خشکی مریخ

دانشمندان علت خشکی مریخ را کشف کردند

بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد خشکی مریخ به دلیل وجود حفره‌ای در لایه میانی اتمسفر این سیاره است. این حفره باعث می‌شود مقدار زیادی از آب این سیاره به فضا فرستاده شود.

در سال‌های گذشته دانشمندان کشف کردند میزان زیادی از بخار آب در اتمسفر مریخ وجود دارد و آب آن نیز به سمت قطب‌های مریخ در جریان است، اما نتوانستند برای چرخه آب مریخ توضیح قابل قبولی پیدا کنند. از این رو همواره دلیل خشکی مریخ با وجود فراوانی آب در این سیاره نامشخص بود، اما محققان روسی و آلمانی پس از بررسی‌های متعدد بر روی رفتار عجیب آب در مریخ توانستند برای نخستین بار علت خشکی مریخ را کشف کنند.

علت خشکی مریخ

اخیرا دانشمندان توانستند حفره‌ای در اتمسفر سیاره سرخ پیدا کنند که هر دو سال یکبار باز می‌شود، آب اندک این سیاره را به فضا ارسال می‌فرستد و سایر آب‌ها را نیز در قطب‌های سیاره منتقل می‌کند. برای دانشمندان وجود بخار آب بسیار زیاد در بالای مریخ کمی پیچیده بود؛ چراکه سیاره سرخ از لایه میانی بهره می‌برد و محققان بر این باور بودند که چرخه آب آن را به صورت کامل قطع کند، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد لایه میانی اتمسفر مریخ بسیار سرد بوده و قادر است بخار آب را ذخیره کند.

خشکی مریخ

در سیاره زمین فصل تابستان در نیمکره شمالی با نیمکره جنوبی تفاوت زیادی ندارد، اما این موضوع در مریخ بسیار متفاوت است. زمانی که در نیمکره جنوبی مریخ تابستان شروع شود، فاصله مدار سیاره به خورشید کمتر خواهد شد. از این رو تابستان‌های نیمکره جنوبی نسبت به نیمکره شمالی بسیار گرم‌تر است. دانشمندان پس از انجام شبیه‌سازی‌های متعدد متوجه شدند که در این زمان یک حفره در لایه میانی اتمسفر گشوده می‌شود. این حفره در ارتفاع 60 تا 90 کیلومتری از سطح مریخ به وجود خواهد آمد که این شرایط را فراهم می‌کند تا بخار آب به بخش بالایی اتمسفر وارد شود. البته در سایر مواقع نور خورشید باعث مختل شدن چرخه آب مریخ می‌شود.

خشکی مریخ

مریخ با مشکل طوفان‌های شن مواجه است که چنین طوفان‌هایی از برخورد نور با سطح این سیاره جلوگیری می‌کند و به همین دلیل سطح آن اغلب سرد است. از این رو نوری که به سطح مریخ نمی‌رسد، در اتمسفر باقی خواهد ماند و امکانی را فراهم می‌کند تا آب‌ها حرکت کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هنگامی که طوفان رخ می‌دهد، ذرات یخ اطراف ذرات غبار ایجاد می‌شوند و ذرات سبک یخ به آسانی به طلای بالای اتمسفر ورود پیدا می‌کنند. از این رو در دوره‌های طوفانی در سیاره مریخ ذرات بیشتری در اتمسفر این سیاره جمع می‌شوند. زمانی که آب از لایه میانی اتمسفر عبور کند، اول مقداری از آن به سمت قطب‌های شمال و جنوب جریان می‌یابد و در آنجا ذخیره می‌شود، اما نور مافوق بنفش در بخش‌های بالای اتمسفر پیوندی که میان اکسیژن و هیدروژن وجود دارد را می‌شکند و نتیجه آن عبور هیدروژن به فضا و باقی ماندن مولکول‌های اکسیژن خواهد بود. یکی از دلایل خشکی مریخ نیز همین فرایند عنوان شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یعنی الان دیگه آبی روش نیست پس چه جور می گن آب و هوای تقریبا مث زمینه