مسیر موفقیت

از همین امروز وارد مسیر موفقیت شوید و زندگیتان را تغییر دهید

پیدا کردن مسیر موفقیت و گام برداشتن در جهت آن، موردیست که به یک استاد راهنما نیاز دارد. با این مطلب، شما استاد خودتان باشید و این مسیر را بیابید تا زندگیتان از همین امروز تغییر کند.

مثل این می‌ماند که با یک چکش آهنی به سر خود ضربه بزنید و در حالی که چهره ترسانی دارید، در یک خیابان آفتابی با درختان بلندی که پرندگان روی آن مشغول آواز خواندن هستند در حال قدم زدن باشید. چگونه چنین چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد؟ چگونه می‌توانید خودتان را در آن‌جا ببینید؟ وقتی سخت کار می‌کنید تا آن زندگی که می‌خواهید را به دست آورید، چطور ممکن است راه اشتباهی را انتخاب کنید؟ چگونه به خودتان می‌توانید بگویید که مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اید و چه کاری از دستتان برمی‌آید؟

شخصی که در قسمت بالا راجع به آن حرف زدیم یکی از مراجعه کنندگان به من (مندی هولگات، مربی موفقیت) بود. هرچند او یکی از هزاران نفری بود که به آن برای رهایی از وحشت و مسیر اشتباهی که در آن قرار داشت، کمک می‌کردم. این شخص به من مراجعه کرده بود تا ببیند چگونه می‌تواند از نردبان شغلی خود بالا برود و کسب و کار خود را رشد دهد.

دلیل این احساس ضربه و خستگی در سر این بود که آن‌ها 2 سال گذشته را به صورت خستگی ناپذیری مشغول کار بوده‌اند اما به آن هدفی که می‌خواستند، نرسیدند. وقتی‌که اغلب افراد در مسیر فکری که آن‌ها را به خواسته‌هایشان می‌رساند کار و تلاش می‌کنند، در حقیقت به چیز‌های بسیار مهمی مثل شادی، سلامتی، سرگرمی و زمان نمی‌رسند.

بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توان راه اشتباه را شناسایی کرد و چه اقدامی برای بیرون آمدن از مسیر غلط می‌توان انجام داد و یا چگونه می‌‌شود در مسیر موفقیت قدم برداشت تا در زندگی احساس خوشحالی و موفقیت داشت.

1 – نشانه‌هایی که به شما میگویند در مسیر اشتباهی قرار دارید.

2 – چگونه از همین امروز وارد مسیر موفقیت شوید؟

3 – مسیر خود را انتخاب کنید و به سمت آن پیش بروید.

نشانه‌های مسیر اشتباه

چه نشانه‌هایی به شما می‌گویند که مسیر شما نادرست است؟

زمانی که حساب بانکی شما اوضاع بسیار خوبی دارد اما شما هیچ لذتی نمی‌برید. وقتی که برنامه ریزی‌ شما با کسب و کار جدیدتان هماهنگ شده‌ است اما با این وجود شما هر جلسه و هر دقیقه را با ترس و نگرانی سپری کرده‌‌اید. در پایان روز با افسردگی و کسلی به خانه می‌روید و آرزو می‌کنید که کاش در تعطیلات به سر می‌بردید. وقتی‌ نمی‌توانید فکر اینکه دیگران زندگی بهتری داشته باشند را از ذهنتان بیرون کنید.

وقتی در زندگی به چیزهای مضری مثل الکل، شکلات و … به شدت عادت و برای داشتن حس و حال خوب عیاشی و ولگردی کنید. وقتی در انجام کاری طفره می‌روید و آن را پشت گوش‌ می‌اندازید و حتی زمانی که آخرین مهلت را هم از دست می‌دهید و اشتباه می‌کنید، هیچ احساس کوتاهی و گناهی در شما به وجود نیاید.

زمانی که کسی حال شما را می‌پرسد و شما با لبخندی که بر چهره دارید می‌گویید: «من خوبم» در حالی که قلب و ذهن شما نمی‌تواند لبخند و رضایت شما را در گفتگو نشان دهد. همه‌ی این موارد نشانه هایی هستند که حس بودن در راه موفقیت را به شما نمی‌دهند.

چگونه وارد مسیر موفقیت شویم؟

می‌خواهم تعدادی از ایده‌هایی که می‌دانم موثر واقع می‌شوند (زیرا این ایده‌ها به بسیاری از مراجعه کنندگانم کمک کرده‌اند) و همچنین برخی از راه‌های رسیدن به موفقیت را به اشتراک بگذارم.

