سیستم عامل بومی

سیستم عامل بومی بر روی گوشی های موبایل نصب خواهد شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت با هدف تضمین استقلال و امنیت، سیستم عامل بومی را طراحی کرده‌ایم که هم‌اکنون بر روی برخی از گوشی های موبایل نصب شده است و به زودی به صورت رسمی آن را معرفی می‌کنیم.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در خصوص تولید سیستم عامل بومی گوشی های موبایل عنوان کرد این اقدام با هدف مقابله با وابستگی‌های خارجی و حفظ استقلال کشور در زمان تحریم انجام خواهد شد. وی افزود البته مسئله تولید سیستم عامل بومی برای مخاطبان سوال‌های مختلفی را ایجاد کرده است که برخی بر این باورند این سیستم عامل قصد جایگزین شدن با همه سیستم عامل‌های موجود در تلفن همراه دارد که باید بگوییم اینگونه نخواهد بود.

جزئیات تولید سیستم عامل بومی

امیر ناظمی در ادامه اظهار کرد از دید ما سیستم عامل بومی به معنای سیستم عاملی است که به نیاز بومی کشور پاسخگو باشد، اما قرار نیست این سیستم عامل جایگزین تمامی سیستم عامل‌ها شود. در واقع ما برای یک درصد از کارهایمان که به سیستم عامل مطمئن، دارای امنیت و استقلال احتیاج دارد، از سیستم عامل بومی استفاده خواهیم کرد. وی افزود سیستم عامل داخلی به صورت اپن سورس یا کد باز شخصی‌سازی شده است تا بتواند نیاز مردم را پاسخ دهد. یکی از اهداف طراحی این سیستم عامل جلوگیری از افشای اطلاعات طراحی شده است تا مطمئن باشیم برای اطلاعات این سیستم عامل امکان شنود و تهدید وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه افزود:

زمانی اعلام شد که مدیران سیاسی و سیاستمداران مانند مرکل از گوشی‌هایی استفاده می‌کنند که امن است و شنود نخواهد شد، اما امکانات خاصی ندارد. از این رو ما نیز سیستم عامل بومی را برای نیاز یک درصد کشور طراحی کرده‌ایم. باید به این میزان نیاز هم پاسخ داد و با توجه به تاکیدمان بر حفظ استقلال، ضرورت این سیستم احساس می‌شود که اگر دیگران تصمیم گرفتند اپلیکیشن‌های ما را حذف کنند، ما سیستم عاملی داشته باشیم که اختیار عمل در دست خودمان باشد و اپلیکیشن‌های ما از آن حذف نشود. البته قرار نیست چرخ را از اول اختراع کرد و سیستم عامل بنویسیم، بلکه اپن سورس‌هایی وجود دارد که می‌توان آن را برای نیاز خودمان شخصی‌سازی کنیم.

نحوه تولید سیستم عامل داخلی

امیر ناظمی در ادامه افزود دولت سیستم عامل بومی را نمی‌نویسد و این کارها توسط پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها انجام خواهد شد. وی تاکید کرد لینوکس یک سیستم عامل کد باز محسوب می‌شود و بیس اولیه اندروید موبایل نیز اپن سورس است که بر روی آن امکانات متعددی ارائه می‌شود. از این رو ما نیز سعی داریم یک سیستم عامل اپن سورس ایجاد کنیم که به سایر کشورها نیازی نداشته باشد و امکانات ویژه خودمان را به کاربران ارائه دهیم.

سیستم عامل بومی

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان گوشی های موبایل در این طرح با ایران همکاری خواهند کرد، گفت در حال حاضر این سیستم عامل بر روی برخی از مدل‌های گوشی ایرانی نصب شده است و همانطور که بیان کردیم این سیستم عامل به نیاز تمامی کاربران پاسخ خواهد داد. این سیستم برای برخی از نیازهای خاص طراحی شده است و اگر کاربران احساس کنند که سیستم عامل فعلی آن‌ها برایشان محدودیتی ایجاد کرده است، قادر خواهند بود یک گوشی با سیستم عامل بومی در اختیار داشته باشند. البته این موضوع به این معنا نیست که اعلام کنیم از فردا کسی حق ندارد با سیستم عامل خارجی کار کند.

امیر ناظمی در پایان خاطرنشان کرد:

در همین حال با یکی از برندهای خارجی گوشی موبایل که حدود 8 درصد بازار ما را در اختیار دارد نیز برای نصب این سیستم عامل بومی روی گوشی‌های آن شرکت، وارد مذاکره شده‌ایم. این اقدام متداولی است و روی برخی گوشی‌های دیگر نیز تست شده است. هم‌اکنون این سیستم آماده است و به زودی آن را به صورت رسمی معرفی خواهیم کرد. همچنین هدف ما این است که یک محصول کاملا بومی مطمئن، مستقل و ایمن داشته باشیم که در صورت نیاز بتوانیم آن را جایگزین نیازهای خارجی کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

19 دیدگاه

  1. یا امام زاده اندروید😐 اینجور که بدبخت میشیم نه تل نه وات نه اینستا یه دفعه بگین بریم بمیریم😐

  2. مثل روز برام روشنه اگه این سیستم عامل رو روی گوشیمون نصب کنیم چی میشه
    گوگل پلی که میشه گفت بزرگترین منبع تهیه قندشکن برامون هست از بین میره ، یعنی اصلا تو این سیستم عامل گوگل پلی استور وجود نخواهد داشت
    بعد نمیتونیم از تلگرام و برنامه ها و شبکه های اجتماعی دیگه استفاده کنیم ‌، کلی محدودیت در وبگردی و استفاده از تلفن خواهیم داشت و کلی چیزای اعصاب خورد کن دیگه
    به طور کل هممون میدونیم هدف اصلی از طراحی و انتشار این سیستم عامل چیه 😒

  3. خخخ
    اصلا برای شما نساختن که دارید فحش میدید.

  4. اره اینم مثل همون طرح ریدستری میشه. هرکاری میکنن فقط بخاطر منافع دولته.طرح ریجستری هم گفتن جلو قاچاق گرفته بشه سرمایه ش از کشور خارج نشه.. حالا سودش تو جیب کی رفت. خود دولت دودشم تو چشم این مردم بی زبون. حالا اگه درست به عواقبشم نگاه کنن. خوبه محتاج کشوری دیگه نباشیم ولی مطمعنم بجای خوب بودنش بیشتر برامون محدودیت داره

  5. درود به شرف سپا پاسداران که با محدودیت و امکانات کم هر کاری رو ممکن میکنه

  6. این ابول یه چشم چى میگه این وسط ساندیسش تمام شده داره واق واق میکنه!!
    😀

  7. آفرین به جوانان کشور
    خوبه که به توانایی های خودمون تکبه کنیم و محتاج بقیه نباشیم باریکلا

  8. سیستم عاملی برای جاسوسی از مردم

  9. نه حالا همه چی تو کشورمون درسته، فقط همینو کم داشتیم؟؟!!! خداوکیلی اگه هیچ کاری نکنین سنگین ترین!

  10. سیستم عامل جاسوسی .. دیگه کارتون تمومه 💩💩💩😂😂😂