آب های کره زمین

منشا آب های کره زمین به یک برخورد کیهانی برمی‌گردد

بررسی‌های جدید زمین‌شناسان دانشگاه مونستر نشان می‌دهد آب های کره زمین به دلیل برخورد سیاره تیا با زمین در حدود 4.4 میلیارد سال قبل به وجود آمده است که این برخورد در شکل‌گیری کره ما نیز تاثیرگذار بود.

زمین‌شناسان دانشگاه مونستر پس از بررسی‌های متعدد به این مهم دست پیدا کردند که در حدود 4.4 میلیارد سال قبل سیاره تیا به زمین برخورد کرده و علاوه بر ایجاد کره ماه، آب های کره زمین را نیز به وجود آورده است. گفتنی است در منظومه شمسی سیاره زمین دارای آب بوده و سایر سیارات چون عطارد، زهره و مریخ بی‌آب هستند، اما خارج از منظومه شمسی جهان مرطوب است و بعضا شهاب سنگ‌هایی مملو از آب از سایر قسمت‌های جهان به منظومه شمسی می‌رسند.

شهاب‌ سنگ‌ها منشا آب های کره زمین هستند

چنین شهاب سنگ‌هایی از جنس سیلیکات هستند و از ملکول‌های آلی که 20 درصد آن‌ها را آب تشکیل می‌دهند، برخوردارند. محققان بر این باورند که این شهاب سنگ‌های حاوی کربن منشا آب های کره زمین هستند، اما چقدر این موضوع صحت دارد؟ برای پاسخ به چنین سوالی می‌بایست به نسبت ایزوتوپ‌ها توجه کنیم؛ زیرا ایزوتوپ‌ها ابزار قدرتمندی برای کشف منشا مواد محسوب می‌شوند. در همین زمینه گریت بودی، از محققان موسسه زمین‌شناسی دانشگاه مونستر عنوان کرد:

ما برای پاسخ به این پرسش از ایزوتوپ مولیبدن استفاده کردیم که این ایزوتوپ این امکان را فراهم می‌کند تا مواد کربن‌دار را از مواد بدون کربن تشخیص دهیم و و بتوانیم مواد داخل و خارج از منظومه شمسی را نیز شناسایی کنیم.

نتایج بررسی‌های این محققان نشان می‌دهد نسبت و اثر ایزوتوپی مواد داخل و خارج از منظومه شمسی به میزان چشمگیری متفاوت است. به همین دلیل ایزوتوپ مولیبدن بیانگر این موضوع است که مواد تشکیل دهنده پوسته و گوشته زمین به خارج از منظومه شمسی تعلق دارد، ولی مواد هسته کره زمین از داخل منظومه شمسی است. محققان معتقدند در صورت صحیح بودن این فرضیه، سیاره تیا که با زمین برخورد کرده است به خارج از منظومه شمسی تعلق داشته و تمامی آب های کره زمین نیز به سبب همین برخورد به وجود آمده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ینی این همه دستس به دست هم داده تا حیات فقط روی زمین باشه

  2. با این وجود منسع اب های مریخ چی ؟؟؟