1 – برنامه ریزی برای سفر

آیا تاکنون متوجه شده‌ اید که شما برای رفع معضلات زندگی دیگران یک نابغه هستید و با این‌ حال پیش خود افکاری مثل «من در این جهنم چه می‌کنم؟» یا «چگونه می‌توانم خلاص شوم؟» یا «چگونه می‌توانم به جایی که می‌خوام بروم؟» دارید.

یک ایده‌ی خوب می‌تواند از هر آن‌چه که شما به دنبال آن هستید و به طور استعاری به‌ آن فکر می‌کنید، دور کند. هنگامی که ما به مشکلاتمان نزدیک‌تر می‌شویم و آن‌ها را به ذهن میسپاریم، فکر کردن را برای خودمان دشوار می‌سازیم. زیرا ذهنمان غرق در افکار منفی می‌شود.

مسیر موفقیت

ذهن ما مایل است تا مسائل را برای ما حل کند و به پایان برساند، به مسئله 1+1 فکر کنید، در جواب پذیرفتن عددی به جز 2 برای ما دشوار است. بنابراین، وقتی که راه جدیدی برای رسیدن به موفقیت پیدا کردید، ابتدا از قدم برداشتن به این مسیر خود داری کنید تا اول موقعیت جغرافیایی خود را تعیین کرده و به جاییکه قصد دارید بروید، فکر کنید.

شما نمی‌توانید بدون آمادگی لازم از آلاسکا به آرژانتین سفر کنید. یکی از دوستانم با موتور سیکلت خود این سفر را انجام داد که این برنامه ریزی تقریبا یک سال طول کشید.

سفر خود را در نظر بگیرید:

  • کجا می‌روید؟
  • آیا آمادگی لازم را دارید؟
  • آیا برای مسیر برنامه ریزی کرده‌اید؟

یک سفر طولانی را در نظر بگیرید و به چیزهای مورد نیاز برای این سفر فکر کنید. آیا آن وسایل چیزهایی مثل غذا، آب، موزیک خوب، تلفن، GPS یا یک نقشه هستند؟ شما چه چیز دیگری را با خود به سفر می‌برید؟

اگر سفری برنامه ریزی شده باشد، احتمال رسیدن به مقصد بیشتر است. به اهداف و خواسته‌های خود در زندگی فکر نکنید (به یاد داشته باشید که ما می‌توانیم به مشکلاتمان نزدیک شویم تا به بهترین روش ممکن آن را حل کنیم). مسیر سفر و وسایل ضروری و مورد نیاز را در نظر بگیرید، اکنون آن چیزی که باعث می‌شود تا سفر لذت بخش‌تری داشته باشید را به این لیست اضافه کنید.

حالا به مسائل احتمالی  که احساس می‌کنید در مسیر اتفاق می‌افتد، فکر کنید. آیا برای این سفربرنامه‌ ریزی مناسبی کرده‌اید؟ برای رفتن به مقصد مورد نظر به چه چیزی نیاز دارید و یا چه کاری باید انجام دهید؟

2 – انتخاب وسیله نقلیه مناسب

آیا مایلید که در یک بزرگراه با یک سه چرخه از روی چیزی بپرید؟ یا خیر؟ چرا؟

این کار شما را به جلو حرکت می‌دهد زیرا این وسیله چرخ دارد، پس مسئله چیست؟ بدیهی است که این وسیله‌ مناسب این کار نیست. این کار ممکن است خطرناک باشد و به شما آسیب جسمانی بزند. یک مثال خوب، یک مراجعه کننده است که به دنبال چالش بزرگی است، اما به اشتباه روی دوستان و خانواده خود به عنوان یک مربی حساب می‌کند. یک راهنما یا مربی واقعی نمی‌تواند عضوی از خانواده یا یکی از دوستانتان باشد. این افراد به دلیل علاقه‌ی زیادی که به شما دارند، نمی‌توانند آسیب دیدن شما را ببینند؛ پس در اینجا به یک مربی جدید نیاز دارید. کسی که بتواند حرف‌هایتان را بشنود، شما را برای رسیدن به اهدافتان توانمند کند.

3 – از دیگران پیروی نکنید

اگر گم شدید، ممکن است خود را مانند دیگر افراد در حال رفتن به سمت جلو بیابید که همزمان با رفتن پیش خود فکر می‌کنند که «این باید بهترین راه برای رفتن باشد».

