پردازنده Cortex-A77 و پردازشگر گرافیک Mali-G77

کمپانی ARM از پردازنده Cortex-A77 و پردازشگر گرافیک Mali-G77 رونمایی کرد

کمپانی ARM با حضور در نمایشگاه کامپیوتکس 2019 از پردازنده Cortex-A77 و پردازشگر گرافیک Mali-G77 خود پرده برداری کرد. این نسل٬‌ از نظر سرعت و مصرف انرژی بهتر از نسل پیشین خود عمل می‌کنند.

شرکت ARM از پردازنده Cortex-A77 و پردازشگر گرافیکی Mali-G77 پرده برداشت. این پردازشگر گرافیکی یک گزینه‌ی عالی است٬ زیرا آن از معماری Bifrost فاصله گرفته و از معماری جدسد Valhall بهره می‌برد. پردازنده جدید کمپانی آرم نیز بر پایه‌ی نسخه‌ی به‌روزتر پردازنده‌ی 7 نانومتری A76 طراحی شده است.

پردازشگر گرافیکی Mali-G77

Bifrost سال 2016 همراه G71 معرفی شد. Valhall یک نسخه‌ی بازطراحی شده‌ی اساسی است که 30 درصد بهره‌وری انرژی کمتری دارد٬ 30 درصد در عملکرد بهتر است و 60 درصد در وظایفت یادگیری ماشین بهتر عمل می‌کند. این بدان معناست که اواخر سال 2019 یا اوایل سال 2020 تراشه‌ای عرضه خواهد شد که از هسته‌ی G77 استفاده می‌کند؛ هسته‌ای که 40 درصد در عملکرد بهتر عمل می‌کند. این تراشه برخلاف مدل پیشین که از نمونه‌های اولیه‌ی 7 نانومتری استفاده می‌کردند٬ حالا بر پایه‌ی نمونه‌های بالغ تولید خواهد شد.

پردازنده Cortex-A77 و پردازشگر گرافیک Mali-G77

این امر با حرکت از یک مدل با عرض 4 یا 8 به 16 (به عنوان مقایسه GPU شرکت انویدیا عرض 32 و ای ام دی نیز عرض 64 است) به دست می‌آید. نام آن‌ها وارپس (Warps) است که چیزی شبیه به یک ترد در پردازنده عمل می‌کند؛ پس یک هسته G77 دو برابر G76 کار کند. آرم از بافت جدیدی برای طراحی پردازنده‌ی خود استفاده کرده که دارای دو برابر ظرفیت نسبت به نسل پیشین این پردازنده است.

پردازنده Cortex-A77

Cortex-A77 بر پایه‌ی طراحی A76 طراحی شده و وعده می‌دهد با سرعت کلاک همسان٬ عملکرد 20 درصد بهتر را ارائه کند. این هسته‌ی جدید یک ALU را در بر می‌گیرد که سرعت محاسبه‌ی اعداد صحیح را تا 50 درصد افزایش می‌دهد. آن می‌تواند محاسبات ساده را در یک چرخه انجام دهد و محاسبات پیچیده‌تر را در 2 تا 3 چرخه انجام دهد؛ درحالی که در مدل قدیمی نیازمند 4 چرخه بود.

پردازنده Cortex-A77 و پردازشگر گرافیک Mali-G77

ARM همچنین دقت پیش‌بینی‌های گروهی را بهبود بخشیده و درگاه پیش‌بینی دوم را نیز اضافه کرده است که خوراک داده‌ها به ALU جدید را تسریع می‌بخشد. خط لوله AES ثانویه نیز اضافه شده که به رمزگذاری و رمزگشایی سرعت می‌بخشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*