مواد غذایی حاوی ویتامین B

11 ماده غذایی که دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین B هستند

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، یکی از مهم‌ترین ویتامین های موردنیاز بدن، ویتامین B است، اما آیا اطلاعاتی درباره مواد غذایی حاوی ویتامین B دارید؟

ویتامین B نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. اینطور که پیداست، ویتامین‌های مجموعه B از سیستم عصبی، پوست، متابولیسم سلولی و سطح انرژی پشتیبانی می‌کند. بر اساس اطلاعات موجود، ویتامین B در هشت فرم مختلف با نام‌های تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین (B7)، فولات (B9) و کوبالامین (B12) وجود دارند.

در میان تمام ویتامین های B که نامبرده شد، فقط کوبالامین (B12) است که بدن می‌تواند آن را برای طولانی مدت ذخیره کند؛ این مسئله نشان می‌دهد شما باید سایر ویتامین های B را از طریق مواد غذایی به دست آورید. توجه داشته باشید که مصرف مکمل های ویتامین B می‌تواند خطرناک باشد، مگر زمانی که به دستور پزشک انجام شود.

همانطور که می‌دانید، همواره می‌توان ویتامین و مواد معدنی را از طریق رژیم های غذایی به دست آورد و ما قصد داریم بهترین مواد غذایی را برای کسب ویتامین B به شما معرفی کنیم.

1: یکی از منابع غنی بیوتین، تخم مرغ است

ویتامین B

تخم مرغ علاوه بر داشتن پروتئین، دامنه خوبی از ویتامین های B، علی‌الخصوص بیوتین یا B7 را پوشش می‌دهد. بیوتین در زرده و سفیده موجود است، بنابراین شما باید هر دو بخش تخم مرغ را مصرف کنید تا بتوانید تاثیر کامل این ماده غذایی را به دست آورید.

توجه داشته باشید که تخم مرغ را قبل از مصرف، کاملا طبخ کنید، زیرا تخم مرغ حاوی یک پروتئین با نام آویدین (Avidin) بوده که می‌تواند مانع جذب بیوتین توسط بدن شما شود.

2: دانه‌های آفتابگردان دارای ویتامین B5 است

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، دانه های آفتابگردان دارای ویتامین B5 هستند، در حقیقت دانه آفتابگردان حاوی بالاترین سطح اسید پانتوتنیک (B5) است. با این که اسید پانتوتنیک در اکثر مواد غذایی گیاهی و حیوانی یافت می‌شود، اما حاوی مقدار کمی از این ویتامین هستند و امکان دارد که در طول پردازش از بین برود.

3: مخمر خوراکی حاوی انواع ویتامین B است

مخمر خوراکی (Nutritional Yeast) یا همان مخمر غیرفعال شده را می‌توان منبع غنی ویتامین های B عنوان کرد. بد نیست بدانید که اکثر برندهای تجاری از آن به عنوان منبع غنی ویتامین B12 یاد می‌کنند و غالبا در محصولات حیوانی همانند گوشت و پنیر یافت می‌شود.

اینطور که پیداست، مخمر خوراکی توانسته نظر گیاهخوارانی که قصد به دست آوردن ویتامین B12 دارند را جلب کند؛ دو قاشق غذاخوری مخمر غذایی می‌تواند مقدار مناسبی از ویتامین های B12 ،B6 ،B3 و B1 را فراهم کند.

4: یکی از بهترین منابع ویتامین B، ماهی قزل آلا است

ماهی قزل آلا دارای ویتامین B است

ماهی قزل آلا را می‌توان یکی از مواد غذایی معرفی کرد که سرشارترین منبع ویتامین B روی کره زمین یا دریا را در اختیار دارد. هر 100 گرم از ماهی قزل آلا در حدود نیمی از نیاز روزانه افراد به ویتامین B12 ،B3 و B6 را تامین می‌کند، همچنین حاوی ویتامین های B1 ،B2 و B5 است.

5: مرغ از منابع غنی ویتامین B3 و B6 است

اینطور که پیداست، مرغ یکی از منابع غنی نیاسین، پیریدوکسین یا ویتامین های B3 و B6 است، همچنین 6 نوع دیگر از ویتامین B را هم پوشش می‌دهد. گوشت تیره مرغ حاوی مقادیر کمتری از ویتامین B3 و B6 است، اما مقادیر بیشتری از ویتامین B5 و B2 را نسبت به بخش‌های روشن مرغ دارد.

6: گوشت گاو دارای ویتامین B3 است

اگر به دنبال یک ماده غذایی جهت کسب ویتامین B هستید، بهتر است از گوشت گاو که دارای شش نوع مختلف از ویتامین B است، استفاده کنید، همچنین دارای مقدار زیادی نیاسین (B3) بوده که می‌تواند سیستم عصبی و پوست شما را در بهترین حالت ممکن حفظ کند. در صورتی که تمایل به مصرف گوش قرمز گاو نداشته باشید، می‌توانید آرد گندم و تخم مرغ را جایگزین کنید.

7: شیر حاوی مقدار زیادی ریبوفلاوین است

شیر دارای ویتامین B است

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 باعث آزاد شدن انرژی غذاهایی خواهد شد که مصرف کرده‌اید، همچنین از سیستم عصبی هم حمایت می‌کند.‌ اینطور که پیداست، شیر گاو را هم می‌توان یکی از بهترین منابع ویتامین B2 عنوان کرد.

یک فنجان شیر می‌تواند باعث جذب ویتامین B2 ،B1 و B5 شود؛ بدن انسان به طور خاص می‌تواند ویتامین B2 را از شیر دریافت کند و اکثر مردم هم برای جذب ریبوفلاوین از مواد غذایی همانند محصولات لبنی، گوشت و سبزیجات به صورت روزانه استفاده می‌کنند.

8: صدف های خوراکی از منابع غنی ویتامین B هستند

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، صدف‌های خوراکی به عنوان یکی از منابع غنی ویتامین B12 و روی شناخته می‌شوند.

9: لوبیا سیاه و سایر حبوبات منابع غنی ویتامین B9 هستند

دریافت مقدار کافی فولات یا ویتامین B9 جهت حفظ گلبول‌های قرمز خون به بدن، موثر است. حبوباتی همانند لوبیای سیاه و نخود را می‌توان منابع خوبی از ویتامین B9 معرفی کرد.

10: سبزیجات دارای برگ سبز حاوی فولات هستند

اسفناج دارای ویتامین B است

افزودن تعداد انگشت‌شماری از سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند به رژیم غذایی می‌تواند یک روش بسیار عالی جهت تامین فولات بدن باشد؛ اسفناج و کاهو می‌توانند گزینه‌های مناسبی به حساب آیند.

مصرف نصف فنجان اسفناج پخته می‌تواند مقدار زیادی فولات نصیب شما کند، اما بد نیست بدانید که سبزیجات ممکن است در مراحل پخته شدن، برخی از ارزش غذایی خود را از دست دهند. شما می‌توانید با قرار دادن سبزیجات در وعده‌های غذایی، آن‌ها را بدون نیاز به پخته شدن، مصرف کنید.

11: جگر گاو دارای ویتامین B است

100 گرم از جگر گاو دارای مقادیر زیادی از ویتامین های B5 ،B2 و B3 است، همچنین مقادیری از فولات، B6 و B12 را هم ارائه می‌دهد. در صورتی که شما تمایل به مصرف جگر گاو ندارید، می‌توانید آن را به صورت چرخ شده تهیه کرده و به برخی از غذاها اضافه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*