اگر شما برای خواسته‌هایتان برنامه ریزی کرده‌اید، پس نباید بیخیال آن شوید. زیرا افراد مختلف مسیرهای متفاوتی را دنبال می‌کنند و این بدان معنی نیست که مسیر دیگران برای شما مناسب است. در اینجا نکته‌ی بسیار مهم این است که اول از هر چیزی خودتان را بشناسید.

مسیر موفقیت

من فکر می‌کنم که یکی از مهمترین چیزهایی که برای مراجعه کنندگانم انجام می‌دهم این است که آن‌ها را تشویق به خود شناسی می‌کنم و از آن‌ها می‌خواهم که بدانند چه چیزهایی در زندگی برایشان ارزشمند است و چه چیزهایی باعث هیجان، عصبانیت و مصمم بودن آن‌ها در زندگی می‌شوند. اگر شما ارزش‌ها و آرزوهای خود در زندگی را نشناسید، موفق نخواهید شد.

مورد دیگری که نشان می‌دهد شما برای رسیدن به موفقیت دنبال راه‌های دیگران هستید این است که به راحتی می‌توانید چیز جدیدی را امتحان کنید. تلاش برای انجام چیزهای جدید برای رسیدن به موفقیت مفید است، اما اگر قادر به تصدیق و قرار دادن آن‌ها در برنامه‌های زندگی خود نباشید، به موفقیت شما خسارت وارد می‌کنند.

4 – ماندن در همان خط سیر

آیا تا به حال در ترافیک گیر افتاده‌اید و به دلیل آنکه خطوط دیگر روان‌تر و سریع‌تر بنظر می‌رسند، مدام از خطی به خط دیگر تغییر مسیر داده‌اید؟ آیا این کار آزار و اذیت نیست؟ دکتر دونالد ردلیمرر و دکتر رابرت تیبشیرانی، محققان دانشگاه تورنتو طی مطالعاتی دریافتند که اتومبیل‌هایی که دائما در حال عبور از خطوط هستند، در حقیقت زمان بیشتری را صرف می‌کنند تا از دیگر اتومبیل‌ها سبقت بگیرند و احتمالا استرس بیشتری را هم در سفر خود متحمل می‌شوند.

باید قبول داشت که گاهی مسیر رسیدن به موفقیت پستی و بلندهایی دارد. در چنین مواقعی داشتن بهترین عملکرد ممکن بسیار باارزش است و شما را به سمت مسیر درست هدایت می‌کند.

آیا شما بهترین راه ممکن را انتخاب کرده‌اید؟ آیا آرام پیش رفتن و زمان گذاشتن برای تحقیق در مورد ایده‌ها و کسب دانش بیشتر کار درستی است؟ بنابراین صبرو شکیبایی همراه با دانش وسیع‌تر برای رسیدن به موفقیت به شما اهدا شده ‌است. حواستان باشد که دست از رسیدن به هدف نکشید، پستی‌ بلندی‌های‌ (سختی‌)‌ راه نیز به نوعی شما را به هدف و موفقیت نزدیک‌تر می‌کنند.

به یاد داشته باشید که ماندن در مسیر درست همیشه راحت نیست. گاهی اوقات این افراد هستند که جرات و جسارت تفکر متفاوت را دارند و به نحوی متفاوت عمل می‌کنند که جهان را تغییر دهند. مسیرتان به شما کمک می‌کند تا یک مبتکر، متفکر و … شوید.

روزهای سخت نیز می‌توانند فرصت عالی برای شما باشند که از خود این سوال‌ها را بپرسید:

  • چه چیزهایی را می‌توانم پیش بینی کنم؟
  • ممکن است در آینده با چه موانعی روبرو شوم؟
    چگونه باید با این موانع مقابله کنم؟ یا برای مقابله با این موانع چه برنامه‌ای باید داشته باشم؟
  • دانستن چه چیزهایی در این مرحله به من کمک خواهند کرد؟

درک و آگاهی از اینکه شما باید چه کارهایی بکنید و چگونه به طور طبیعی با موانع روبرو شوید، می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد.

5 – جابجایی مسیر

در اینجا ممکن است ابراز گله‌مندی کنید و بگویید که: قبلا به ما گفتید که در یک خط یا مسیر پیش بروید اما حالا می‌گویید که جابجا شوید!

