دوام باتری اوپو رینو

دوام باتری پرچمداران به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

دوام باتری گوشی های پرچمدار با وجود بهبود نسبت به قبل هنوز رضایت‌بخش نیست. در این مطلب قصد داریم بعد از بررسی فاکتورهای تاثیرگذار روی عمر باتری گوشی هوشمند، بهترین پرچمدار کنونی از نظر دوام باتری را معرفی کنیم.

تحریم هواوی که نتیجه آن دردسرهای فراوان شرکت به منظور تولید گوشی هوشمند است، سبب خواهد شد کاربران برای انتخاب پرچمداران مجهز به باتری‌های دارای ظرفیت‌های بالا با محدودیت رو به رو شوند. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پرچمداران سری Mate هواوی از چهار الی پنج سال پیش، مجهز شدن به باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر از 5 هزار میلی‌آمپر ساعت بوده است و آن‌ها همچنان از نظر ظرفیت و در ادامه دوام باتری، در دسته‌بندی پرچمداران، جزو بهترین‌ها هستند. این خصلت به پرچمداران سری P هواوی نیز سرایت کرده، به طوری که هواوی پی 30 پرو، مجهز به یک باتری 4200 میلی‌آمپر ساعتی است.

تاثیر رزولوشن نمایشگر در عمر باتری گوشی هوشمند

یکی دیگر از دلایل مهم بالا بودن دوام باتری پرچمداران هواوی، استفاده از نمایشگرهای دارای رزولوشن فول اچ‌دی در آن‌ها است. این در حالی است که گوشی های بالارده شرکت‌هایی همچون سامسونگ و ال جی، با وجود داشتن باتری‌هایی با ظرفیت کمتر نسبت به پرچمداران هواوی، از صفحه نمایش‌هایی با وضوح تصویر کیو اچ‌دی استفاده می‌کنند. افزایش تعداد پیکسل‌های نمایشگر، افزایش مصرف انرژی را در پی خواهد داشت.

گلکسی اس 9 پلاس

تاثیر استفاده از رزولوشن کیو اچ‌دی به جای فول اچ‌دی در کاهش دوام باتری را نباید دست کم گرفت. با در نظر گرفتن این موضوع، سامسونگ از زمان معرفی گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس، امکان تغییر وضوح تصویر صفحه نمایش را به پرچمداران خود افزود. رزولوشن نمایشگر گوشی های بالارده سامسونگ بعد از دو مدل یاد شده، به صورت پیش‌فرض روی فول اچ‌دی (پلاس) قرار دارد. حال کاربر می‌تواند در صورت تمایل آن را به اچ‌دی کاهش یا به کیو اچ‌دی افزایش بدهد.

با وجود این تلاش، همچنان 4 میلیون پیکسل نیازمند دریافت انرژی برای روشن ماندن هستند. این دو برابر تعداد پیکسل‌های موجود در یک صفحه نمایش فول ا‌چ‌دی است. در نتیجه، راهکار سامسونگ تاثیر چندانی روی افزایش میزان دوام باتری پرچمدارانش نخواهد داشت. مقایسه‌ها نشان داده به طور متوسط، دوام باتری گوشی های پرچمدار مجهز به نمایشگر دارای رزولوشن کیو اچ‌دی در مقایسه با مدل‌های دارای نمایشگرهای مجهز به رزولوشن فول اچ‌دی حدود 20 درصد کمتر است.

بهترین دوام باتری در میان گوشی های پرچمدار

هواوی دیگر تنها سازنده گوشی های مجهز به باتری‌های دارای ظرفیت بالا در کنار یک تراشه پرچمدار و همچنین دارای رزولوشن نمایشگر کافی نیست. به عنوان یک نمونه تازه معرفی شده می‌توان به گوشی اوپو رینو اشاره کرد.

گوشی Xiaomi Mi 9

مخصوصا اوپو رینو 10 ایکس زوم نگاه‌های زیادی را به خود خیره کرده است. در این گوشی، توانایی زوم بدون کاهش کیفیت دوربین، بیشتر از پرچمدار اخیر هواوی بوده و به لطف استفاده از تراشه اسنپدراگون 855، در دسته‌بندی پرچمداران قرار می‌گیرد. رزولوشن نمایشگر آن برخلاف محصولات بالارده بسیاری از شرکت‌ها فول اچ‌دی بوده و سخت افزارها، از یک منبع 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌کنند.

