سیستم عامل موبایل هواوی

گوگل: سیستم عامل موبایل هواوی برای امنیت ملی آمریکا خطرناک خواهد بود!

اولین سیستم عامل موبایل هواوی تا مدتی دیگر عرضه خواهد شد. گوگل عقیده دارد تحریم هواوی و مجبور شدن این شرکت برای توسعه پلتفرم نرم افزاری اختصاصی خود به عنوان شاخه‌ای از اندروید، امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند.

به نظر می‌رسد گوگل، یکی از اصلی‌ترین مخالفان اقدامات سیاسی اخیر دولت آقای دونالد ترامپ در راستای تحریم هواوی است. بر اساس گزارش جدید The Financial Times، گوگل بعد از گلگی به دولت ایالات متحده آمریکا درباره منع همکاری هواوی با شرکت‌های آمریکایی تامین‌کننده تجهیزات مورد نیاز آن، این اقدامات را برای امنیت ملی کشور خود یک تهدید دانسته است.

دو گزارش مشابه دیگر نیز وجود دارند. بر اساس آن‌ها، گوگل از دولت آمریکا درخواست کرده به سرویس‌دهی به شرکت هواوی بدون نیاز به دریافت مجوز از مسئولان بالارده ادامه بدهد. تحریم هواوی سبب شده این شرکت بدون صدور مستقیم مجوز توسط دولت آمریکا، قادر به دریافت قطعات و خدمات اعم از نرم افزاری و سخت افزاری از شرکت‌های آمریکایی نباشد.

سیستم عامل اندروید

تهدید دنیای اندروید توسط سیستم عامل موبایل هواوی

نکته جالب، تضاد بین صحبت‌های رئیس جمهور کشور و سخنگویان گوگل است. آقای ترامپ، تحریم هواوی را ناشی از خطرات این کشور برای امنیت ملی آمریکا و متحدانش می‌داند. وی عقیده دارد موسس هواوی، به عنوان یک فرد بازنشسته بخش جاسوسی ارتش چین، از تجهیزات مخابراتی شرکت خود به منظور جاسوسی کردن برای دولت چین سو استفاده می‌کند. از آن سو، گوگل معتقد است امنیت ملی آمریکا در صورت ادامه فشار بی‌امان روی هواوی به خطر خواهد افتاد.

اصلی‌ترین دلیل نگرانی گوگل، سیستم عامل موبایل هواوی است. بزرگ‌ترین گوشی‌ساز چینی مدعی است توسعه این پلتفرم جدید به پایان رسیده است. گوگل عقیده دارد نسخه سفارشی‌سازی شده اندروید توسط هواوی، که فاقد سرویس‌های فریم ورک مخصوص گوگل همچون Google Play Services است، دارای رخنه‌های امنیتی زیادی بوده و شدیدا در معرض حملات هکرها قرار خواهد گرفت. چند روز پیش اعلام شد سیستم عامل هواوی با اپلیکیشن های اندرویدی و تحت وب سازگار است.

در صحبت‌های گوگل خطاب به کاخ سفید آمده این شرکت مخالف قانون منع همکاری خود با هواوی است. یکی از تاثیرات این اقدام، که به توسعه سیستم عامل موبایل هواوی ختم خواهد شد، سبب دو شاخه شدن بزرگترین و پراستفاده‌ترین پلتفرم موبایل دنیا می‌شود. گوگل از سیستم عامل‌‌های توسعه یافته به دست خود، مجهز به فریم ورک همین شرکت، با عنوان حقیقی یاد می‌کند، در حالی که سیستم عامل موبایل هواوی را هیبریدی (دو رگه) می‌داند.

گوگل اعلام کرده سیستم عامل موبایل هواوی در مقایسه با یک سیستم عامل توسعه یافته به دست همین شرکت باگ‌های بیشتری خواهد داشت، در نتیجه، گوشی های هوشمند هواوی بیشتر در معرض خطر حمله هکرها قرار می‌گیرند. گوگل در تلاش است به وسیله مخالفت با اقدامات سیاسی دولت آقای دونالد ترامپ، از به خطر افتادن امنیت سایبری چند صد میلیون کاربر جلوگیری کند. باید دید گوگل و دیگر شرکت‌های آمریکایی منع شده از همکاری با هواوی، چقدر در تلاش برای تغییر عقیده دولت کشورشان موفق ظاهر خواهند شد.