توجه کنید: من بارها مراجعه کنندگانی را دیده‌ام که به شدت مشغول انجام فعالیت هستند و ساعت‌ها توان و نیرویشان را بکار می‌گیرند اما بنظر می رسد که کاملا عواطف و احساساتشان از بین رفته و هرگز به چیزهایی که می‌خواهند نمی‌رسند. همچنین مراجعه کنندگانی هم وجود دارند که کسب و کارشان  به سرعت در حال رشد و ترقی است و در این مسیر عملکرد بسیار عالی دارند اما ازهر دقیقه آن بیزارند.

واقعا برایشان سخت بود تا اعتراف کنند که این همان نتیجه‌ای نبود که ما پی آن بودیم و برای آن تلاش می‌کردیم. آن‌ها برای داشتن زندگی خوب به درک واقعیتی که باعث به وجود آمدن استرس و فرسودگی شغلی می‌شد، پیوستند. با پذیرفتن اینکه چقدر از شغل و کارشان متنفرند، توانستند مسیرشان را عوض کنند.

تصور این که آن‌ها نمی‌توانستند مراحل رسیدن به موفقیت را دوباره تکرار کنند و این‌ که شریک یا همکارشان آن‌ها را ناامید و آزرده خواهد کرد، موانع را شکست و به آن‌ها اجازه داد تا آنچه واقعا می‌خواستند و به آن نیاز داشتند را به دست بیاورند و به معنای واقعی کلمه تمام زندگیشان تغییر کند.

حتی آن‌ها مشکلات معده که آن‌ها را به ستوه آورده بود را کشف کردند. اینکه متوجه شوید در مسیر غلطی قرار دارید و راه خود را تغییر دهید، جرات بسیاری می‌خواهد. به خودتان سخت نگیرید و راه غلط را رها کنید. چه کسی می‌تواند به شما اطمینان دهد که در مسیر درست قرار دارید و شما را در دستیابی به آن کمک می‌کند؟

6 – آگاهی از خطرات و مشکلات مسیر پیش رو

آیا تا به حال با مسدود شدن جاده، انحراف مسیر، کولاک یا طوفان مواجه شده‌اید؟ در مسیر رسیدن به موفقیت، هیچ کس به راحتی و آسانی تمام مسیر را پیش نمی‌رود. من کسانی را می‌شناسم که تمام دارایی‌شان را از دست دادند.

همانطور که گفتم، این اتفاق برای آن‌ها به قدری بزرگ بود که توانستند به راحتی تسلیم شوند و قدم در مسیری بردارند که هرگز آن‌ها را خوشحال نخواهد کرد و لذت نخواهند برد. در چنین موقعیتی تنها کاری که می‌تواند به آن‌ها کمک کند، ادامه دادن است.

  • آیا این همان چیزی است که شما می‌خواهید؟
  • از این وضعیت چه چیزهایی یاد گرفته‌اید؟

چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ ( لیست گسترده‌ای از موارد مورد نظرخود ایجاد کنید. محدودیت‌های زمانی، محدودیت‌های مالی، پیامدهای سلامتی یا حتی مهارت‌ها را بطور واضح مشخص کنید. در این مرحله، تا جای امکان ایده‌ بنویسید تا مغزتان آن را پردازش کند.)

  • برای پیشروی چه کارهایی می‌توانم انجام دهم؟
  • به چه کسی می‌توانم اعتماد کنم؟
  • برنامه کار من چیست؟
  • چگونه بفهمم که موثر و درست است؟
  • در چه بازه زمانی کار کنم؟

راه خود را انتخاب کنید و شروع کنید

امیدواریم که این مطالب به شما کمک کند تا آنچه را که می‌خواهید به دست بیاورید، تصور کنید و با استفاده از راه‌های مختلف بتوانید آن‌ها عملی کنید. همچنین بتوانید اعتماد بنفس را برای انجام کار و رسیدن به موفقیت به دست آورید.

به یاد داشته باشید که مهم نیست چه مسیری را می‌خواهید در زندگی طی کنید، انتخاب با شماست. اگر شما راهی را انتخاب نکنید، زندگی مسیری را برای قرار دادن شما در آن جلوی پایتان می‌گذارد و شما هرگز نمی‌دانید که در کجا ممکن است پایان یابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خیلی عالی بود
    در ضمن برای مطالب بیشتر میتوانید به سایت http://www.mostafaee.com مراجعه کنید.

  2. مرد حسابی ما از اول عمرمون تو مسیر درست بودیم

  3. با این شرایطی که این گفته اصلا نمیشه موفق بود

  4. آدم سرباز میخاد تو چی موفق شه اخه

  5. یا باید دزدی کنی یا باید بمیری وگرنه موفیت هیچه

  6. شما در ایران زندگی میکنید این چیزا نیست