ماه

انقباض تدریجی کره ماه؛ ماه در حال کوچک شدن است!

پژوهشی که به‌تازگی انجام شده، نشان می‌دهد که ماه در حال کوچک شدن است و این فرایند باعث ایجاد گسل و ماه‌لرزه‌هایی در سطح یکتا قمر کره زمین می‌شود.

نتایج پژوهشی که به‌تازگی منتشر شده است بیان‌گر این است که قمر کره زمین در حال کوچک شدن است. بر اساس این پژوهش که در مجله Nature Geoscience منتشر شد، گسل‌ها و ماه‌لرزه‌هایی بر روی تنها قمر کره زمین صورت می‌گیرد که نتیجه‌ی آن کوچک شدن ماه هستند.

ماه در حدود 150 پا کوچک شده است

این پژوهش به تلاش سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) انجام شده است. بر اساس نتایج این پروژه، سرد شدن داخل ماه باعث شده است که از ابعاد آن کاسته شود. در طی این پروسه بر روی سطح سخت ماه شکاف‌ها و گسل‌هایی ایجاد شده است؛ به طوری که به گفته محققان این سازمان، ماه در طی چند دصد میلیون سال گذشته در حدود 150 پا کوچک شده است.

این پژوهشی که به تازگی انجام شده است، از آن‌جایی آغاز شد که فضانوردان در طی ماموریت‌های آپولو 11، 12، 14، 15 و 16 لرزه‌نگارهایی را در سطح ماه تعبیه کردند. لرزه‌نگار آپولو 11 تنها به مدت 3 هفته دوام آورد، اما چهار لرزه‌نگار دیگر به فعالیت خود ادامه دادند و در فاصله بین سال‌های 1969 تا 1977، تعداد 28 ماه‌لرزه را بر روی سطح تنها قمر کره زمین ثبت کردند. شدت این لرزه‌ها در حدود 2 تا 5 ریشتر متغیر بود.

این تیم تحقیقاتی به‌کمک موقعیت‌های برآورد شده از الگوریتم جدید، متوجه شدند که تعداد 8 مورد از این 28 ماه‌لرزه در محدود 30 کیلومتری گسل‌های مشهود بر روی سطح ماه رخ داده‌اند. به این ترتیب لرزه‌ها را به گسل‌های مربوطه نسبت دادند.

توماس واترز، مولف ارشد این پژوهش که از جمله محققان حوزه هواوفضا است، در رابطه با این نتایج گفت:

تحلیل‌ها و آنالیزهای ما مدارکی ارائه می‌کنند که بر مبنای آن‌ها، می‌توان گفت هنوز گسل‌های روی سطح ماه فعال هستند و امروزه همزمان با سرد شدن و کوچک شدن ماه، ماه‌لرزه‌هایی را بر روی سطح آن ایجاد می‌کنند.

او همچنین اظهار کرد که شدت این لرزه‌ها می‌تواند به حدود 5 ریشتر هم برسد.