدون شک می‌توانید در فروشگاه‌های بزرگ، این تلویزیون‌ها را رویت کنید اما هنوز به اندازه تلویزیون‌های 4K محبوب نیستند. به همین دلیل، شاید اکثرا در فروشگاه‌های آنلاین دیده شوند تا فروشگاه‌های محلی. دلیل اصلی بدون شک قیمت سرسام‌آور این تلویزیون‌ها است که بیشتر از چند هزار دلار قیمت دارند و حتی برای خرید مدل‌های بزرگ‌تر باید بالای بیش از 15 هزار دلار هزینه کنید. ناگفته نماند که اگر قصد دارید تفاوت 8K را واقعا حس کنید، باید یک مدل بزرگ خریداری نمایید زیرا در مدل‌های کوچک‌تر، نمی‌توان تفاوت میان 4K و 8K را تشخیص داد.

طبق گزارشات اخیر، تا پایان سال 2020، تنها 900 هزار تلویزیون 8K به بازار عرضه می‌شود و نیمی از آن فقط در بازار چین در دسترس خواهد بود.

رزولوشن 8K

آیا چشم انسان می‌تواند تفاوت رزولوشن 8K و 4K را تشخیص دهد؟

هرگونه تفاوت محسوس بین این دو رزولوشن تنها در صورتی مشخص می‌شود که آن را در صفحه بزرگ‌تر مشاهده کنید. با اینکه رزولوشن 8K چهار برابر، جزئیات را بیشتر نشان می‌دهد اما باید یک تلویزیون بسیار بزرگ‌ داشته باشید تا بتوانید تفاوت را درک کنید و همان تفاوت‌ها هم جزئی خواهد بود. برای تلوزیون‌های کوچک‌تر، هر چه قدر از تلویزیون دورتر بنشینید، تفاوت کمتر است و چشم انسان نمی‌تواند تفاوتی ببیند.

فاصله ایده آل دور نشستن از یک تلویزیون 75 اینچ با رزولوشن 8K تنها 60 سانتی متر است، در حالی که فاصله ایده آل دور نشستن از یک تلویزیون 75 اینچی با رزولوشن 4K تقریبا 152 سانتی متر است. مشخصا هیچکس در فاصله 60 سانتی متری تلویزیون نمی‌نشیند و اگر دورتر بنشینید، چشم شما قادر نیست که تفاوت میان دو رزولوشن را تشخیص دهد.

پس این رزولوشن جدید برای بازی‌های پلی استیشن 5 به چه معناست؟

از نظر رزولوشن، بدون شک رزولوشن 8K به شما تکسچر یا بافت با جزئیات‌تری می‌دهد، از محیط گرفته تا مدل شخصیت‌ها اما آیا می‌توان تفاوت قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با 4K پیدا کرد؟ در بیشتر موارد، باید گفت خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. اینو باش میگه نذارین ps5 وارد کشور بشه، چون پر از فساد هستش و گناهه ………
    فساد خودتونین ….
    فساد بانک هاتونه…..
    فساد اداره هاتونه…..
    فساد ادره کردن مملکتتونه…..🔥🔥🔥🔥🔥

  2. تکنولوژی ۸ کا یعنی گرافیک خیلی قوی! پی اس ۵ غولیه واسه خودش!

  3. ینی این که کلا ما توخاب ببینیم

  4. غلطه اضافیه این کار
    الان بازی ۴ک برای این نسل به تعداد انگشت یک دست هم نرسیده

  5. متاسفانه این کنسول های ساخت غرب استکبار به بلای جان جوانان ایران اسلامی ما تبدیل شده و فساد در آن موج میزند . از مسئولان مربوطه انقلابی خواهشمندیم از ورود این محصول به داخل کشور جمهوری اسلامی ایران جلوگیری شود . باتشکر

  6. سونی تمایل داره بالاترین کیفیت رو در PS5 به کاربر بده الان ۴k هست بیشتر ولی 8k هم در آینده همه گیر میشه و اختلاف کیفیتی هم بین این دو رزولوشن وجود داره قطعا.

  7. بد نیس که …
    همین الان در کشور های اروپایی رزولوشن 4 زیاد استفاده عمومی نداره ، گاها به مشکل بر میخورن !
    حالا این 8 k
    کسی نباید بگه بده اتفاقا خوبه
    ولی مونده به انصاف شرکت سونی که رو قیمت دستگاه جوری حساب نکنه که مثلا همه یه هوی در حال استفاده کردن از رزولوشن ۸k در تلوزیون 8k هستن ….!!!!
    محتوتی 4k شاید ۴۰ درصد بازیارو شامل نشه …
    پس ترمزش در قیمت گذاری اگه بریده شه به ضررشه …