لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه

آیا لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه کاربردی و موفق خواهند بود؟

عرضه لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه متعدد طی چند سال اخیر، مخصوصا در جریان نمایشگاه کامپیوتکس 2019 ما را بر آن داشت تا تحلیلی بر مدل‌های این چنینی داشته باشیم. آیا آن‌ها واقعا کاربردی بوده و به محبوبیت خواهند رسید؟

از زمان معرفی ویندوز 8 حدود هفت سال می‌گذرد. به لطف امکان‌پذیر شدن سوار کردن این سیستم عامل ویندوز روی گستره وسیع‌تری از سیستم‌های کامپیوتری و مخصوصا گجت‌های قابل حمل، تحولی در زمینه طراحی لپ تاپ ها به وجود آمد. به عنوان نمونه‌ای از محصولات متفاوت خلق شده بعد از این اتفاق می‌توان به لپ تاپ لنوو IdeaPad Yoga و ایسر Aspire R7 اشاره کرد. اولین محصولات سری Surface خود مایکروسافت نیز بعد از متولد شدن ویندوز 8 توسعه پیدا کردند.

تا امروز لپ تاپ های دارای سبک طراحی‌های عجیب متنوعی دیده‌ایم، اما با در نظر گرفتن محصولاتی که طی سال‌های اخیر، مخصوصا در نمایشگاه کامپیوتکس 2019 که اکنون در حال برگزاری است، معرفی شدند، می‌توان گفت این روال تغییر در سبک طراحی سیستم‌های کامپیوتری قابل حمل، در حال وارد شدن به مرحله جدیدی است؛ استفاده از نمایشگرهای دوگانه در لپ تاپ ها مهم‌ترین قابلیتی است که زمینه بروز این تغییر را فراهم کرده است.

ظهور لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه

کامپیوتکس همواره یکی از بزرگترین رویدادهای دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سیستم‌های کامپیوتری بوده است، به همین دلیل هر سال، سازندگان این دستگاه‌ها اعم از سخت افزارهای مربوط به سیستم‌های دسکتاپ و مخصوصا تولیدکنندگان لپ تاپ، برای آوردن محصولاتی شگفت‌آور همراه خود به این رویداد تلاش زیادی کردند. طی چند سال اخیر، تمرکز سازندگان لپ تاپ روی استفاده از نمایشگرهای باکیفیت‌تر، به کار بردن تاچ پدهای دقیق‌تر و سریع‌تر و تعبیه کردن باتری‌های دارای دوام بالاتر بوده است. امسال نوبت به آن رسید تا به جای یک بهبود، یک تغییری بنیادین را شاهد باشیم. اکنون باید به عصر لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه و حتی چندگانه سلام کرد.

اچ با معرفی یک لپ تاپ گیمینگ مجهز به صفحه نمایشگر دوگانه پیش از برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس 2019 پیش دستی کرد. به لطف این قابلیت می‌توان همزمان با اجرای بازی در یک نمایشگر، در صفحه نمایش ثانویه به تماشای ویدیو از طریق Twitch پرداخت. در این محصول یک نمایشگر ثانویه 6 اینچی بالای کیبورد قرار داشته و نحوه کارکرد آن همانند مانیتورهای دوگانه مخصوص سیستم‌های دسکتاپ است.

یکی از شگفت‌انگیزترین لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه که امسال طی نمایشگاه کامپیوتکس شاهد رونمایی آن بودیم، لپ تاپ ایسوس زن بوک پرو دو محسوب می‌شود. این شرکت تصور می‌کند مشکل پایین بودن بهره‌وری لپ تاپ های کنونی را از بین برده است، چرا که بالای کیبورد محصول نام برده یک نمایشگر 4K دارای اندازه 14 اینچ (علاوه بر نمایشگر 15 اینچی اصلی) وجود دارد. از آن جایی که در کنار صفحه کلید  ایسوس زن بوک پرو دو یک تاچ پد تمام اندازه وجود دارد، قرار نیست از این صفحه نمایش به عنوان تاچ پد استفاده کنید و دستتان برای انجام گستره‌ای از اعمال دیگر باز خواهد بود.

ایسوس به وسیله توسعه یک نرم افزار مدیریت پنجره، امکان بسط دادن محتوا از روی نمایشگر اصلی تا انتهای صفحه نمایش ثانویه را فراهم کرده است. حتی می‌توان نمایشگر عریض دوم، که از نسبت ابعاد تصویر 32:9 بهره می‌برد، را به دو قسمت دارای نسبت ابعاد تصویر 16:9 تقسیم و در هر یک پنجره‌ای جداگانه اجرا کرد. این شرکت سال گذشته، به وسیله قرار دادن یک نمایشگر 5.5 اینچی در محل متداول قرارگیری تاچ پدها، نشان داده بود افکاری برای خارج شدن از چارچوب تکراری و خسته‌کننده طراحی لپ تاپ ها در سر دارد.

 لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه

از بین طرح‌های مختلفی که تاکنون برای پیاده‌سازی لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه دیده‌ایم، جالب‌ترین مورد به شرکت اینتل تعلق دارد. Honeycomb Glacier نام طرح مفهومی است که ایده اینتل برای تولید کامپیوترهای مخصوص بازی در آینده را نشان می‌دهد. در این طرح تلاش شده نمایشگر 15.6 اینچی اصلی با صفحه نمایش 12.3 اینچی ثانویه در یک لپ تاپ مجهز به دو لولا ترکیب شوند. نتیجه این طرح، یک لپ تاپ مجهز به دو نمایشگر با قابلیت قرارگیری در تمامی زاویه‌ها بود. اینتل اعلام کرد شرکت‌های زیادی تمایل خود را برای استفاده از طرح آن‌ها به منظور ساخت لپ تاپ های جدید اعلام کرده‌اند.