برخی تصور می‌کنند با توجه به استفاده از نمایشگرهای دارای رزولوشن کیو اچ‌دی از سال 2015 و به بعد در بیشتر پرچمداران، در صورت عدم استفاده از چنین صفحه نمایشی در یک گوشی، نمی‌توان آن را در دسته‌بندی پرچمداران قرار داد، در حالی که اولین فاکتور برای دسته‌بندی گوشی های هوشمند، نوع تراشه آن است. مجددا می‌توان مدل 10x Zoom اوپو رینو را در نظر گرفت. این گوشی از نظر توان پردازشی، به لطف استفاده از تراشه اسنپدراگون 855، در حد پرچمدارانی همچون سامسونگ گلکسی اس 10 است. پرچمدار تازه وارد اوپو از نظر دوربین نیز جزو بهترین‌ها شناخته می‌شود. تمامی این قابلیت‌ها به ازای دوام باتری بالاتر در اختیارتان قرار می‌گیرند. نکته اینجاست که تفاوت در شفافیت و کیفیت محتوای پخش شده روی یک نمایشگر فول اچ‌دی و یک نمایشگر کیو اچ‌دی به سختی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است. در نتیجه کاربران روی فاکتور نه چندان مهمی حین خرید گوشی اصرار دارند.

از نظر دوام باتری گوشی اوپو رینو 10x زوم بهترین پرچمدار تا امروز محسوب می‌شود، به طوری که گوشی با وجود روشن ماندن دائمی نمایشگر آن، بالا بودن تقریبی میزان روشنایی پنل و از طرفی اجرای اسکریپ‌های سنگین استاندارد مخصوص تست دوام باتری، برای 12 ساعت به دور از شارژر طاقت آورد. با تماشای تصویر زیر، اختلاف فاحش عمر باتری اوپو رینو 10x زوم با برخی پرچمداران کنونی بازار را درک خواهید کرد.

دوام باتری

ظرفیت باتری و رزولوشن صفحه نمایش، تنها دو مورد از چند عامل تاثیرگذار در دوام باتری یک گوشی محسوب می‌شوند. یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها، نحوه بهینه‌سازی بستر نرم افزاری گوشی است. اگر سیستم عامل و سرویس‌های اجرا شده در پس‌زمینه آن به خوبی مدیریت نشده باشند، استفاده از بزرگترین‌ باتری‌ها نیز سبب افزایش دوام گوشی نخواهد شد.

افزایش سرعت شارژ گوشی های هوشمند

مهم‌ترین مشکل گوشی های هوشمند در مقایسه با گوشی های تلفن همراه ساده، بی‌طاقتی آن‌ها برای دور ماندن از یک منبع تغذیه دائمی است. برخی کاربران، هر روز دو الی سه مرتبه گوشی هوشمندشان را به شارژر دیواری متصل می‌کنند.

برای از بین بردن این مشکل دو راهکار اساسی وجود دارد. روش اول، استفاده از باتری‌های دارای ظرفیت‌های بالاتر، کاهش رزولوشن نمایشگر، بهینه‌سازی بستر نرم افزاری و دیگر تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری به منظور افزایش دوام باتری است. به عبارتی باید سرعت تخلیه شارژ باتری را کاهش داد. راهکار دوم، کاهش مدت زمان شارژ مجدد دستگاه است. گوشی‌سازان و شرکت‌های سازنده چیپست‌های موبایل سال‌ها است به اهمیت راهکار دوم پی برده و به همین دلیل در پی توسعه سیستم‌های شارژ سریع اختصاصی خود بوده‌اند.

چند پیش اعلام شد دو کنترلر انتقال قدرت جدید سامسونگ شارژ سریع 100 واتی را به ارمغان می‌آورند! به لطف آن، یک باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی را طی کمتر از 20 دقیقه شارژ خواهید کرد! فناوری شارژ سریع 100 واتی شیائومی نیز شارژ باتری گوشی را تنها در 17 دقیقه میسر می‌کند. این دو راهکار در حال حاضر در مراحل توسعه قرار داشته و هنوز در محصولی تجاری به کار نرفته‌اند. در حال حاضر، همچنان هواوی از نظر تکنولوژی کوئیک شارژ در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد. پرچمداران اخیر این شرکت از سیستم شارژ سریع دارای توان 40 وات پشتیبانی می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. برای داشتن عمر باتری مناسب باید:
    1. ظرفیت باتری بالا باشد.
    2. صفحه نمایش کوچکتر و رزولوشن کمتر (در حد نیاز) باشد.
    3. نرم افزار بهینه سازی شده باشد.
    4. رام اصلی کمترین مداخله در رفتار اندروید داشته باشد.
    5. کاهش بار گرافیکی (کاهش انیمیشن ها و حجم کمتر برنامه‌ها) نرم افزار
    6. نصب چیپست جداگانه برای پردازش تصاویر دوربین ( ثبت عکس و ویدئو)
    7. بدنه و قاب پشت تمام فلزی جهت تخلیه سریعتر حرارت و جلوگیری از شک حرارتی باتری.

  2. سونی میزان باتریش زیاده چون برعکسه

  3. پس هواوی واسه اینه نمایشگر کم نور میزنه