واردات خودروهای هیبریدی

ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی همچنان ادامه دارد

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات عنوان کرد ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی همچنان ادامه دارد و معافیت پرداخت حقوق ورودی واردات این خودروها به منظور مجاز بودن واردات آن‌ها نیست.

اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه طبق ماده 4 مصوبه طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروهای تمام الکتریکی و خودروهای هیبریدی تا زمان تولید این خودروها در داخل کشور از پرداخت حقوق ورودی معاف خواهند شد که چنین خبری احتمال لغو ممنوعیت واردات این خودروها را افزایش داد. اما مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تاکید کرد معافیت پرداخت حقوق ورودی واردات به معنای مجاز بودن واردات این خودروها نیست.

تداوم ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی

مهدی نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در این خصوص عنوان کرد معافیت حقوق ورودی خودروهای هیبریدی به معنای مجاز بودن واردات نیست، همچنین این طرح می‌بایست در مجلس به تصویب برسد و پس از تایید شورای نگهبان به عنوان قانون ابلاغ شود. پس از ابلاغ قانون نیز طبق احکام آن، متناسب با سیاست‌های تجاری کشور برنامه‌ریزی و عمل خواهد شد. وی افزود برنامه‌ای برای واردات خودرو در سال 98 نداریم. در واقع در شرایط فعلی با وجود محدودیت‌های ارزی، کالاهای اساسی، مواد اولیه و واسطه‌ای، بخش تولید در اولویت واردات قرار دارند و واردات کالاهای مصرفی جزو اولویت‌های واردات محسوب نمی‌شوند. مهدی نیازی در پایان خاطرنشان کرد به دلیل مشکلات چون ارزبری بالا و مدیریت تقاضا، واردات خودرو در سال 97 متوقف شد و این ممنوعیت همچنان ادامه خواهد داشت.