دیگر ایده‌های تغییر شکل ظاهری تکراری لپ تاپ ها

ساخت لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه مجهز به بدنه‌ای پارچه‌ای یکی دیگر از تلاش‌های اخیر اینتل بوده است. البته ایده‌های این شرکت تنها منحصر به لپ تاپ نبوده و در کل، ساخت دستگاه‌های مجهز به صفحه نمایش‌های دوگانه را در بر می‌گیرند.

سایر شرکت‌های سازنده دستگاه‌های کامپیوتری قابل حمل، علاوه بر ارائه لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه تمایل رو به رشدی به منظور استفاده از مواد طبیعی در بدنه محصولات خود نشان داده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به مایکروسافت سرفیس لپ تاپ اشاره کرد که درون بدنه‌اش از پارچه استفاده شده است. همچنین طی نمایشگاه کامپیوتکس 2019 دیدیم لپ تاپ های نیمه چوبی جدید اچ پی فوق‌العاده جذابند! این شرکت پیشتر، استفاده از چرم در لپ تاپ هایش را در دستور کار قرار داده بود.

چالش پیش روی ساخت لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه

نکته بسیار مهم اینجاست که تغییرات سخت افزاری یاد شده، در صورتی که با بهینه‌سازی‌های نرم افزاری همراه نباشند، راه به جایی نخواهند برد. این یکی از مشکلاتی بود که از محبوب شدن لپ تاپ مجهز به نمایشگر دوگانه لنوو Yoga Book جلوگیری کرد. پیش از آن، مایکروسافت نتوانسته بود توسعه‌دهندگان را به استفاده از Windows SideShow، روشی برای بسط دادن اپلیکیشن‌ها و نوتیفیکیشن‌ها به داخل نمایشگرهای (ثانویه کوچک) در زمان خاموش بودن دستگاه، ترغیب کند. اپل تاچ بار راهکار دیگری بود که با وضعیت مشابهی رو به رو شد. اپل نتوانست با وجود ارائه نمایشگری لمسی در بالای صفحه کلید لپ تاپ جدید خود، توجه کاربران را جلب کند.

 لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه

مشکل اینجاست که اگرچه شرکت‌ها در بخش سخت افزار، به منظور توسعه لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه قادر به پیاده‌سازی ایده‌های خود با دستی باز هستند، اما در بخش نرم افزار، مجبور به چشم دوختن به اقدامات مایکروسافت خواهند بود.

مایکروسافت برای چندین سال، ایده تولید دستگاهی جیبی مجهز به نمایشگر دوگانه، با اسم کد Andromeda، را در سر می‌پروراند، اما این پروژه در نهایت متوقف شد. به همین دلیل اکنون تمرکزش را روی پشتیبانی سیستم عامل‌های ویندوز از قابلیت‌های سخت افزاری لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه قرار داده است. در واقع این شرکت مشغول توسعه نسخه‌‌ای سبکتر از ویندوز است.

تا امروز، از گوشه و کنار اخباری درباره این پروژه با اسم کد Windows Lite شنیده‌ایم، اما شرکت هنوز به صورت رسمی خبری درباره توسعه بسترهای نرم افزاری پشتیبانی‌کننده از لپ تاپ های مجهز به صفحه نمایش دوگانه منتشر نکرده است. در ویندوز لایت قابلیت‌های اضافی از سیستم عامل ویندوز حذف شده و اولویت روی پشتیبانی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه قرار دارد.

در هر صورت مایکروسافت ناچار به انجام این کار است، چرا که افزایش تمایل سازندگان‌ لپ تاپ‌ ها و مخصوصا شرکت اینتل به تولید گجت‌های مجهز به نمایشگرهای دوگانه و حتی چندگانه را درک کرده است.

 لپ تاپ های دارای نمایشگر دوگانه

مایکروسافت مدتی است ساخت Composable Shell (C-Shell) و Windows Core OS را به عنوان نسخه‌ای ماژولار از شل (Shell) ویندوز کنونی در دستور کار قرار داده است. مخصوصا برای کاربران حرفه‌ای، شل ابزاری فوق‌العاده ضروری بوده و قدرت‌بخش‌ قسمت‌های مهمی از سیستم عامل محسوب می‌شود.

می‌توان گفت نحوه پیشرفت توسعه نرم افزاری، فرآیندی که فرمان آن در دست مایکروسافت قرار دارد، رمز موفقیت یا عدم موفقیت لپ تاپ های دارای صفحه نمایش دوگانه خواهد بود. در حال حاضر، برای لپ تاپ های گیمینگ دارای این قابلیت، کاربردهای متعددی می‌توان پیدا کرد، اما برای لپ تاپ های عادی، با توجه به فقدان ویژگی‌ها و کاربردهای نرم افزاری خاص، صفحه نمایش دوگانه کمی بی‌معنی است.

می‌توان تصور کرد روی آوردن به استفاده از نمایشگرهای دوگانه در دستگاه‌های موبایل و اعلام گوگل برای پشتیبانی از دستگاه‌های این چنینی به صورت پیش‌فرض در سیستم‌ عامل‌های آتی اندروید، سازندگان لپ تاپ و مایکروسافت را به تلاطم انداخته است تا برای عقب نماندن، راهکاری مشابه ارائه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. البته ما تو تک نمایشگر موندیم