خودرو پیش فروش شده سایپا

220 هزار خودرو پیش فروش شده سایپا تا مهر 98 تحویل داده می‌شوند

قائم مقام امور اقتصادی و مالی سایپا اعلام کرد 220 هزار خودرو پیش فروش شده سایپا که به دلیل مشکلات تحریمی و تولید خودرو معوق مانده‌اند تا مهر 98 تحویل داده می‌شوند.

علی‌رضا بادکوبه، قائم‌مقام امور اقتصادی و مالی سایپا در پاسخ به این سوال که چرا سایپا با وجود تعهدات معوقه باز هم طرح‌های فروش فوری محصولات خود را ادامه می‌دهد، عنوان کرد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خودروسازان ابلاغ کرد که 20 درصد از تولیدات خود را در هر ماه به فروش برسانند و 80 درصد دیگر را نیز به تعهدات معوقه اختصاص دهند. وی افزود این طرح باعث می‌شود تا تقاضای خرید خودرو در بازار کنترل شود و مانع تشدید التهاب بازار توسط دلالان و واسطه‌ها خواهد شد. وی تاکید کرد در دو ماهه نخست سال جاری حدود 1 هزار و 552 دستگاه چانگان، 848 دستگاه سراتو و 17 هزار و 42 دستگاه از محصولات گروه X200 توسط سایپا تولید شده است.

علی‌رضا بادکوبه در خصوص احتمال واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت عنوان کرد هم‌اکنون ما بر اساس فرمول 5 درصد کمتر از قیمت بازار که از سوی سازمان حمایت تعیین شده است محصولات خود را به فروش می‌رسانیم. وی افزود قیمت‌گذاری دستوری محصولات باعث شد تا شرکت سایپا در سال گذشته حدود 6 هزار میلیارد تومان متضرر شود و ما این سوال را مطرح می‌کنیم که چرا شورای رقابت قیمت‌های محصولاتی چون مس و مواد پلیمری را کنترل و نظارت نمی‌کند؟

تحویل 220 هزار خودرو پیش فروش شده سایپا

قائم‌مقام امور اقتصادی و مالی سایپا در خصوص میزان تعهدات معوق این گروه خودروسازی اظهار کرد تمامی تعهدات شرکت سایپا حدود 442 هزار دستگاه است. از این میزان حدود 220 هزار دستگاه خودرو تعهدات معوق بوده که تا قبل از مهرماه سال 98 این تعداد از خودرو پیش فروش شده سایپا به مشتریان تحویل داده خواهد شد. این مقام مسئول در سایپا در خصوص میزان خودروهای ناقص این شرکت بیان کرد برای تامین قطعات مورد نیاز برخی از محصولات از خارج کشور به دلیل مشکلاتی چون موارد بانکی و انتقال ارز با مشکل مواجه شده‌ایم، اما با کمک‌های بانک مرکزی روش‌های مورد نیاز برای حل این مشکل را پیدا کرده‌ایم. با واردات قطعات مورد نیاز انتظار می‌رود طی یک ماه آینده حدود 80 درصد خودروهای ناقص این شرکت را تکمیل و به مشتریان و ثبت نام‌کنندگان عرضه خواهیم کرد.

علی‌رضا بادکوبه در خصوص احتمال واگذاری سهام سایپا و بدهی‌های این شرکت به قطعه‌سازان افزود:

مالک این سهام، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است و در این خصوص تابع سیاست‌های کلان کشور هستیم. همچنین بدهی به شبکه قطعه‌سازی 2 هزار میلیارد تومان است که بر اساس قراردادهایی است که با شرکت سازه‌گستر منعقد شده و این میزان بدهی مطابق مجوزهای مدیریتی است.