اولین خورشید گرفتگی

اولین خورشید گرفتگی ضبط شده را تماشا کنید؛ ویدیویی دیدنی با قدمت 120 سال!

اخیرا فیلمی از اولین خورشید گرفتگی ضبط شده که به سال 1900 بازمی‌گردد در یوتیوب منتشر شد. این کلیپ 68 ثانیه‌ای، مرحله‌ی گرفت کامل کسوف را به تصویر می‌کشد؛ از هنگامی که ماه هنوز تمام سطح خورشید را نپوشانده است تا زمانی که شروع به کنار زدن سایه خود از آن می‌کند.

این کسوف در تاریخ 28 مه سال 1900 به وقوع پیوست و فیلم آن در کارولینای شمالی، هنگامی که انجمن نجوم بریتانیا یک گردش علمی ترتیب داده بود ضبط شد. وظیفه فیلم‌برداری هم برعهده‌ی شعبده‌بازی به نام «نویل مسکلاین» بود که برای ثبت ویدیوی اولین خورشید گرفتگی ، از یک مبدل تلسکوپی روی دوربین خود استفاده کرد.

تا پیش از انتشار در هفته گذشته، این فیلم در آرشیو «انجمن اخترشناسی سلطنتی» بریتانیا نگهداری می‌شد. البته طبق اعلام انجمن، این دومین باری بود که مسکلاین برای فیلم‌برداری از یک خورشیدگرفتگی تلاش می‌کرد؛ پس از آنکه نخستین فیلم او از کسوف سال 1898 به سرقت رفت و هرگز پیدا نشد.

سازمان خیریه BFI که در زمینه حفظ و نگهداری از فیلم‌ها فعالیت دارد، نسخه‌ای با کیفیت 4K از ویدیوی اورجینال تهیه کرده که البته، در یوتیوب تنها امکان تماشای آن با رزولوشن 720p ممکن است. امروزه اما مشاهده یا تصویربرداری از یک خورشید گرفتگی آن‌قدرها هم سخت نیست. مثلا سال 2017، آخرین کسوف قابل رویت در ایالات متحده را حدود 215 میلیون نفر تماشا کردند.